Socialt (mer om oss)

Skottkärror

38 inlägg 8965 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skottkärror

anersimyra  
#568644
totte skrev:Efter att ha använt en Jula-kärra för 199 spänn ett tag så gav jag upp och köpte min Ekeby. Riktig plåt och så sitter hjulet så man får balans. Med Jula-kärran så får man bära minst halva lasset.

Vi kanske skulle starta en skottkärretråd.. :-bd Ekebyn är riktigt hygglig men svajar betänkligt om den rågfylls med fuktig matjord. Men jag har en kärra stående hos min förra sambo som är något i hästväg när det gäller stabilitet och lastförmåga, jag gissar att den är från sjuttiotalet och byggd i galvad plåt och är tämligen kantig i profilen. Jag ” snickrade till ” nya skacklar av Björk med motorsågen och fick en kärra som var otroligt stabil och lättkörd med last upp mot 150 kilo. Jag letade efter något liknande men Ekebyn var den bästa som jag hittade.. :ymparty:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Brorsan  
#568652
anersimyra skrev:
totte skrev:Efter att ha använt en Jula-kärra för 199 spänn ett tag så gav jag upp och köpte min Ekeby. Riktig plåt och så sitter hjulet så man får balans. Med Jula-kärran så får man bära minst halva lasset.

Vi kanske skulle starta en skottkärretråd.. :-bd Ekebyn är riktigt hygglig men svajar betänkligt om den rågfylls med fuktig matjord. Men jag har en kärra stående hos min förra sambo som är något i hästväg när det gäller stabilitet och lastförmåga, jag gissar att den är från sjuttiotalet och byggd i galvad plåt och är tämligen kantig i profilen. Jag ” snickrade till ” nya skacklar av Björk med motorsågen och fick en kärra som var otroligt stabil och lättkörd med last upp mot 150 kilo. Jag letade efter något liknande men Ekebyn var den bästa som jag hittade.. :ymparty:


Den gamla som vi har hemma är lik Ekebyn men skaklarna går ända fram till hjulet som är fäst under skaklarna.
Jag tror det gör mycket för stabiliteten.
Den gamla är stadigare än Ekebyn som är helt ok.
Nu blir det nästan en skottkärretråd. :oops:
Olle

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#568654 https://www.bole.se/skottkarra-horby-br ... tgummihjul Ta mig tusan om inte den gamla kärran som jag beskrev är en gammal Ekebykärra.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Skottkärror

totte  
#568657 Detta gamla välbeprövade redskap är det nog många som har en relation till. Otroligt användbar och ett eländes pinoredskap på en gång. Bilder och berättelser om skottkärror vill vi ha i den här tråden.

Mina ser ut så här:


Jula-kärran av ansjovisburksplåt köpte jag när vi precis hade flyttat hit som en ren nödåtgärd. Förutom den usla plåten så är hela konstruktionen fel. Med hjulet nästan helt framför korgen så får man bära minst halva lasset. Ekebykärran köpte jag när jag upptäckte att det var kampanj på Granngården. Jämfört med en större riktigt proffskärra så är den lite mindre och så saknar den kullager, men för hemmabruk i trädgården funkar den fint. Jula-kärran funkar bar för ogräs och sånt.

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

anersimyra  
#568664
Gissa vilken som är sambons.. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

anersimyra  
#568671
1559245169_b149bf94-fad5-4ca4-a15e-9385ee5fe439.jpeg
1559245169_b149bf94-fad5-4ca4-a15e-9385ee5fe439.jpeg (7.65 KiB) Visad 1761 gånger
Sen ska förstås kärran lastas med vettiga redskap. Det mesta tycker jag är åt skogen för kort och kan därför rekommendera en frankfurtspade.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Skottkärror

Brorsan  
#568674
anersimyra skrev:https://www.bole.se/skottkarra-horby-bruk-ekeby-150-liters-med-luftgummihjul Ta mig tusan om inte den gamla kärran som jag beskrev är en gammal Ekebykärra.. :-bd


Där hittade du min gamla favoritkärra!!!
Min är gjord i bockad plåt och nitad i sidorna. stor och tung men väldigt välbalanserad.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

Göt  
#568680 Har också en sån liten Ekeby Men tycker att det fattas ett stag när man ska använda knäet när man knuffar sista biten, har använt större kärror förr när man mockade lagårn, men den här lilla är faktisk skön annars :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

JensSkoog  
#568683 Den här har tjänat mig sedan 1995, och har fått tola tunga lass av jord, sten och annat.

Behöver nog lite målning nu här och där, men rosten har inte ätit sig genom :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

totte  
#568693 Letade fram en bild på den lilla 90 L Ekeby-kärran jag hade i Norrland.



Den har som synes, skaklarna ända fram och hjulet skruvat i träet. Stödet är av plattjärn i stället för rörkonstruktionen i den nyare modellen. Hjulet är lite mindre får jag för mig. Glidlagrad.

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

Camaro1969  
#568701 blir sugen att renovera upp skottkärran som följde med huset när man ser denna tråd..

har säkert 3-4 julakärror.. det är billigare att köpa en ny än att laga en punktering.

jag har iaf en som verktygslåda, det är och har varit mycket renoveringsarbete senaste åren, och skruvdragare, kofötter å sånt samt skruvlådor är skönt att kunna släna i skottkärra och rulla in på kvällen, eller vid regn..

men hade aldrig tänkt på det där med att man bär hela lasset.. och till grus å jord är de värdelös.

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

halvproffs  
#568705 Till rätt uppgift typ som du skriver duger en julakärra. Ska man däremot belasta med tunga material är dom alldeles för vekt byggda.
Renoverade upp en ekebykärra åt nya grannen får några år sedan. Skalmarna var av och den började rosta. Blev nästan som ny. Hade björkplank kvar att göra skalmar av.
1972 jobbade jag på Skånska Cementgjuteriet i Valbo med att laga skottkärror i massor som bara lagts på hög så vanan fanns.😊

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

Hema  
#568847
anersimyra skrev:
1559245169_b149bf94-fad5-4ca4-a15e-9385ee5fe439.jpeg
Sen ska förstås kärran lastas med vettiga redskap. Det mesta tycker jag är åt skogen för kort och kan därför rekommendera en frankfurtspade.. :-bd

Men det beror en hel del på vad man gräver i? Löst material kanske? Jag skulle nog sakna ett riktigt handtag. 🤔

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

Hema  
#568852 En halvkrage till lastpallar, passar väldigt bra på en Jula-skottkärra. Vilket ökar dess lastförmåga en hel del. Bra vid gräs, löv, osv. Sedan upplever jag den lite "gladare" i karaktären. Sålänge man inte lastar för tungt, är den en trevlig upplevelse. Medans en riktig större Ekeby aldrig blir smidig, men gör sitt jobb!

Min större är en Trönninge strax över 100L.
Bild

Biltemas är väldigt lik och de verkar ha passande nätgrind till. Dock var plåten för tunn för stenkörning (ihop med frontstödet på bra en punkt). Syns att Jens kärra har fått bekänna färg 💪. Så när Coop sålde ut sitt byggsortiment, så blev det en Ekebybalja och visst är det skillnad. 👍 Passade nästan exakt rakt på. Konstruktörerna borde satt ett bredare stöd fram mot plåten.

Rätt skottkärra för respektive jobb! 👍

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

anersimyra  
#568871
Hema skrev:
anersimyra skrev:
1559245169_b149bf94-fad5-4ca4-a15e-9385ee5fe439.jpeg
Sen ska förstås kärran lastas med vettiga redskap. Det mesta tycker jag är åt skogen för kort och kan därför rekommendera en frankfurtspade.. :-bd

Men det beror en hel del på vad man gräver i? Löst material kanske? Jag skulle nog sakna ett riktigt handtag. 🤔

Det kan man tro, men tekniken blir annorlunda mot de ” kinesskaftade ” varianter vi är vana vid. Man får ta lite mindre massor på bladet åt gången, å andra sidan står man upprätt och arbetar och belastar aldrig ryggen, och att gräva djupa hål är rena nöjet.. :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).