Trädfällning (arborist)

Tips om borttagning träd

18 inlägg 7740 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips om borttagning träd

DalslandsAnders  
#567432 Vet inte om jag väljer rätt sektion av forumet ,men jag provar.
Har ett träd som blåst ner ,o lagt sig mot ladugårdstaket (inga jätteskador att tala om)
Har sågat ner grenar o allt jag kan ,utan att riskera liv o lem.
Det sista jag provat är att winscha upp trädet ,med en winsch som ska klara 4 ton ,men ingen lycka där.
Så nu söker jag fler tips.
Eller det kanske rent av är ett jobb för en arborist ,som har all säkerhetsutrustning som behövs ,för att göra det säkert.
Ska försöka få in en bild....
Trädet är större än det ser ut på bilden :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

Avslutat-02  
#567434 Brytblock på stammen bredvid, sedan lägga ett riktskär snett emot den stammen.

Lämna lagom brytmån, sedan vinscha ner den lugnt och fint. :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

Brorsan  
#567441 Arborist, om du inte kan själv. få bort toppen och tunga grenar åtminstone.
Stammen från klykan och nedåt kan du väl dra tillbaks med rotvälta och allt med en större traktor eller grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Tips om borttagning träd

DalslandsAnders  
#567446 Problemet är ett berg bakom ,så man kommer inte in med maskin.
Kan nog bli arborist ,eller liknande.
Ser ingen lösning.
Vi har dock fått bort väldigt mycket ,så för takets skull ,så gör det nog inte så stor skada nu ,men det stör mig..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om borttagning träd

halvproffs  
#567502 Om du har berg bakom går det att borra i en dubb och använda ett block och dra tillbaka det.
Tycker det var konstigt att du inte fick tillbaka det med winchen.

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

Piraboin  
#567649 är det hög lutning på taket??
om du vågar och har en lång stege så klättra upp och lägg ett lina runt stammen och använd det andra trädet som ankare och winscha ner det
alternativ hör efter en grävmaskin med gripsåg och be han ta ner trädet från andra sidan

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

bgl  
#567660 Ser inte klart hur nära ledningen trädet ligger, om det är inom ledningens säkerhetsavstånd ska du kontakta ledningsägaren!

Användarvisningsbild

Re: Tips om borttagning träd

DalslandsAnders  
#567674 Har provat att winscha precis så ,utan lyckat resultat.
Avståndet till ledningen är inget problem ,ser närmare ut än vad det är ,är säkert 100-150 meter bort.
Dom winscharna jag provat ,har inte varit kraftiga nog.
Men funderar på att höra med den lokala bärgaren...då finns det kanske andra krafter!
Det enkla är att ta en arborist ,men försöker hålla nere kostnader..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om borttagning träd

Vardon  
#567675 Har du tillgång till några brytblock så du kan skära linan några gånger?

Eller kanske låna

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

Piraboin  
#567676 kapa av roten men säkra stammen med vinsch så att inte toppen slår sönder taket på andra sidan och om den håller kvar så byt ställe med vinchen och kapa ner trädet i bitar

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

Piraboin  
#567677 har du varit in i huset och kollat så att inte en kvist har gått igenom plåten som bromsar upp

Användarvisningsbild

Re: Tips om borttagning träd

DalslandsAnders  
#567686 Ja ,det har inte gått igenom ladugårdstaket ,men en gren är under.
Så det rimligaste är att på något sätt resa upp trädet igen ,om man vill slippa mer skador.
Alternativt kapa ner den från topp o neråt då.
Men får kanske kosta på en bärgare ,kanske smidigast.
Ska ju avverka lite ,så då kommer det ju maskiner som nog kan klara detta ,men vet inte när dom kommer ,det kan dröja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

frankie  
#567713 Det går inte att vrida ner det? Spara en liten klack och lång hävarm?

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

zeetorg  
#568031 Jag gissar att du kanske har fäst linan en bit upp i det lutande trädet och sedan vid roten i det andra?
I sådana fall så får du en stor del av kraften som går ner i backen istället för att tippa trädet.

Fäst linan så högt du kan i trädet och sedan vinschen i ett träd eller liknande uppe på berget, då får du säkert tillräckligt med kraft att ta ned trädet.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Tips om borttagning träd

ÅsaNisse  
#568032 Har du ladugården försäkrad så ring försäkringsbolaget och sätt dig vid sidan och titta på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).