Skogsmiljö och Trädlära

Björkarna ser sjuka ut

29 inlägg 8457 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Blivande snickare  
#569203
halvproffs skrev:
tallen100 skrev:Gissar att fjolårets torka är en bidragande orsak, ser ut som höstfärger på vissa träd :???:


Helt fel tallen! Det är den snedögda kinesiska näverborren som kom med ett fartyg lastat med eukalyptus från bortre mongoliet. Inte så många som känner till den så nu vet du! :mrgreen:

Bortre Mongoliet har ingen kust så din gissning faller tyvärr på sin egen orimlighet, proffset :d

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

halvproffs  
#569210 Dom kanske inte har eukalyptus heller? 🤔Men näverborrarna kom därifrån någonstans iaf😠😊

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Avslutat-02  
#569230 Jag sökte efter arten på Google men hittade inget,,, har du någon info? Så man kan få se hur de ser ut? De sneögda.....

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Humlas  
#569492 Så här ser mängder av björkar ut runt Arvika, nästan helt utan löv eller mycket lite.

Bilden tagen idag 4 juni.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569495 Det är en typ av björkmätarlarv som kaläter björken. Det blir nya löv om några veckor.

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Nyborg  
#569498 Som våra björkar för 25 år sedan då! Som står och dör nu. Det är kanske det som har försvagat dem så att borren ger sig på dem?

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569499 Knappast troligt utan att det var en torr sommar förra året. Dessa larverna äter upp de nya löven för året. För 25 år sedan såg nästan alla björkar ut som dessa och något år senare var det eken som fick besök

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

morco  
#569586 Tandemåla, du menar alltså att björkar fria från löv i Juni ändå överlever? Jag har ett gäng grövre björkar som ser ut brecis som Humlas lade upp, på vissa har några enstaka kvistar löv men annars ser det för tragiskt ut....

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Flax12  
#569597 Fick se dom här larverna ätandes på just en Björk häromdagen.
Förslag?

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Brozzlaren  
#569598 Upp med fågelholkar, då slipper man sånt här. Mätarlarv, angreppet kan pågå i flera år. Hade liknande på sälg för 10 år sen, varje vår såg det för eländigt ut, de flesta träden, buskarna överlevde men det pågick i flera år. Mitt råd till alla skogs och trädgårdsägare, upp med fågelholkar.

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569599
morco skrev:Tandemåla, du menar alltså att björkar fria från löv i Juni ändå överlever? Jag har ett gäng grövre björkar som ser ut brecis som Humlas lade upp, på vissa har några enstaka kvistar löv men annars ser det för tragiskt ut....

Enkla svaret är ja. Men då har jag inte sett träden. Men det frestar inte så farligt lövträden att bli av med en omgång löv. Men många tvingades släppa sina löv även förra året pga torkan. Och upprepade angrepp sätter ner träden

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Nyborg  
#569608 Kan det vara samma med aspen? Har några aspar som endast har kvar fröhängena men knappt inga löv. Träden intill är fullt utslagna.

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569625 Det finns kvinnor och herrar bland aspen! Du får själv räkna ut vilken som är vem! Nen där har du svaret. 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Fredrik Reuter  
#570422 Hej,
Jag var själv i Arvika igår och såg många björkar som inte verkade må värst bra, inga eller bruna löv i juni ser inte normalt ut...

Jag ringde Skogsstyrelsen och Hans Källsmyr idag och det är Allmän Frostfjäril (Operophtera brumata) som orsakar skadan. Det är larverna som kaläter främst björk men också troligtvis al. Den kan även gå på eklöv.

Ingen fara till oro dock, träden hämtar sig och kan efter angreppet skjuta nya löv. Hinner trädet inte med detta så väntar det tills nästa år. Det kan bli tillväxtsförluster, men det är nog enda påverkan av denna insekt.

Riklig förekomst av Allmän Frostfjäril ses då och då, det är väderleken och tillgången på naturliga fiender som styr populationen.

Här kan du läsa mer om fjärilen: https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada/sk ... gnosID=244

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).