Öppna kategorin

Sommarstorm Kalmar län 2019

33 inlägg 4778 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommarstorm Kalmar län 2019

Erre  
#569358 Det intensiva regnandet och blåsten tog ner en hel del träd i min region nu ikväll.
Emmaboda kommun.

Hur ser det ut hos er?
Någon som har hunnit vara ute i skogen?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569361 Jag fick iaf ett 50-tal granar och en del aspar nedblåsta.. Ska ut i morgon på morgonen och börja hugga upp det så får man se vad det slutar på.. Trädgårdsmöblerna blåste iväg och blev kaffeved!

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Avslutat-02  
#569364 Fy va tråkigt för er, själv kom det lite regn för bara....

Men det är ju en bra orsak för att få köra lite såg eller hur?

:d

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Erre  
#569370
nelson skrev:Jag fick iaf ett 50-tal granar och en del aspar nedblåsta.. Ska ut i morgon på morgonen och börja hugga upp det så får man se vad det slutar på.. Trädgårdsmöblerna blåste iväg och blev kaffeved!

Okej.
Ja vi börjar inventera imorgon.
Sen är det väl bara att se till å ha filat, tankat å klart inför helgen.
Ta det lugnt ute i stormskogen Nelson.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Håkan A  
#569371 Tycks ha dragit fram några mindre lokala tromber här och där under kvällen. Ett antal naturvårdsträd på föryngringsytor har gett upp och lagt sig ned. På en grannfastighet hade en 8-10 st granar och någon björk gått omkull på samma ställe. Har dock bara hunnit inventera från bilen ännu så länge. Ca 10 km norr om Nybro.

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Erre  
#569372 Fick reda på att det ligger en hel del söder om Emmaboda också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

halvproffs  
#569374 Va tråkigt! Ni som har barkborrar också och nu blir väl risken större med förökning av dessa förstörare.

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569401 Det var rätt omfattande fallvindar i skurarna igår! Om man kollat till itesiveteten på åskan borde de största skadorna finns mellan Vimmerby och Västervik och ett stråk runt Emmaboda.

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Avslutat-02  
#569404 Usch, hoppas ingen av er har fått några skador på skogen, vindfällen är tråkigt nog.

Ha det bra allihopa nere där. Synd att man är för långt bort annars hade jag hjälpt er.

🤗 🤗

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569406 Ja när jag tittade på regn och åskradar vid midnatt så såg det rätt intensivt ut vid västervik-oskarshamn. :???:

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569445 SMHI gick ut med en varning för hårda byvindar och tom stormbyar igår em. Lite väl sena med varningen kanske.

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569448 Det gick aldrig ut med varning utan bara risk. Den la de vid 04:00 på morgonen ca 18 h innan inträffat väder. Och det var nog tämligen rätt! Hur menar @lfq att SMHI skulle göra! Lägga klass ett efter skada eller lägga risk lver större område

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Amatörhuggare 62  
#569458 Ja det var inget roligt väder.
På fredag blir d losskapning.
Åt en skördare.

Finns bilder å film Barometern.
Filmen måste man logga in på.

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

Amatörhuggare 62  
#569464 Värsta stråket gick från Emmaboda.
Nybro upp mot Värlebo och ut vid Mönsterås.
Enligt ögonvittne, var d som molnen for ner. Mot backen, å sedan for iväg. I raketfart.

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm Kalmar län 2019

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569474
Tåndemåla skrev:Det gick aldrig ut med varning utan bara risk. Den la de vid 04:00 på morgonen ca 18 h innan inträffat väder. Och det var nog tämligen rätt! Hur menar lfq att SMHI skulle göra! Lägga klass ett efter skada eller lägga risk lver större område


Du har rätt, det var inte klassat som varning. Men hög risk kan man väl uppfatta som en varning. Använder man sedan termen stormbyar dvs över 24.5 m/s, så klassas det som varning klass 1. Det var vad jag läste på eftermiddan.
Det som las ut på morgonen såg jag aldrig och då var det kanske befogat med bara risk.
Som svar på din fråga så tycker jag att de skulle gått ut med en klass 1 varning på em. Sen tror jag att de då hade bra koll på frontens rörelse och utbredning och specificerat området till SÖ Småland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).