ATV och UTV i skogen

Förmånsbeskattning av ATV

139 inlägg 58411 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477137
gnisten83 skrev:Efter en genomgång med elektronisk färdskrivare häromdagen borde de räcka med en sån installerad som bevis att den står still.
Skv kan visst påstå varsomhelst i sin omvända bevisföring


Läser man om förmånsbeskattning på skatteverkets hemsida så fattar jag det som att det räcker med att man har möjligheten att använda fordonet. T.ex. kan du inte ställa av en förmånsbil/motorcykel för att slippa bli förmånsbeskattad. Det anses fortfarande som att du har en förmån att kunna utnyttja fordonet.

Så tyvärr hjälper nog färdskrivare föga.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477143 Förmånsbeskattningen med

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477162 De hjälper iaf för att bevisa att en företagsbil står stilla från fredagkväll till måndagmorgonen i de fall skv tycker du kan köra runt i den lör o söndag oxå dvs 3 tillfällen ist 1tillfälle, hem och tillbaka

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Lx3  
#477176 Men har jag missat något eller kan man förmånsbeskatta kriminell verksamhet?
För det är väl faktiskt olagligt att nyttja en terrängreggad atv till annat än arbete ens på egen mark? Eller körs ex.vis dom här tävlingarna som förekommer på youtube på inhängnat område?

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

tonten  
#492137 Det borde vara samma kostnad på andra hållet ,så om man äger sin atv privat och hyr ut den till samma kostnad som förmånsvärde till firman ett antal dagar om året kan det väll inte betraktas som vinst..eller?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#492214 Det tänkte jag också men min revisor sa att jag skulle behöva skatta på hyresintäkten. Jag lät Yamaha handlarn värdera den och sedan köpte jag ut den. Så nu får företaget disponera julingen gratis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Flax12  
#492272
svampbob skrev:Det tänkte jag också men min revisor sa att jag skulle behöva skatta på hyresintäkten. Jag lät Yamaha handlarn värdera den och sedan köpte jag ut den. Så nu får företaget disponera julingen gratis.

Men det är ju inget som hindrar dig att ta "betalt" för den i din verksamhet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#569437 Nu har jag nästan blivit kändis :d

https://www.foretagande.se/feltankt-for ... tesystemet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mellberg  
#569439 Tycker nog att att Skatteverket gjorde ett bra jobb och trådskaparen fogade ju sig :-bd

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#569441
Mellberg skrev:Tycker nog att att Skatteverket gjorde ett bra jobb och trådskaparen fogade ju sig :-bd


LRF tänker dra det så långt det bara går men det kanske är så att det är stopp nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mellberg  
#569442 Lämnade LRF för många år sedan som tur är =))

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

svampbob  
#569443
Mellberg skrev:Lämnade LRF för många år sedan som tur är =))


Jag har dom som revisor i det bolaget.

Tänk vilka intäkter skatteverket får när dom börjar jaga ägare till bilverkstäder och byggfirmor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Mellberg  
#569444 Du hade otur bara och skulle ha valt en annan revisor :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569453 Väntar bara på att de höra av sig och säger att jag kan nöjesåka med Bison....

Avatar Fallback

Re: Förmånsbeskattning av ATV

Avslutat-02  
#569454 Ja, om detta vansinne fortsätter så är vi alla där med ett otäckt samtal i handen...

Det börjar gå lite för mycket "hämta pengar för vi är utan" politik från vissa ministrar, från vissa håll i vissa regeringar..

Väntar på den dagen, det drabbar vissa som röstat på toket......

Tråkigt för dig Svampbob......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).