Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74972 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Avslutat-02  
#569525 Mycket klokt Jens mycket klokt...
Ta patent...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Pete  
#569539
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd


Har varit med om lina som gått av vid bärgning inom offroad 4 gånger alla med orginal monterat snöre på winchen ingen av dessa ramlade rakt ner, vill nog påsta att jag blev förvånad över hur mycket kraft det var i snöret

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#569541
Richard B skrev:
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd


Låter väldigt bra men jag kan inte hitta någon källa till det, kan du ge mig en källa tack? :smile:

https://www.bedsab.se/ När du registrerar konto så har du genast 25% rabatt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#569544
Pete skrev:
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd


Har varit med om lina som gått av vid bärgning inom offroad 4 gånger alla med orginal monterat snöre på winchen ingen av dessa ramlade rakt ner, vill nog påsta att jag blev förvånad över hur mycket kraft det var i snöret

” originalsnöre ” är per automatik inte liktydigt med en maximalt lämplig vinschlina, särskilt inte om de sitter som original på ATV/UTV vinschar.. :shock: Alla linor och vajrar sträcker sig visserligen vid belastning och kan ” snärta iväg ” särskilt vid långa längder som går av mitt på. Men någon större kraft som är livsfarlig uppstår inte ( kolla avsnittet bristande vajer med myth busters ) däremot så uppstår livsfara om delar av lasten, eller fästanordningen brister, ju större töjbarhet du har på linan desto mer energi byggs upp som kan vålla skada. En nylon eller polyestersilkelina är därför direkt olämplig till en vinsch. Dragbanden på ardennervinschen låter som en sakta knäckande gren innan de helt odramatiskt faller till marken när de brister, men lossnar kroken, eller delar av lasten kan denna vålla avsevärd skada trots den lilla töjning som uppstår i dragbandet. Rekylverkan från last eller fästanordning ökar med längden och töjbarheten på draglinan, en nylonlina lagrar alltså betydligt mer energi än en dyneema eller vajer med låg töjbarhet.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Noobe  
#569596
cruisern skrev:Hänger på denna tråd.

Har inget teleskopskaft med fällsax så jag kommer inte upp så mycket. Kan komma upp till en 4 meters fästpunkt. Så det får bli mindre träd.
Vilka är era rekommendationer?


Med en kastlina och kasttyngd, kostar inte många kronor, kommer jag lätt upp 10-15 meter, och vill man komma ännu högre mot 30m, och med större precision så använder jag en "kastslunga", jag har en Stein Tekichu Launcher. Då behövs det inte så mycket kraft för att få träden åt rätt håll.
Video:

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Avslutat-01  
#587604
BM Buster skrev:För den händige kan jag rekomendera att göra sin egen skogsvinch. Jag har svetsat ihop ett T av fyrkantprofil och monterat på en vanlig båtvinsch.
Monteras med ett spännband runt träd eller stubbar. Mycket enkelt o billigt, jag har använt min i snart 10år. Jag har kostat på rejält så att jag har två vinschar att alternera med, en med 540kg dragkraft o en med 1130kg. 😀


vad har du för tjocklek på materialet?...tänkte bygga en själv

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

JoelE  
#666455 Båtvinsch bygget lät intressant, hör gärna fler tips om det, nån?
Förstod jag det rätt om det var säkrare med wire än band! Tänkte köpa en båtvinsch på biltema för att fälla och lunna nåt träd per år på tomten, står då i valet mellan just wire, band eller plastlina! Nån som har några tankar där?
/Joel

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#667805
Fredrikbjorken skrev:Någon som provat Skogmas, nordforest vinchar och hur står dessa sig mot exempelvis habeggers HIT vinchar, ganska stor skillnad i prislapp.

https://skogma.se/nordforest-vinsch-ink ... 3210001001

detta är ju Nordforests mellan (1600kg vinch) och den ligger på strax under 3000:-


Hej. Här var det längesedan jag var. Har frågat förut om vinsch och har en från Skogma (https://skogma.se/powerpuller-spakdragb ... 3884001001). Den var sådär kan jag meddela. som många skriver fanns det ju ingen eller knappt någon mån kvar när repet var spänt.

Så jag är också nyfiken på om Nordforests vinschar har prövats av någon. Mitt användningsområde är främst granar som sitter fast i andra träd. Inte stor idé att försöka med kilar då stammen bara böjer sig (de riktigt hånler åt mig kan man säga). Jobbar nästan uteslutande ensam och har haft riktiga besvär ibland. I vintras var det en gran som krävde hjälp av vänliga förbipasserande för att inte hamna på vägen (erkänner att jag inte följde riktigt alla regler utan chansade efter en timmes kamp). samt naturligtvis kunna dra ner något fastfällt om det gått på tok.

Undrar också om detta med brytblock - ska de kosta nästan lika mycket som vinschen för att fungera? Vad är det jag inte förstår?

När jag kikar runt så tänker jag följande utrustning:
En Nordforest vinsch 800 kg dragkraft[https://skogma.se/nordforest-vinsch-inkl.-20-meter-vajer-203200001001/]
Tre rundslingor
Ett brytblock - men vilket?
Mer?

Betänk att det är för fritidsbruk, jag ska orka bära och jobba med grejerna (är inte stor och stark) och det ska vara en rimlig prisbild samt hyggligt enkelt att hantera.

Tankar?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

JensSkoog  
#667808 Den Norforesten är precis lik min Svero, och den funkar utmärkt när jag ska dra ner fastfälld. Som brytblock använder jag en till att öppna som jag köpte i en båtaffär. Håller till det jag behöver.

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Carlfritidshuggare  
#668129 Tack för snabbt svar. Litar på dig. 😀 Bra idé med blocket. /Carl

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Avslutat-01  
#668149
JensSkoog skrev:Den Norforesten är precis lik min Svero, och den funkar utmärkt när jag ska dra ner fastfälld. Som brytblock använder jag en till att öppna som jag köpte i en båtaffär. Håller till det jag behöver.


går det att byta till winchrep i dom eller är det wire som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

JensSkoog  
#668158
bork skrev:
JensSkoog skrev:Den Norforesten är precis lik min Svero, och den funkar utmärkt när jag ska dra ner fastfälld. Som brytblock använder jag en till att öppna som jag köpte i en båtaffär. Håller till det jag behöver.


går det att byta till winchrep i dom eller är det wire som gäller?

Nej, det går bara med wire.
Om man har 20 eller 25 meter wire som följer med när man
handlar, blir det tungt, så jag har fixat mig en extra
wire på 10 meter och senn förlänger jag med rep.
25 meter 8mm wire är tungt att bära, och det är jobbigt
att dra den ut och vinda den i hop utan att få knäck på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).