SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

10 inlägg 11662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#567662 Skogsforum fick chansen att få en inblick i hur skogsbruket fungerar i nordöstra USA och i början av maj 2019 spenderade vi en vecka i skogarna tillsammans med skogsintresserade amerikaner. Detta är vår serie om våra intryck från skogsbruket i New England och New York. Vi har valt att dela upp innehållet i en serie av trådar och du hittar alla längre ner.

1558626244_z-usa-flagga-timmer.jpg


Allt ÄR större i USA
Vi startar med en personlig reflektion om det allmänna intrycket om USA. Jag baserar det på denna skogsresa men också mina tidigare vistelser i landet. Min mormors syster flyttade till USA som tonåring, hon ville söka upp sin pappa som lämnade fru och tre barn för att söka lyckan i USA på 20-talet. Systern blev kvar, bildade familj och numera finns en hel gren med släkt över hela landet som vi har sporadisk kontakt med och besöker då och då.
Faktum är att jag varit ett par gånger i New Hampshire och området runt Lake Winnipesaukee då mormors syster hade sommarställe där och kvalificerade därmed under så kallad “Summer people” hos lokalbefolkningen, mer om det nedan. Det var alltså dubbelt intressant att komma dit igen för mig personligen.

1558626244_hamburgare-five-guys.jpg


Även om drickmuggarna på burgarhaken har blivit mindre med tiden (idag är “bara” en mellanmugg i storlek som en stor här hemma) så dristar jag mig med att säga att allt är större i USA. En Amerikan på besök Europa kan nog tämligen enkelt utveckla klaustrofobi med trånga bilar, mindre toaletter, vägar och så vidare. Det samma gäller, eller kanske är orsaken till det, landytan och antal människor. Bara i det “bortglömda” nordöstra hörnet av USA där vi nu varit finns fler skogsägare än i hela Sverige och liknande skogsarealer och virkesförråd som i hela vårt land.

1558626244_maine-skog.jpg


Deras älg (moose) kan bli typ dubbelt så stor som vår, tyvärr gick vi bet på att se någon av dessa bjässar. Jag ville visa Torbjörn och mig själv om jag hade förvrängt storleken från när jag såg en sådan bjässe i Alton Bay 1994. Men vi får förlita oss på de vi pratade med när vi såg fotspår efter en moose i skogen. Jag frågade “if this was tracks of a small moose”. Svaret blev: “No, probably a young moose, they’re never small”...

Kontraster i kubik
USA kallas ibland kontrasternas land och det finns nog grund till detta. Ett bra exempel är delstaten New York som har typ 20 miljoner invånare och 99% bor i södra hörnet (New York City). Det är helt olika världar mellan världsstaden NYC och landsbygden i norra delen av samma delstat. Det är till och med så att många invånare i norra New York aldrig eller vid enstaka tillfällen besökt New York City. Kontrasten är helt enkelt för stor.
Ett annat bra exempel på detta är att lokala sågverk i norra New York är tvingade av delstaten att stänga ner verksamheten när det är som hetast på sommaren. Anledningen? Elen räcker inte då det är så många som använder A/C i New York City!

1558626244_nyc.jpg


Kanske är det kontrasten tillsammans med människorna som gör USA så pass intressant som det ändå är. Kontrasten gör att man kan hitta allt som tänkas kan och människorna är öppna och trevliga. Öppenheten är något vi Svenskar normalt inte är bortskämda med men troligtvis ligger det i USA:s historia och kultur som skapar ett självförtroende att vara öppen och dessutom gärna prata om både ditten och datten. En annan aspekt är att USA generellt har en hög teknikutveckling men människan kommer i första rummet. Ska man försöka göra en förenkling så är det inte så noga med fasaden, det är innehållet som räknas - “Come as you are”. Ganska befriande om man tänker efter...

Same same but different
Skogsbruket och skogsfrågorna för både skogsägare och skogsentreprenörer känns igen från Sverige. Det är till och med så att vi flera gånger under vårt besök skrattar åt likheterna med virkesköpare som försöker köra fultrix och AdBlue-problem i maskinerna med mera. Men trots detta är det som du kan läsa i trådarna nedan också stor skillnad på både skogen och skogsbruket. Kunskapsutbytet under veckan var som du kan förstå mycket gott.

1558626244_vermont-skog.jpg


Om man ska försöka sammanfatta de största skillnaderna så kokar det ner till att USA satsar på kvalitet och Sverige på kvantitet. Paradoxen är att det kanske borde vara tvärtom!

Grova rotstockar av god kvalitet är hett oavsett trädslag och anledningen är att det är där pengarna finns, det är devisen i nordöstra USA.

Naturmässigt så är det några bergskedjor som präglar området vi besökt. Om vi börjar i Maine så har White mountains en framträdande roll i norra delen av delstaten, under denna är det mer platt och av och till mycket sandmark som gynnar White pine. I Vermont finns Green mountains (Vermont är franska för grönt berg). Till sist finns Adirondack-området i norra New York, ett område som skiljer sig från de övriga då det inte går i nord-sydlig riktning utan är ett runt område med bergskedjor. Det är i detta område som Lake Placid ligger för övrigt.

1558626244_adirondack-skog.jpg


Inte bara avverkning
Även om inte skogsfolket själva kanske inte fokuserar så mycket på det så har USA kommit längre med naturturism i skogen än vad vi gjort. Här finns för driftige pengar att hämta som troligtvis vida överstiger virkesprislistan. Du kan läsa om New Englands turism i en av trådarna nedan men det är också så att skogsfolket generellt har en grundligare syn på detaljerna i skogen än vad vi har. Anledningen kan kanske hittas i det faktum att det tar lång tid att odla fina, grova rotstockar, det gäller att ha koll på det. Detta mynnar även ut i andra saker, exempelvis att de har koll på vilka träd som björnarna brukar sitta och äta nötter i och de skogsägare vi träffat fokuserade mycket mer på små detaljer i skogen än vi gör.

Området vi besökte är relativt glesbefolkat och lever upp på sommarhalvåret. Lite likheter finns med ex västkusten här oss oss. Det är många sommarstugor och “stadsmänniskorna” kommer till sina hus på landet på sommaren.
Genom detta så hamnar skogsområdena i New England och New York tyvärr lite i ofokus, detta i sin tur gör att skogen som bransch inte har värst hög status. Här ligger vi nog bättre till i Sverige men helt klart finns förbättringspotential även här.

1558626244_lov-och-barr-usa.jpg


Sammanfattning
Resan gav definitivt mersmak. Det har varit roligt men främst mycket intressant att scouta runt och kolla hur skogen och skogsbruket är i dessa delar av världen. Trevliga människor och en mycket fin natur. Intressant också att USA är världens största skogsland alla kategorier, trots det är det ganska låg aktivitet i skogslänen i nordöst! Läs mer om detta i trådarna nedan.

Vill du se vår resrutt så finns i den på Google Kartor.

Övriga trådar i serien:

Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA (Denna text)

Skogsskötsel och skogsfakta, New England

Många olika trädarter i New Englands skogar

Virkesmarknad och priser i New England & New York

Avverkningsteknik i New England och New York

CTL-avverkning med fällare, processor och skotare, Maine (video)

CTL-avverkning med skördare & skotare, Vermont (video)

Helstamsavverkning med fällare & skidder, New York (video)

Leaf peeping - höstfärger som intäktskälla

Skogsägare i New England

Hancock Lumber - Amerikanskt tallsågverk (video)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567679 Mycket intressant! Det här ska följas, gärna med fortsättning i Kanada :)
Vi skulle nog ha mer död ved om det inte var i princip likställt med avverkningsförbud.

Angående älgen, den verkar vara rätt lika i storlek med våran. Samma mankhöjd, lite tyngre iaf enligt wikipedia. Men de kanske har större kronor?
Finns stor älg i norrland också:
Bild


Edit: bilden syns inte?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Fredrik Reuter  
#567750 Hej och tack!
Bilden syns och jag tror att älgen i USA troligtvis kan mäta sig med vår Norrländska dito. Enligt utsago så hade de årligen älgar som gick över 500 kg och det är nog som i Norrland. På mina breddgrader blir de dock inte lika stora.

Det är när man sett ett sådant monster som man verkligen förstår innebörden "skogens konung"! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567756 Verkligen, sen har de väl riktigt stora älgar i Alaska, såna som motar bort vargflockar när de blir attackerade...

Apropå att allt är större där, var blåbärsriset grovt även i Maine? Har en kompis som var i Kanada och det man ser på bilder ser nästan mer ut som blåbärsbuskar :surp:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Fredrik Reuter  
#567861 Blåbärsris tror jag inte att vi såg, antingen var vi på fel marker eller också kollade vi bara uppåt i träden... 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

jannee  
#567868 Amerikanska blåbär växer som buskar, oftast snår och blir flera meter höga, går f*n inte att missa :grin:
Efter vad jag förstod vill dessa buskar ha SUR jord.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Avslutat-02  
#567871
jannee skrev:Amerikanska blåbär växer som buskar, oftast snår och blir flera meter höga, går f*n inte att missa :grin:
Efter vad jag förstod vill dessa buskar ha SUR jord.


=)) =)) :-bd blind sa kråkan, såg inget sa skatan....

Avatar Fallback

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Chainsaw Charlie  
#582784 Blev det skrivkramp i reportageredaktionen? Vi saknar fortfarande trådarna om avverkningstekniker och maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

Torbjörn Johnsen  
#582788 Hm..nja...det är nog mer att vi inte hunnit med videoklippningen...än. Men hav förtröstan! Förr eller senare blir det klart :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforums serie om skogsbruket i nordöstra USA

AKKAMAAN  
#597305
Fredrik Reuter skrev:
Sammanfattning
Resan gav definitivt mersmak. Det har varit roligt men främst mycket intressant att scouta runt och kolla hur skogen och skogsbruket är i dessa delar av världen. Trevliga människor och en mycket fin natur. Intressant också att USA är världens största skogsland alla kategorier, trots det är det ganska låg aktivitet i skogslänen i nordöst! Läs mer om detta i trådarna nedan.


Härlig och innehållsrik artikel. Reste själv genom New England under en vecka våren 2019 men hade inte samma skogsglasögon med mig då jag inte ville riskera "skilsmässa". New England och upper New York state är underbart vackert och inbjudande sommartid. Kommer gärna tillbaka. Skulle dock inte vilja bo där vintertid då det alltför mycket påminner om den Norrländska vintern med mycket snö. Övervintrar därför på norra västkusten.
USA är stort och väldigt variationsrikt med otroligt många arter i de "organiska delarna" som inte är prärie, högplatå eller stäpp/öken.
Att USA är världens största skogsland gäller produktion och konsumtion av skogsprodukter. När det gäller skogsareal och skogsproduktion så ligger USA lite längre ner på listan.
Hittade den här pdf-sammanställningen på drygt 70 sidor som ger USA's skogbruk och skogsindustri ett mera globalt perspektiv
Saxade några bilder som sätter USA's skogsindustri i ett globalt perspektiv.

Många kanske tror New England är en delstat, men det är mera att betrakta som en region av delstaterna Maine, Vermont, New Hampshire, Massachusetts, Rhode Island, och Connecticut. Arealen av hela New England är 162,362 km2. Sveriges landareal är ca 410000 km2.
New England skogsareal är ca 131000 km2, och Sveriges skogsareal är ca 230000 km2. Vet inte hur boniteterna i New England kan jämföras med de svenska men de borde vara högre pga sydligare latitud. Med detta sagt så förstår vi att USA har enorma skogsresurser som produktionsmässigt faktiskt är koncentrerade till de sydöstra delstaterna samt nordvästra USA.
Även om USA är världens näst största exportör av skogsprodukter så blir nog nettoexporten obetydlig med tanke på en betydande motsvarande import. Canada exporterar nästan dubbelt så mycket som USA med USA, Kina och Japan som största köpare. Vi kan nog anta att USA är med råge den största kunden.
USA är nog världens med råge största konsumtionsland med en knapp femtedel av kinas befolkning. Trots att Kina idag är världens största nettoimportör av skogsprodukter. Intressant karta som visar den globala importen hos alla betydande länder Motsvarande på export


$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

$matches[2]
1574448322_worlds-top-exporters-2017.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).