Skogsnyheter

Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabrik

11 inlägg 4101 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabrik

Fredrik Reuter  
#568130 Finska skogsägarföreningen Metsä startar nu upp en förprojektering för en om- och utbyggnad av massabruket i Kemi som ligger nära gränsen till Sverige i Haparanda. Faller förprojekteringen väl ut och bygget av ett nytt massabruk startas så blir det ett gigantiskt bygge. Till och med det största i Finsk skogsindustris historia med en budget på ca 15 miljarder kronor.

Om bruket byggs så blir det en massavedslukare av rang med en årlig massavedskonsumtion på 7,6 miljoner kubikmeter och av denna råvara ska 1,5 miljon ton massa produceras årligen.

Metsä ägs av 103.000 Finska skogsägare och hade 2018 en omsättning på nästan 60 miljarder kronor. Som jämförelse så motsvarar detta nästan tre Södra skogsägarna!

Metsä har idag fyra massabruk igång och en årligen massavedsförbrukning på 16,4 miljoner kubikmeter. Om investeringen görs i Kemi kommer de passera 20 miljoner kubikmeter i årlig förbrukning av massaved, det är inte lite!

Bruken finns i Joutseno, Kemi, Rauma och Äänekoski.

Här kan du läsa mer om förprojekteringen: https://news.cision.com/metsa-fibre/r/m ... -,c2825626

Bild




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Värmlänning  
#568134 Mäktigt! Hoppas att det blir av

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568278 Heja Finland
Här i Sverige myglar vedhandlarna efter bästa förmåga.
Det är rätt åt oss svenska skogsägare som inte driver igenom ett öppen prisbild, likt Finland.
Kanske svenska skogsägarföreningar kunde vara så ödmjuka att ta lite lärdom öster ifrån.
Vi har mycket skogsråvara norr om Södra skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Värmlänning  
#568288
Famag skrev:Heja Finland
Här i Sverige myglar vedhandlarna efter bästa förmåga.
Det är rätt åt oss svenska skogsägare som inte driver igenom ett öppen prisbild, likt Finland.
Kanske svenska skogsägarföreningar kunde vara så ödmjuka att ta lite lärdom öster ifrån.
Vi har mycket skogsråvara norr om Södra skogsägarna.

Du måste bo under en sten om du har missat de senaste årens investeringar och kommande fabriker

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Avslutat-02  
#568292 Det har då jag missat totalt.... 😱

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Värmlänning  
#568293
vinterrojarn skrev:Det har då jag missat totalt.... 😱

Jösses
Läs de senaste sidorna under Skogsnyheter
Du kan själv räkna antalet svenska investeringar från 2018 till idag.

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Avslutat-02  
#568299 Kan jag göra, men intresset, är ganska svalt på dessa investeringar, det är väl därför jag inte har hängt med......

Avatar Fallback

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568725 Svar till Värmlänningen, du får gärna redovisa dessa investeringar som är i nivå med finska.
Bland de större är väl Östrand.
Men jämfört med Stora Enso i Finland är det blekt. Liksom finska sidan i Tornedalen.
Lyft gärna på stenen, så vi grottmänniskor kan titta fram.

Användarvisningsbild

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568827 Fick ett föredrag i veckan där lite av detta summerades. Ca 20 miljarder lite hur man räknar valutan har finnarna tagit beslut på eller genomfört i investeringar sedan 2014. Motsvarande siffra för Sverige är 50 miljarder. Av dessa har södra 11. Finland har tagit ett beslut att satsa på skogen sedan halva börsen bestod av Nokia

Användarvisningsbild

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569101 Höggradigt intressant!
Då har skogsägare i Finland och Sverige fått betydligt mer köpsugna kunder sen 2014 helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Metsä menar allvar i Kemi, förprojektering för megafabri

svampbob  
#569113 Jag går och väntar på besked om SCAs satsning i Obbola. Ryktet säger att beslutet kommer i augusti. Det skulle vara skönt att få jobba på hemmaplan.
Jag undrar om Fredrik Lundberg och Holmen är en parameter i ekvationen. Holmen har mycket skog i Västerbotten men ingen egen massaindustri där. En hopslagning borde bättra på möjligheterna att få tillräckligt med råvara till en utbyggd fabrik i Obbola

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).