Avverkning (slutavverkning)

Avverkning i Schweiz

3 inlägg 2339 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning i Schweiz

cruisern  
#567734 Jag har varit på rundresa med tåg i Schweiz under 11 dagar. Inom hela ”alpdelen” finnas det mycket skog som växer där berg lutar upp mot säkert en 60-80 grader. Träden står ju lodräta upp med vinklade rotben. Jag har sett många virkesupplägg med både barkade och inte barkade stammar längs vägar och på tågvagnar. Jag har dock inte sett en enda skördare, skotare eller någon motorsåg.

Hur bär dom sig år att avverka på bergen? Jag vet inte.

Ett tips: Om ni åker till Schweiz så ta med era oranga Hva sågkläder så blir ni identiskt klädd som alla fältarbetare inom järnvägen där och och ni kommer att kunna åka gratis på tåg inom hela landet. Dom kommer inte att kunna se någon skillnad. Säg bara Grüß Gott så ordnar det sig.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning i Schweiz

Fredrik Reuter  
#567738 Spännande!
Jag gissar att du just nu då är lite bortskämd med vackra vyer, det är ju nåt hejdlöst vackert att resa i Schweiz.
Det finns skördare i Schweiz även om densiteten inte är lika kraftig som här i Norden, ganska vanligt att de har vinsch i baken på maskinen och förankrar i toppen på berget och kör/vinschar sig nedåt samtidigt som de hugger.

Medlemmen @cédric jobbar med skördare i Schweiz och jag träffade honom på Elmia Wood 2017. Det blev lite svårt med språket då franska var hans språk men jag gissar att det går med översättningstekniken att diskutera här på Skogsforum.

Jag reste igenom Schweiz i fjol och stannade vid några sluttning som hade gran. Att granen trivdes är nog ett understatement för jisses vilka långa och grova det fanns, där ligger vi i lä i Norden!

Berätta gärna mer och lägg gärna in lite bilder om du har! 👍

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i Schweiz

cruisern  
#567758 Jag kan hålla med om att granarna kan bli mycket stora. Det är fascinerande att se dessa stora träd växa rakt upp med rotben vinklade upp mot 90 grader. Att dom på dessa branta berg kan bilda rotsystem som håller dom upprätta är också en gåta. Jag har inte så mycket bilder på träd/skog för att det var mer på slutet av resan som jag reflekterade på hur avverkning går till. Däremot har jag många bilder relaterat till tågresa i Schweiz. Om det finns intresse så kan jag berätta om detta.

Vid några ställen så låg det barkade stockar i sluttningar och jag undrade hur dom kommit dit. Jag såg inga färska stubbar så dom måste ha fällts på toppen och sedan fått självrulla ner. Hur dom lyckats ta sig ner förstår jag ej. Bilderna är från Lauberhorn/Wengen där Ingemar Stenmark en gång segrade 1983 och 1984 i Lauberhornrennen

Jag fick också uppslag på att snickra ihop bänkar

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


1558700614_img_2911.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).