Traktorer och processorer

Tryckfilter Valmet 305

13 inlägg 7703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckfilter Valmet 305

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396615 Håller på att serva 305:an med nya oljor. Sista etappen är nu hydrauloljan.
Har tömt systemet, rengjort sugsilen och ska byta tryckfiltret. Men här har det tagit stopp. Manualen säger "lossa filterhuset med lämplig nyckel". I botten på filterhuset sitter fäste för 36mm nyckel. Men det sitter som berget. Svårt att få bra kraft också men det har exerimenterats med både spett, slägga och spännband utan resultat.

Tänkte höra om någon har något tips innan jag försöker ta bort bakdäcket för att komma åt med längre rör :???:
Är det något jag missat?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

Blivande snickare  
#396616 Det finns inte en liten typ insexa i mitten som "låsning" som ska skruvas ut först?

Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

eqlazer  
#396631 Byt filter oftare :) Men det hjälper ju inte nu...
Ingen låsskruv på 705 och senare serier, så det lär inte vara det som är problemet här heller.
Börja först med att eliminera idiotfel, du drar åt rätt håll? :)
Du kan också testa att värma filterhållaren lite, gasol eller liknande är väl inte att rekommendera. Men om du har en varmluftspistol så kan det räcka för att få hållaren att expandera lite mer än koppen och spänningarna släpper.

Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

magnus samuelsson  
#396639 Hade 1,5 meter hävstång på min valtra 900
Byter ofta filter men det kan sätta sig rejält

Användarvisningsbild

Re: Tryckfilter Valmet 305

hayabusa 08  
#396651 Ibland kan det hjälpa att knacka på huset med en hammare, om man är två st så kan en dra samtidigt som den andre slår på filterhuset med hammaren.
Om det är samma filterhus som till 505-805 och även 6000- serien så tål dom rätt så mkt våld, men visst man kanske inte ska ta den stora släggan att slå med :wink:

Lycka till

Ps knacka längst uppe på filterhuset, där den är gängad menar jag.

Användarvisningsbild

Re: Tryckfilter Valmet 305

ananders  
#396654
magnus samuelsson skrev:Hade 1,5 meter hävstång på min valtra 900
Byter ofta filter men det kan sätta sig rejält


Jag har precis samma erfarenheter med min valtra 700.

Användarvisningsbild

Re: Tryckfilter Valmet 305

stegmaster  
#396676 Och jag med har samma problem på min 665.
Senaste gången jag skulle byta själv, var det lögn i hel,,,,,, att få loss, med båda muttarknackare och 1,5m hävstång.
Forsökte olika muttarknackare i storlek 300-450nm, men inte.
Så fick slå en signal til valtra meken att komma att lossa det (då det var han som dratt til det).
Han fick upp det med sin rejäla muttarknackare, men själv får jag inte upp det, så numera ringar jag bara valtra mek, att ta en tur innom när han finns i närheten, så han får lossa det.(givetvis får han göra detta gratis, då jag annars er en god kund).
Jag brukar byta detta filter vart annat år, vart 4 år har jag har jag storservice som valtra gör, så då er det ju lungt.

Användarvisningsbild

Re: Tryckfilter Valmet 305

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396690 Tackar för svaren!

Plockade bort bakdäcket igår och provade både stora släggan och nyckel med förlängningsrör + spett utan resultat (mer än ett böjt rör :o ).
Istället blev hela filterhuset löst och rörde sig och jag kunde inte se var det lossnat alternativt gått sönder.
Så nu har jag plockat bort de bakre hydrauluttagen, de två ventilerna och basplattan tillsammans med filterhuset och ska försöka få hjälp hos den lokala hydraulfirman. Detta projekt blev betydligt större än jag räknat med. Rengörning av delarna i diesel i natt och komplett utbyte av alla o-ringar mellan ventilerna och på fördelningsrören, suck. Tur att kvällarna är ljusa länge nu.

Inget verkar ha tagit stryk iallafall, det var bara de tre insexbultarna som filterhuset är infäst I basplattan med som lossnat. Hade jag vetat det hade jag aldrig börjat skruva ner grejerna. Men, men man lär sig så länge man lever...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569446 ....ja detta jäkla filterhus #:-s
Jag googlade "hydraulfilter Valtra loss" och hamnade här.
Jag provade på fm med jätteskiftnyckel, inget.
Åkte till Biltema och köpte en sats 3/4 hylsor. Använde ett långt Stahlville-skaft, inget.
Har bara 1/2-tums mutterknack, inget skit, men troligtvis inte bäst heller.
Körde knack med adaptertapp och 36-hylsa i säkert i 30 sekunder och så plötsligt lossade det \:d/

Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

Avslutat-02  
#569452 Ja, en del saker sitter alldeles för hårt.

Men en del mekaniker har för vana att dra saker så ända in i h......
Och man kan bli galen av mindre när skiten ska loss. Skönt att den släppte till slut :-bd

Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569455 Det kan vara originalfiltret från -02.
Jag köpte den -14 när den gått 270 Tim, drygt 500 och då sa boka filterbyte.

Möjligen att säljaren gjorde någon tidig service vid typ 50-100 Tim.

Avatar Fallback

Re: Tryckfilter Valmet 305

Avslutat-02  
#569460 Se där ja, då har det suttit ett tag.
Det i sig kan ju förklara att det satt som tusan......

Användarvisningsbild

Re: Tryckfilter Valmet 305

Bert1  
#569469 Enl boken som jag har till N-serien så skall filtret dras med 200nm
Jag brukar alltid lägga på lite fett på gängorna och tätflänsen men sitter satan ändå efter 1000t men en stadig mutterdragare brukar få loss den
Själva filterhuset tycker jag oftast inte sitter stumt så det rör på sig när man tar i för handkraft så kan va det som gör dom så svåra och få loss

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).