Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61451 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532415 Kollar inte under säsong om jag inte råkar gå förbi. Min subjektiva utvärdering säger att skadenivån går från ca 70% till ca 5%, för mig räcker det som beslutsunderlag. Jag chansar inte om jag ser minsta behov av sprutning.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Skogsingenjören  
#532426
Mikael A skrev:Ni som testat Trico, anser ni att det har full verkan under hela vintern eller börjar effekten avta under vintern?
Svar på den tidigare frågan.
Jag har köpt 2 st 10 liters Trico nu i höst.
En från granngården som var mycket tunn
och lättflytande samt en från skogma som var mycket trögflytande..om det är någon kvalitets skillnad vet jag inte.. Men föredrar
den trögflytande.
Jag hade ca 70 % älgbetning på ca 5 hektar tall planteringar för några år sedan.
Men med ordinerad dosering av trico i september har nu nästan alla plantor klarat sig och börja komma upp på 3-4 meter.
Har provat Hate2 men den fungerar bra..men verkar ta död och kväva plantan i några fall.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Mikael A  
#532644 Tack för svaren. 👍🏼
Jag behandlade ca 2000 täckrotsgran i mitten av oktober med Trico. Planterna sattes i våras och hade trots torkan en överlevdnad på ca 90% och har fina frodiga årsskott. 😊
Låste på dunken att man kan behandla upp till 4 ggr per år, vilket gjorde mig osäker på medlets verkan över en hel vinter.
Man tycker ju att medlet borde sitta kvar en hel betessäsong med tanke på det höga priset. Har verkligen inte lust att behöva behandla igen i vinter om det ens är möjligt.

Vore kul om fler delar med sig av sina erfarenheter. Känns ju om att vi skogsägare får kämpa mot stora viltstammar en bra tid framöver.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532724 Behandling 4ggr per år gäller nog för ädellöv. För barrskog räcker det gott med en gång på hösten.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Trocadero  
#564199 Någon som har kollat om Trico har hjälpt mot vinterns älgbetningar?

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Skäribo  
#564210 Funkat för mig, de har inte rört en planta. Kan rekommenderas.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#564251 Samma här. Sprutade för tredje året på mina tallplanteringar. De plantor jag missat är nog alla betade liksom en del sidoskott på sprutade plantor, men inte ett enda toppskott såvitt jag kan konstatera. Jag lägger på rätt mycket på toppskottet när jag sprutar, helst så mycket att det flödar ner några cm på skottet. Hade jag inte sprutat så hade med all säkerhet allt varit nedbetat. Fortsätter därför några år till på all tallplantering.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Mikael A  
#565242 Har besiktigat mina Trico sprutade granplantor och har fått alldeles för många toppskott avbetade. Jag är tyvärr inte nöjd med skyddet det gav.
Jag doserade enligt rekommendationen och sprutade vid torr väderlek så svårt att se att jag gjorde något fel vid appliceringen.
Kanske får bli Cervacol i höst igen vilket fungerat bättre hos mig??

Har även planterat täckrot Tall i vår och osäker på hur dessa ska skyddas mot älgarna i höst.
Vad har ni för tips?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

saekb  
#565286 Har för första gången i vinter haft problem med rådjur på mina nysatta Tricobehandlade täckrotgranplantor. De är alltså avbetade. Både toppskott och sidogrenar. Kom på en stor rådjursget i höstas i hyggeskanten men jag var lugn, plantorna är ju sprutade med Trico tänkte jag. Det har alltså inte fungerat som jag trodde. Tallplantor i älghöjd, sprutar jag med blodmjölvattenblandning. Har just nu en mindre plantering (1500 m2) varför jag sprutar höst och för säkerhets skull också innan toppskotten kommer på våren/försommaren. Har också hängt upp lite fårull.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Trocadero  
#567347 Nu har jag kollat upp det område jag sprutade med Trico i augusti ifjol. Inte en enda planta betad såg jag. :smile:
På många plantor är det vita markeringspigmentet fortfarande kvar.
Kanske Trico har ”spridningseffekt” också. Kollade en mindre förställning intill och även den var obetad. Finns garanterat flera vinterälgar i området så att plantorna klarat sig beror inte på att det inte finns älg.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#580694 Vilka sprutor andvänder ni till sprutningen ??

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580717 Jag kör en gammal backe spruta men kom över en ny slang med munstycke och allt så vi får se hur det blir.

Jag gick även över senaste hösten till abrinol då jag 2017 inte hittade en tillräklingt torr dag för att köra trico. Noll skador och bra täkning även på löv!👍👍

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#580745
Tåndemåla skrev:Jag kör en gammal backe spruta men kom över en ny slang med munstycke och allt så vi får se hur det blir.

Jag gick även över senaste hösten till abrinol då jag 2017 inte hittade en tillräklingt torr dag för att köra trico. Noll skador och bra täkning även på löv!👍👍

Vad ställs för krav på sprutan ?? Håller det å köpa nån enklare typ ??

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Håkan A  
#580752 Min erfarenhet är att sprutan i sig inte är det viktigaste, men bra kvalitet på lans och munstycke besparar dig både svordomar och preparat. Jag kör med en 15 år gammal Solo spruta med membranpump. Sprutan är helt original, men jag har kostat på den ny lans, anpassade munstycken och ett kombinerat filter/backventil ute vid munstycket. Det har gett mig problemfri sprutning av 60-100 liter preparat per säsong de sista 5 åren.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Seb macahan  
#580758 Gjorde likadant. Kör med "Hylte lantmän" batteri spruta men bytte lans till Hardi (finns hos lantmännen). Till er som haft otur med Trico, har medlet fastnat ordentligt (kolla efter ca 1vecka). Grannen sprutade förra året i bra väder men efter några dagar såg plantorna bara lite vitfärgade. Han kontaktade Trico som skickade ut nya dunkar. De hade haft lite bekymmer med vissa blandningar i fjol.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).