Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bränsle förbrukning skotning.

39 inlägg 26375 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567779 Tror det ligger mycket i det ni säger, jag brukar tanka varannan dag, och det går i 20 liter.
Brukar bli kring 5 timmar om dagen som maskinen är i gång , med lastning , spelning
och körning.
Ser ju att jag behöver 2 lass på illern för att fylla 6 tons kärran på traktorn.
Får väl gå så här denna vinter också, få se hur jag gör när det blir längre avstånd.
Men priset på timmer? Är det ingen som hugger själv, röjer ni bara? :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

olli  
#567780 Fick ungefär samma som du.
Liten leverans ca 15 m3 topp.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Banuso  
#567783 2 l /timmen även om en del e spelning, e inte mycket å bråka om!👍 Fast då tar de alltså 2 timmar å få fram 1 kubik

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Avslutat-02  
#567784 2 L i timmen är ju ingenting, se bara min Bm 650-74. Den drar ca 4-4.5 L i timmen.
Vid arbete.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567794
olli skrev:Fick ungefär samma som du.
Liten leverans ca 15 m3 topp.

Kul att höra att jag inte ligger alldeles fel, blir ju lite fundrande på priserna när jag hör vad ni får söder ut.
Roligt att det är någon mer som hugger timmer också.
Inte för att det blir så hög timmpeng, men jag får inga djupa spår i skogen heller. :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567797
Banuso skrev:2 l /timmen även om en del e spelning, e inte mycket å bråka om!👍 Fast då tar de alltså 2 timmar å få fram 1 kubik

Nej, som det här krånglat i vinter så har det inte blivit så mycket, och har inte haft med mer än ca 3 tallar i vändan, ibland endast 2, när dom varit över 50- 60 i bröst höjd.
Så får nog kolla lite på vagnen om det går att göra något där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

brassel  
#567798 Tänkt också leta leveransvirkes-timmer (/vindfällen/borreträd...) framåt.
Testar sedan februari en Alstor 831.
Kostar en del i inköp men tex dieselförbrukningen verkar vara 1-2 l/h.
Med band borde den också vara tänkbar på väldigt mjuka marker tänker jag.
Nöjd med maskinen hittills hursomhelst.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Banuso  
#567802
sveakatten skrev:
Banuso skrev:2 l /timmen även om en del e spelning, e inte mycket å bråka om!👍 Fast då tar de alltså 2 timmar å få fram 1 kubik

Nej, som det här krånglat i vinter så har det inte blivit så mycket, och har inte haft med mer än ca 3 tallar i vändan, ibland endast 2, när dom varit över 50- 60 i bröst höjd.
Så får nog kolla lite på vagnen om det går att göra något där.



Då gäller de på grejerna!😢

Bra å ta de lite lugnt då, går ihop sej ändå me såna tallar!

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Sture Andersson  
#567827
sveakatten skrev:Tittade på vinterns huggning, har huggit 147m3 to och har en bränsle kostnad på ca 12400kr, avstånd ca 700 meter.
Är det mycket eller lite?

Låter helt otroligt mycket ,jag har en Valmet 605 och en patu 202t ,har i vinter kört ut ungefär 300 fast ,
vad förbrukningen är vet jag inte exakt men skulle gissa på 150 -200 liter max .Om vi tar 200 x15 =
blir det 3000kr ,körsträckan är nått liknande under en kilometer.(Rätt säker på att det är mindre än 200l)
Men blir nyfiken så till kommande vinter ska jag kolla vad det går åt .Ska väl tilläggas att det mesta är kört efter en skördare.Går ju betydligt snabbare än om man kör efter att man hugget manuellt.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567833 Kom på att jag har ju även kört ut massaveden, den är ju inte med i listorna eftersom den blir ved.
Borde väl blivit 40- 50 m3, blir ju i alla fall lite bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567835
Sture Andersson skrev:
sveakatten skrev:Tittade på vinterns huggning, har huggit 147m3 to och har en bränsle kostnad på ca 12400kr, avstånd ca 700 meter.
Är det mycket eller lite?

Låter helt otroligt mycket ,jag har en Valmet 605 och en patu 202t ,har i vinter kört ut ungefär 300 fast ,
vad förbrukningen är vet jag inte exakt men skulle gissa på 150 -200 liter max .Om vi tar 200 x15 =
blir det 3000kr ,körsträckan är nått liknande under en kilometer.(Rätt säker på att det är mindre än 200l)
Men blir nyfiken så till kommande vinter ska jag kolla vad det går åt .Ska väl tilläggas att det mesta är kört efter en skördare.Går ju betydligt snabbare än om man kör efter att man hugget manuellt.

Ja, tror du inte det stämmer rätt bra då?
Om jag får med ca 2-3 m3 och du får med 10-12 m3, så behöver jag åka 3 till 4 gånger för att få fram lika mycket som du.
Och min maskin med band både på vagn och maskin, drar nog lika mycket per mil som din traktor. :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Bosse1  
#567906 Har det snöat lönar det sig kanske att packa väg,med litet lass.Och köra dan därpå.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567908 Ja, det blir lite så jag måste göra, eftersom maskinen är så lätt drar den bara loss snön annars.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567911
brassel skrev:Tänkt också leta leveransvirkes-timmer (/vindfällen/borreträd...) framåt.
Testar sedan februari en Alstor 831.
Kostar en del i inköp men tex dieselförbrukningen verkar vara 1-2 l/h.
Med band borde den också vara tänkbar på väldigt mjuka marker tänker jag.
Nöjd med maskinen hittills hursomhelst.

Ja, är nog en fin maskin, men tycker dom är alldeles för dyra. Hur mycket lastar en 831?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

svampbob  
#567913
sveakatten skrev:
brassel skrev:Tänkt också leta leveransvirkes-timmer (/vindfällen/borreträd...) framåt.
Testar sedan februari en Alstor 831.
Kostar en del i inköp men tex dieselförbrukningen verkar vara 1-2 l/h.
Med band borde den också vara tänkbar på väldigt mjuka marker tänker jag.
Nöjd med maskinen hittills hursomhelst.

Ja, är nog en fin maskin, men tycker dom är alldeles för dyra. Hur mycket lastar en 831?


Ska man inte unna sig riktig grejer när man är mycket i skogen. Många unnar sig betydligt dyrare grejer som bara är fritidsleksaker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).