Skogsmiljö och Trädlära

Björkarna ser sjuka ut

29 inlägg 8452 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björkarna ser sjuka ut

Humlas  
#568918 Har noterad att björken på stora områden i västra Värmland ser sjuka ut. Ser halvtorra ut, löven har endast satt till liten del, många ser helt kala ut. Runt Arvika är det lika på stora områden, björkarna som är halvgula/glesa och ser allmänt dåliga ut.

Någon som vet? Noterad samma?

Edit:
Här är svaret för den som har bråttom: Fredrik Reuter - Björkarna ser sjuka ut



   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

Erre  
#568920 Här har en del lövträd höstfärger 😳

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

skogsjan695xl  
#568930 Detta har jag reagerat på oxå. Man ser många björkar mellan gunnarskog och arvika som är höst färgade.

Avatar Fallback

Björkarna ser sjuka ut

Aberg  
#568952 Även runt Sunne och Torsby vad beror detta på?[emoji848]

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

bgl  
#568954 Även här i norra delen av Örebro län ser en del lövträd "ämliga" ut.
På planterade lindar verkar det som om knoppsättningen för årets löv inte har fungerat. Lätt att misstänka förra årets torka. När det blåste, bara lite, härom dagen lossade en del av de nyutslagna löven och låg på gräsmattan när jag klippte, ovanligt.
Samtidigt är man ju sån att anar man någon avvikelse tycker man sig se den överallt!
I bästa fall kommer någon att förklara det vi ser.

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Palakangas  
#568958 Här omkring misstänker jag att en köldknäpp och snö tog hårt på björkarna. De var nyutslagna och fulla med snö.

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

JensSkoog  
#568970 Många björkar och bokar fick sig en skicklig överraskning efter att vi hade
sommar i april och senn minus några nätter i början av maj. Dom står
fortfarande bara och "gruvar sig" för att komma skicklig i farten.

Senn ser jag klibbal här och där som har sprungit men bara
med löv som är minimal mot vad dom brukar vara.
Undrar om det är brist på vatten fortfarande, efter sista sommaren.

Stämmer ju det att om man ser något märkligt här, så hittar man det där och där och lite över allt :wink:

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Avslutat-02  
#568979 Jag är beredd att hålla med dig där Jens att vatten fattas, jag har en bäck som går emellan två åkrar, där är vattenståndet inte ens hälften av vad det ska vara....

Syns på åkrarna...,.....

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

JensSkoog  
#568989
vinterrojarn skrev:Jag är beredd att hålla med dig där Jens att vatten fattas, jag har en bäck som går emellan två åkrar, där är vattenståndet inte ens hälften av vad det ska vara....

Syns på åkrarna...,.....

Ja, här är inte grundvattnet uppe i normalt läge als, så om det har
kommit lite regn nu och då sista månaden, så har det inte fylld
upp något nämnvärdigt från botten av.

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

Avslutat-02  
#568991 Nä, det lilla regn som kommit det äter ju grönskan upp.

Jag skulle vilja slå hö nu, men vädret verkar vara helt upp och ner.

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

anersimyra  
#569050
Humlas skrev:Har noterad att björken på stora områden i västra Värmland ser sjuka ut. Ser halvtorra ut, löven har endast satt till liten del, många ser helt kala ut. Runt Arvika är det lika på stora områden, björkarna som är halvgula/glesa och ser allmänt dåliga ut.

Någon som vet? Noterad samma?

Det noterade jag när jag var ” hem till Värmland ” för flera år sedan... :shock:

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

tallen100  
#569066
anersimyra skrev:Det noterade jag när jag var ” hem till Värmland ” för flera år sedan... :shock:

I slutet av oktober eller så? :wink:

Avatar Fallback

Re: Björkarna ser sjuka ut

tallen100  
#569068 Gissar att fjolårets torka är en bidragande orsak, ser ut som höstfärger på vissa träd :???:

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

halvproffs  
#569070
tallen100 skrev:Gissar att fjolårets torka är en bidragande orsak, ser ut som höstfärger på vissa träd :???:


Helt fel tallen! Det är den snedögda kinesiska näverborren som kom med ett fartyg lastat med eukalyptus från bortre mongoliet. Inte så många som känner till den så nu vet du! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Björkarna ser sjuka ut

anersimyra  
#569200
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det noterade jag när jag var ” hem till Värmland ” för flera år sedan... :shock:

I slutet av oktober eller så? :wink:

En resa var en vinter och en annan på sommaren...🌨🌞 det var vägen mellan Sunne och Torsby/fensbol och björkarna utefter vägen såg halvdöda ut hela bunten.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).