Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

29 inlägg 11750 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#563440 Har någon testat?
Jag förstår att en elektrisk röjsåg är klen men det kan inte vara mycket sämre än det skräpet jag har från Jula?
42cm3 (1300W)

Är redan investerad i motorsåg med batteri så det är inte ett helt tokigt köp att ha "röjsågen" också



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Avslutat-02  
#563442 Beror väl på va du ska ha den till...

Kanske inte till underröjningar....

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#563444 Väldigt lätt slyröjning, typ buskage där pinnarna är 2-4cm tjocklek max... Tjockare så kan jag ta motorsågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563464 Skulle tro att Husqvarna 520iRX är alldeles för klen för att röja sly. Däremot bör den funka bra till gräsröjning, så länge inte gräset överstiger knähöjd.

Det finns väl tyvärr ingen vettig batteridriven klingröjsåg idag. Pellenc har en modell, som möjligtvis skulle kunna funka till klenare sly, men då får de först fixa motvikter, så att röjsågen/trimmern kan hänga utbalanserad i röjselen. Ty det blir snabbt tungt att hålla emot i längden.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

k_h  
#565640 De har ju en treuddig klinga på bilderna av 520irx så hur tror ni det skulle funka med Strand Total klingan? Kan det funka för lättare slyröjning upp till några centimeter? Jag har ingen erfarenhet av vare sig 520irx eller Strandklingan men det verkar vara en intressant kombo om man vill rensa lite i kanter och liknande.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#565648 Jag har beställt en och kommer sätta på en 200mm klinga så får vi se. Kommer ta ca 2 veckor så får ni en video.

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

k_h  
#565649 Det blir spännande 🙂

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

gall  
#566100 Husqvarna 536LiRX verkar vara en tidigare version av samma maskin? (Rätta mig om jag har fel). Jag sökte på Youtube och hittade bl. a. denna film. Jag förstår inte vad killen säger men jag tror han är nöjd. Han har en Husqvarnatröja så det kan hända att han fuskar... Den verkar vara minst lika bra som min numera avlidna bensinare i alla fall.


Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#566131 Precis som med motorsågen 536 så är det absolut enda som skiljer ett namnbyte för att motsvara motoreffekten samt ett mindre påslag på rekommenderade priset.
Detta är verifierat med Husqvarna.
Så om ni står och väljer och tror att det är en uppgradering ni får så ta "den gamla" då det lätt skiljer 1000 spänn nu när de fasas bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566147 Så en 520 iRX har alltså en prestanda som motsvarar en 20-kubiks selhängd bensin-grästrimmer!

Å att sätta en sågklinga på en så liten grästrimmer? Då undrar jag om inte en beskärningssåg eller en större grensax är att föredra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#566148 En elmotor har dock 100% vrid från sekund 1 till skillnad från en förbränningsmotor... Oavsett så tar jag smällen och ni får info så fort jag lagt mina händer på dem :)

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Avslutat-02  
#566156 Ska bli spännande, säkert en lite intressant grej i väldigt klen lövsly.

Sen är det ju så att en batteri eller el motor, driver direkt med 100 procent vid start, men avtar lite vid motstånd, så jag undrar hur själva segdragningen blir vid sågning i trä....

Men vi får se, spännande. :-bd

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#568934 Ledsen att det tagit så lång tid. Leveranstiden var fruktansvärd och jag har inte haft tid.
Här är nu ett klipp i regn och elände :)

Köpte en Jonsered Scarlet (200mm / 22 tänder) och satte bara dit istället för gräsbladet.
Behöll "skyddet" även fast den inte är optimal för röjning.
Upp till 10cm i omkrets går superlätt, 15-20 får man kötta några ggr.
För den röjning jag behöver göra på min tomt så är den lika bra och BÄTTRE än Julas 1300W röjsåg.
Har knäckt en sådan genom att försöka ta på tok för stora träd och accelerera upp den till max och skicka in klingan (bröt axeln)
Ni får gärna yxa min teknik, har inte röjt på 3 år så är ringrostig :)
Träden ser supertunna ut pga fisheye effekten från kameran...

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568938 Du skrev att upp till 10 cm i diameter går superlätt, men du menar kanske upp till 10 mm i diameter, av filmen att döma? :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#568959 Nej jag skriver omkrets.... Hade det varit diameter hade de glatt skickat med klingan i paketet. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).