Traktorer och processorer

Valtra M traktor i skogen.

11 inlägg 5458 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra M traktor i skogen.

gamla drängen1964  
#562956 Någon som har erfarenhet av Valtra M traktorer i skogen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562971 Har haft min M 130 i mer än fem år mest i skogen med Hypro 500 bakom. Stor och stadig med bra markfrigång 50cm+. Har inte kört fast än trots bitvis svår terräng. 8000 timmar +. Har bytt båda huvudbromcylindrarna och bromscylindrarna bak, startmotor och batteri och solenoid till fram/back och shimsat om en spindel led. Dieselförbrukningen upplever jag inte som särskild hög. Kör mellan 300-500 m3f per år. Hittills mycket nöjd med traktorn.

Avatar Fallback

Re: Valtra M traktor i skogen.

gamla drängen1964  
#562976 Går det smidigt att snurra sitsen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562999 Nja. Armstödet är lite i vägen och trångt för fötterna. Snurrar inte på stolen Hypron körs utifrån.

Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

Oler  
#569450 Har en m130 till en Moheda 13t vagn. Tycker det fungerar bra, nu jämför jag ju mest med IH1255 som jag hade tidigare och den var ju bätte lämpad för allt annat än skogen.
Turbinkopplingen är ju bra.
Snurra stolen tycker jag fungerar helt ok. Är ju gjort lite extra plats i panelen för fötterna jämfört med 6/8050.
Jag kan snurra med huggarkängor på utan att flytta stolen fram eller bak.
Armstödsspaken använder jag till ramstyrningen. Har plc till kranen med spakarna placerade så att jag kan köra ramstyrningen med handleden medan jag kör kranen. Praktiskt då jag inte har stödben.
Önskvärt hade varit ett par cm till i frigång vid draget. Nu skulle jag visserligen behöva nya bakdäck, så det lär ju göra ditt till. Men jag får känslan att den är lite lägre än ex 8950.
Den är ju större på alla håll än vad 6000 serien är, har en del överhäng framåt, jag satte winsh i nosen och den gick att klämma in där frontviktsbryggan suttit under huven. Så i mitt fall kan det ju kvitta.

Avatar Fallback

Re: Valtra M traktor i skogen.

gamla drängen1964  
#569519 Tack för kommentaren,finns det flytläge på spaken i armstödet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

Oler  
#569538 Ja, men det är via panelen för alla andra hydraul inställningar. Man väljer där vilka två uttag som ska delas till spaken.

Avatar Fallback

Re: Valtra M traktor i skogen.

gamla drängen1964  
#569542 Ok,tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

AndersCalder  
#625162
gamla drängen1964 skrev:Någon som har erfarenhet av Valtra M traktorer i skogen?

Väcker tråden igen. Har också en M130 och tycker den fungerar riktigt bra. Bra dragförmåga och inte så törstig heller. Nyss köpt en beg Hypro 500 som jag ska börja använda nu. Har en 10 tons Moheda bakom.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

Lenkar  
#625636 Vad är det för årsmodell på Hypro 500?
har du provkört är det med kranmontage?
Med vänlig hälsning, Lennart

Användarvisningsbild

Re: Valtra M traktor i skogen.

AndersCalder  
#627011 Hej Lennart, såg ditt meddelande nyss. Den är från -96 tror jag, ja den har 5,5 meters kran. Ska få hem den någon gång under kommande vecka så jag har inte provat den men ser fram emot det. Mvh Anders

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).