Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46395 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#555040 Jag har Finn Ursus är 914 DL -90. Finn betyder att importören har byggt tex. turbon och oljefilttern, tätat hytten, motorvärmare osv.
Köpte den här traktorn nestan 20 år sen, då skogsutrustade vi den med min komppis. Köpte också ny kran, Patu 655, och Arbro, stegmatare. Hydraulik, tank, pukplåt och kranfästen gjorde vi själv. Samt hytten och allt annat har jag modifierad själv. Färdigt ska det bli allrig..



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555341 Häftig sak, denna som finns på Youtube? Menar du hydraulmotor på kraftuttag till drift ?

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#555533 🚜 Det finns i You Tube (ursus patu arbro) , några år sen laddat. Jobbar i ungskog 🌲 . När arbetet var nästan färdig, började såg returfunktion krångla. Då bara fårtsätt jag, åkte hem å kopplade på lastgrip i värkstad. 🛠️
Ja, drift är hydraulmotor på kraftuttag. Traktorpumppen handlar tryck för drift, extrapumppen kran å arbron.

I går körde jag tall från träsk, halva lasten, en gång på en spår. Nästan ingen frys i torv... Tror att resten får jag inte bort, nu rengnar det vatten. Dock inte i stora mängder, en eller par last energi. Utmanande men intresant är ju bettre än lätt men tråkig! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#555543 (Drivhjusberoende kraftuttag, sade google översättare)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#556993 Fint ekipage, jag har lika arbo. Böt nylingen lager, hylsa på sågmotor..

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#557095 Du har kanske samma modell jag har också. Sågmotor med kullager på axeln...(brott ofta)
Jag har löst problemet så, att montera utan kullager. Och för att smörja bakom flanssen, har jag borrat smörjnippel brevid motorn. Det är glidande yta som ska smörjas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#557105 Köpte den nyligen, tror förra ägaren bara bytt lager fast det snurrat på hylsan..
received_2196711907311494.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#557119 Ja, samma har vi 👍 .( 🛠️ )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#560472 Åtta grader, solen skiner, lätt att smörja kranen..🌡️☀️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#562055 Några bilder av senaste dagarna🤓.
Hemskt terräng, men fina stammar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Nelson81  
#564437 Hur stor hydraulmotor har du på ditt drivhjulsberoende kraftuttag . Jag håller på att bygga liknande drift på min traktor .

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#569071 Hej Nelson81! Jag är ledsen för sent svar!
Motorn är Danfoss 500 cc. Zetor/Ursus har långsamt uttag, endast 5,6 varv per meter. Andra märket av traktorn räcker det mindre motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#569074 Vi ska göra lite ved inne i lado, när det regnar.
Jag körde dock med en kärra på gång😉.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Nelson81  
#569275 Tack. Jag skall sätta hydraulmotor på en Lamborghini de har också ca 5,5 varv per meter // mvh David Nelson

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#580313 Tåg bort vallen vid grunden. Blev två last :shock: !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).