Motorsåg och handhållet

Stihl 020 AV reparation

4 inlägg 3531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 020 AV reparation

Batmanisbat  
#569198 God kväll!

Jag har funnit morfars gamla motorsåg som är av märket Stihl 020AV. Jag har gett mig fan på att jag ska
renovera denna såg och få igång den för att sedan ha den snyggt på hyllan som minne av han.

Dock så är jag helt ny inom ämnet motorsågar och aldrig tidigare mekat eller arbetat med dom
så vänder mig till er för att förhoppningsvis få lite stöd & pepp.

Är det någon här inne som sitter på en Stihl 020AV som vill sälja den som reservdelsmaskin eller eventuellt delar
från den?

Delar som jag tror jag behöver är följande

-Avgasrör / ljuddämpare ( Denna är sprucken)
-Kolv ( Se bild, den är full med sot? går detta att få bort på något vettigt sätt eller är det bara att byta?)
- 2st kolvringar
-Drag snöre + handtag
-Stoppknappen (denna är borta och hittas ej igen)
-Skruven för justering av kedja / svärd.
-Svänghjul (vänghjulet har 2st "vingar" som är trasiga, är det något man bör vara orolig för?
Dessutom så verkar 1 "klo" som fångar dragstarten vara trasig... )

Övrigt: Jag funderar lite på packningen under topplocket,
går det att ta vanlig packningsilikon istället?
Är det nån som vet vilken färgkod stihl har på sin vita samt orang/röda färg?

Jag finns för övrigt i Syd-Närke.

Tacksam för allt stöd,
Fortsatt trevlig kväll!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 020 AV reparation

Skogen123  
#569512 Hej, kul projekt!

Kolla på ebay.com det brukar finnas en hel del prylar både nya och begagnade där :-bd . Kolv med ringar finns säkert brukar inte vara så dyrt heller.


Mvh Christoffer

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020 AV reparation

Batmanisbat  
#569603 Hej Christoffer,

Nu i helgen så ska jag på auktion, de ryktas om att de finns 2st Stihl 020AV där. Tänkte försöka ropa in båda två för en billig peng och utnyttja den
ena som reservdels maskin. Kolvringar beställer jag nog på internet dock. tack för tipset! =)

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020 AV reparation

Batmanisbat  
#572099 God kväll!

Tänkte uppdatera tråden något.
Jag åkte till gårds auktionen. Där till fann jag sågarna som jag tidigare nämnt. Dessa 2 sågar var dock STihl 020AVP,

1) Första sågen såg ut som skräp, den hade inget dragsnöre, gasreglaget var pajj och den var allmänt skitig m.m.
Fick den dock för 50kr så tog den. Efter lite fix så hoppa den igång, dock så ska jag sno delar från denna för att använda till Morfars såg.

2) Den andra sågen var också en Stihl 020AVP, dock hade denna ett häcksax aggregat vid namn HS202.
Pratade med gubben som hade auktionen, han nämnde att tidigare ägare köpte denna ny för länge sedan (70tal?) sen efter nån användning bara så gick drag snöret, sedan dess har den stått still. Jag dammade av den lite, fixade snöret och den startade direkt och gick som en klocka. Den här får vara som den är i original skick och kommer inte röra den.

Första start hs202:


Återkopplar så fort jag fått igång morfars såg!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).