Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bränsle förbrukning skotning.

39 inlägg 26377 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567621 Tittade på vinterns huggning, har huggit 147m3 to och har en bränsle kostnad på ca 12400kr, avstånd ca 700 meter.
Är det mycket eller lite?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

halvproffs  
#567627 Om du söker på. Manuell slutavverkning 3 så finns mina siffror där. Tror att vid samma avstånd köpte jag diesel för 7000kr och det var runt 500fub så din förbrukning låter hög.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Avslutat-02  
#567628 Ca 84 kr per m3/to.
Ger ca 4.9 L i förbrukning per m3. räknat på 17 kr/liter.

Är väl lite högt.., då maskin drar tunga lass..och ganska normalt skotnings avstånd. Så det kanske blir normal förbrukning.

Va är det för maskin?

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567630 Maskinen är en iller, Saab v4 motor.
Har huggit fröträd, men får ju inte med så mycket varje gång :((
1558595472_20190523_090904.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Avslutat-02  
#567635 Många vändor blir det, och går det lite tungt också då drar den soppa.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567641
halvproffs skrev:Om du söker på. Manuell slutavverkning 3 så finns mina siffror där. Tror att vid samma avstånd köpte jag diesel för 7000kr och det var runt 500fub så din förbrukning låter hög.

Vad körde du fram med för maskin?
Vi fick ca 633 m3to , för virket, norra Örebro, hur ligger det jämfört med er här om kring?
Kan ju möjligen köra i hop med illern, och sedan köra fram till väg med traktorn, men vet inte om det lönar sig med om lastning i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

halvproffs  
#567643 En valmet305 och vreten1000.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

skogsjan695xl  
#567648 En v4 motor är ju inte den mest bränslesnåla motorn.
Går inte jämföra 2 fordon som går på olika drivmedel.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567650 En Iller med Ford (Saab) bensinmotor måste vara bland det mest udda fordon som någon kör virke med. :d Men en normal skotare kan ta runt litern diesel per framkörd m3fub.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567654
Skogsola skrev:En Iller med Ford (Saab) bensinmotor måste vara bland det mest udda fordon som någon kör virke med. :d Men en normal skotare kan ta runt litern diesel per framkörd m3fub.

Det är en väldigt udda person som har illern också, så på det viset passar vi i hop :d .
Tror ni jag skulle få ner bränsle kostnaden med att sätta i en diesel, golf tex?
Svårt att köra med annat än band här, hade med en skogs huggare ut, och frågade honom om det skulle gå att köra med en skotare, svaret blev: en gång tom möjligen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle förbrukning skotning.

skogsjan695xl  
#567657 Du kommer sänka bränslekostnaden med en diesel ganska kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

tallen100  
#567666 Skulle tro att du mer eller mindre halverar bränsleåtgången.

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

sveakatten  
#567724 Funderade på detta, en vreten 1000 lastar säkert 3 gånger så mycket som jag får med, undrar om inte det är största boven.
Skulle kanske titta på det först?
Vad tycker ni om betalningen då?
Mycket eller lite?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Banuso  
#567772 Frågan e väl va den drar per timme me? Per kubik handlar ju mycket om hur tränad man e på kran mm.
3-4 l/ per timme på den lilla borde räcka mer än väl, men drar den 10 l/ timme? Hua!😢😢

Avatar Fallback

Re: Bränsle förbrukning skotning.

Avslutat-02  
#567777
sveakatten skrev:Funderade på detta, en vreten 1000 lastar säkert 3 gånger så mycket som jag får med, undrar om inte det är största boven.
Skulle kanske titta på det först?
Vad tycker ni om betalningen då?
Mycket eller lite?



Ja du sett till motorn, och lastkapaciteten,mm så tycker jag nog att summan är rimlig, sen att man kanske inte skulle vilja se den, ja det är en annan fråga.

Jag kan ju se likheter med mitt jordbruk, men oftast tänker jag: det lilla jag har, då får traktorn kosta lite mer i oljekostnad för att byta/renovera det blir dyrare än att köra till jag måste åtgärda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).