Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Rottne blondin bromsar

18 inlägg 14544 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne blondin bromsar

Patrik_tingsryd  
#544602 Problem !!! Problem!!!

Har precis bytt fjäderbromscylinder under golvet mot en ny Volvo cylinder . Det bör ju vara så att bulten för att lossa bromsarna skall vara i botten vid drift precis som den gamla . Har kopplat en kompressor direkt in i luftuttaget på maskinen men när jag släpper handbromsen händer inget med fjäderbromsen ..
Vad kan vara fel finns det några andra ventiler mm som kan vara sönder, fjäderbromsen bytte jag för att den tryckte ut massor med luft i överkant . Provade byta membran men hjälpte ej .
Tacksam för tips / Patrik



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#544622 Jag skickar ett pm.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#544626 Jag hade liknande problem innan jul och konstaterade att det läckte internt i bromscylindern. Luften som lossar parkeringsbromsen smet in i kammaren för färdbromsen och därifrån till evakueringen i bromspedalen. Det pös under golvet och det gick även att höra/känna luftläckage ur evakueringen från lastbromsen, detta genom att växelventilerna (2st) under golvet ej var trycksatta som det är tänkt. Mycket tankeverksamhet ägnades åt denna felsökning men triumfen var total när felet kunde avhjälpas med lite modifierade "bra-att-ha-delar" i form av en omslipad hydralcylindertätning. Ett riktigt ful-mek men bra blev det och jag sparade in kostnaden för felsökningen på reservdelarna. Även reläventilen i vagnen kan påverka men den har du väl bytt om jag inte minns helt fel.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#566821 Har läckage jag med....
Skall finnas "9040019 MGM Brake Chamber Repair Set" på allibaba men min order 100 :sad:

Tror även att en piggy back skall gå att modda den gamla med, 3230008X hittar dock ingen europeisk återfös.
Beställa från overseas (med Trump) tar säkert en månad.

Vad var det för beteckning på volvo cylindern o funkar det?

Tappar mot borrarna varje dag det står still!

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#566924 Var läcker det?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#566926 Upp till i fjäderbromscylondern...
Membranet ser ok ut men packningarna är som tuggummi fast det går fortfarande se att det ena är en oring o den ena varit som i en luftcylimder. Det sitter massor med oringar i flera lager med tätningar o alla utom stora membranet verkar vara från 1976

Användarvisningsbild

Re: Rottne blondin bromsar

hemhuggare  
#566930 Försök att få tag i en ny bromscylinder de är inte så dyra borde finnas någon som passar från lastbil eller släp kolla med Europart eller släpis de har alternativdelar till hyfsade priser

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#567048 Jag var också inne på att ersätta den gamla med en ny men konstaterade raskt att det kommer stöta på problem när den ska dockas ihop med slangar och rör. Blondinen har ju tum på alla rör och anslutningar och moderna system har mm på både rör och anslutningar, därför valde jag att renovera den gamla istället då det förföll enklast.

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#567335 Har delat min med och den stora cylinderpackningen. Liknar en packbox, är som ett tuggummi med sprickor.
Vad hade du som gick att modda en hydraul packning? Min är 154,5mm i diameter 6x6 mm & formad som ett fyrkantigt C med en plastring som jag tror skall vara i så blir den som en packbox.

Den har ett nr AX1006/2 Skall dubbel kolla i morgon

ngn som vet om det finns handlare i norden

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#567348 Det går nog lättare om du ordnar med lite bilder. Jag mixtrade med position 14. som var felkällan för mig.
Alla ingrepp ovanför pos. 17. medför risker vid demontering!!!!! Trycksatt fjäder!!

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#567430 Packning 14 i min är en aluminium del med en oring insida och en utsida. kan lag nog få till med oring som limmas...

Men pos 11 är kass den är 154mm yttermått ligger i ett 7.2x 5,5 spår och verkar ha haft en slits ut mot cyliderväggen.

Läser på nätet att de kallar denna MGM TYP20 cylinder 2024 longstroke var köper man en sån autoexperten? kan flera märken passa?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#567436 Testa Momentum eller liknande, de kan om inte annat säkert tillverka en del som fungerar. Att ersätta din cylinder med en ny kommer i ett annat ljus när man börjar tala om den här typen av experiment, då är kanske alternativet med att docka ihop ett tum-system med ett mm-system enklare. Vad säger @Patrik_tingsryd om saken?

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#567440 Snabb Googling…"Pneumatic piston seal" gav lite uppslag: Francejoint.com Beca 580-581 finns i 153mm kan den funka?

Fler uppslag: kolla stl. 6,125"
https://www.skf.com/binary/21-163125/GH ... 163125.pdf

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#567455 Bra sökord ! har provat flera varianter med sämre resultat.

Skall försöka beställa i morgon, Verkar vara en djungel med flera kammare olika diameter /kraft och slag.
MGM verkar nita i hop sina ersättare för gott! Så det står NA på alla rader som är lika min Magnum type 20 är det ngn. som vet riktiga bet (lättare att hitta annat fabrikat om man vet orginalet)? Jag försöker täta denna i första hand men om det inte funkar behövs en plan B.
Om man byter till en volvo ( modernare lagerhållen) skall man byta pedal och relävetiler med då?

Tackar för hjälpen så här långt
Dykan

Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Blondin 750  
#567460 https://www.tss.trelleborg.com/sv-se/pr ... stons-rods
Samma som SKF tror jag men här finns också möjligheter.
Jag tror inte du behöver byta något annat än fjäderbromscylindern förutsatt att den du väljer har samma funktion. Jag var i kontakt med Tunga delar i Stockholm när jag höll på och de hade en bra ersättare hemma på hyllan för ca 2500:- exl moms. Till det kommer ju lite nipplar och rör för att få det anpassat men det är nog hyffsat enkelt om du har tillgång till Hydroscand eller liknande utbud.
Jag är ju inte fordonsmekaniker men jag tror att dessa delar är att betrakta som slitdelar, man lagar inte utan byter när det krånglar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).