Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

72 inlägg 23322 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#564740
Gusten skrev:Köpte på mig några trattfällor, men dessa var ej monterade och jag är inte helt säker på hur detta ska göras. Någon som har en instruktion, eller som kan förklara? Kan ladda upp en bild på delarna inom kort.


Är det en sådan här fälla? I så fall finns en monteringsbeskrivning här:
https://www.nibio.no/tema/plantehelse/s ... lle_07.pdf

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

halvproffs  
#564797 Svampar och granbarkborrar kan kommunicera. Genom att stoppa kommunikationen kan man sannolikt minska skadorna på skogen, enligt ny forskning.

Örebroforskaren Tao Zhao har för första gången visat hur svampar lockar till sig barkborrar för att få skjuts. Barkborren får i sin tur hjälp av svampen att döda granar. Om det går att stoppa kommunikationen skulle det kunna vara ett sätt att skydda skogen.

Annons


– Granbarkborrarna är framgångsrika eftersom de kan locka till sig många barkborrar med hjälp av doftämnen. De berättar helt enkelt för alla som finns i närheten att här finns ett bra träd, säger Tao Zhao, forskare i biologi vid Örebro universitet, i ett pressmeddelande.

Nu har hon sett att även svampar skickar ut doftämnen som lockar till sig olika barkborrar – för att få skjuts till ett lämpligt träd.

Svamparna är kända som blånad, eftersom de ger trädstammen en blå färg. De hjälper insekten att döda trädet eftersom den täpper till splintveden, det yttre delen av trädstammen, och stoppar vattentransporten.

– Kommunikationen mellan svampen och barkborren är invecklad och på så sätt känslig för påverkan. Det är möjligt att vi kan utnyttja den känsligheten för att skydda skogen.

En avgörande faktor sommaren 2018 var att värme och torka gör träden stressade. Stressade granar producerar kemikalier och doftar på ett speciellt sätt och det känner barkborren. När insekten har valt ut ett träd lockar han till sig andra barkborrar.

– De är bara fem millimeter men ofta kan så många som 100 000 barkborrar attackera ett enda träd, berättar När barkborrarna gnager sig in barken försöker granen skydda sig genom att dränka dem i kåda. När skalbaggarna blir för många och dessutom får hjälp av blånadssvamparna, som barkborrarna haft med sig, förlorar trädet ofta striden.

–  Svampen hjälper även barkborren genom att de bryter ner kemikalier som produceras av trädet och det gör att trädets försvar blir svagare – de slår ut giftet som finns i kådan.

Forskarna studerade fem olika svampar som lever i symbios med olika barkborrar.

– Vi behöver hitta nya sätt att skydda skogen. Det är stora värden som går förlorade för skogsägare, avslutar Tao Zhao.

Fakta: Studien är ett samarbete med Linnéuniversitetet, KTH, University of Western Australia, University of Adelaide och Norsk institutt for bioekonomi.

Dela denna artikelFacebookTwitterPrintEmail

Publicerad: tors, 2019-05-02 12:05

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

isteskog  
#564800 Vilka fulingar ..... blånadssvampen alltså 😱

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Gusten  
#564862
Torbjörn Johnsen skrev:
Gusten skrev:Köpte på mig några trattfällor, men dessa var ej monterade och jag är inte helt säker på hur detta ska göras. Någon som har en instruktion, eller som kan förklara? Kan ladda upp en bild på delarna inom kort.


Är det en sådan här fälla? I så fall finns en monteringsbeskrivning här:
https://www.nibio.no/tema/plantehelse/s ... lle_07.pdf


Det är i princip samma fälla med någon skillnad. Problemet är att jag inte fick med den genomgående "bärstolpen", utan enbart jordspettet. Antar att jag får kolla med återförsäljaren. Tack för svaret!
Senast redigerad av Gusten lör 11 maj 2019, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#565851 Trots svalt väder och i alla fall lite nederbörd hade ett par matskedar gbb gått i fällorna vid senaste tömningen.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#566198 Onsdag till söndag eftermiddag ca 3 dl gbb. I princip samtliga i två fällor i ett område. Gott om borrmjöl på kvarliggande gröna grantoppar i området och säsongens första angrepp på stående skog hittat idag. 😡

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

JoGaGu  
#566783
Tåndemåla skrev:
ÅsaNisse skrev:Jag funderar på hur klokt det är att använda feromoner över huvud taget. Det lockar ju fler baggar och långt ifrån alla hamnar i fällorna utan angriper omgivande träd istället. Jag försöker att går runt på känsliga ställen och leta upp angripna träd så snabbt det går. Arbetsamt och kostar en del, men det lockar ju inte fler borrar. Ska man ha feromoner bör de placeras där inte borrarna har något annat att välja.



Feromonet funkar bara att få baggarna att landa på rätt plats! 30-50 m. Sitter fällan fel får du bara de som råkar befinna sig rätt i vind. Det är det färska hygget eller den stressade skogen som lockar. När ett träd är fullt skickar baggarna i det trädet ut ett budskap om att här är fet fullt. Ta nästa träd. Detta händer inte i en feromonfälla. Men om man låter döda baggar ligga kvar är det samma sak. Kom inte hit!


Hei!
Lukter det ille av døde GBB? - LEGG ca. 1/2 kg. grovt SALT i burken! = Bra konserverings-
middel! - Stor burk (NoveFella) + Salt = Mindre tømminger, kontroll/arbeide og ikke minst:
Nye, tilflygende GBB blir da IKKE skremt bort!

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Hugin  
#566976 Många trådar om barkborre nu. - Åtog mig ju att rapportera resultatet från mina fyra fällor och insåg att jag inte helt levt upp till löftet. Nu, 1 månad sedan de (4 st) laddades; första veckan med varmt väder och vindstilla, blev fångsten ~ 1,5 deciliter. Motsvarar 6 000 st. Därefter en kallare och mer blåsig period, fram till början av denna vecka, då det blev varmare och lugnare. Resultat av fredagstömningen: en knapp halvdeciliter.
Hoppas att det speglar borrarnas aktivitet och mängdförekomst mer än risken för avtagande doft från feromonet, som nu vädrats under en månad ... .

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#567053 Feromonet fungerar fortfarande, men visst har det en slags halveringstid på runt 2-3 veckor.
Men som du inser så är fångsten beroende på flera faktorer: Mängd granbarkborrar i luften, mängd konkurrerande feromon-källor, väderlek (temperatursumma och vindstyrka), vindriktning, placering och tömning av fällan.
Störst effekt på din fångstmängd skulle jag säga är just vädret. Mängden konkurerande feromonkällor hålls ju ned när vädret är kallt, så din feromonfälla kommer fortsätta ha bra konkurrenskraft tills värmen kommer, men sen efter 1-2 veckor är det nog dags att sätta dit en ny.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#567194 Efter ytterligare en vecka, med nederbörd fredag kväll och lördag kväll, blev gbb fångsten för senaste veckan knappa 5 dl. Viss ökning i två av fällorna jämfört med tidigare veckor. Hittat ytterligare enstaka angrepp på stående skog, dock med bra kådflöde, så ännu tycks inte barkborrarna ha någon större framgång. Väntar med viss spänning på högre temperatur och en huvudsvärmning.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

mareka  
#568044 Hur vet man när de gjort huvudsvärmningen? Ska man vänta med att avverka de som endast har mindre angrepp nu tills efter huvudsvärmningen för att flera ev. ska kunna angripa dessa träd ist f nya oangripna? En annan fråga: De granar som blivit bruna sista veckorna är väl inte 2019 års angrepp? (N Götaland)

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#568045 En liten parentes, kanske snudd på OT:
Utefter vägkanterna ser man nu massor med granar som ser ganska bruna ut. Det är många av dessa granar som är fullt friska men är helt nedlusade med hanblommor och givetvis honblommor. Hanblommorna har ett brunt ”knoppskal” som gör många granar mer bruna än gröna i år. Förbered er på granfrömjölschock nu när aspfjunen just lagt sig.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

ananders  
#568046
Torbjörn Johnsen skrev:En liten parentes, kanske snudd på OT:
Utefter vägkanterna ser man nu massor med granar som ser ganska bruna ut. Det är många av dessa granar som är fullt friska men är helt nedlusade med hanblommor och givetvis honblommor. Hanblommorna har ett brunt ”knoppskal” som gör många granar mer bruna än gröna i år. Förbered er på granfrömjölschock nu när aspfjunen just lagt sig.


Jag lade märke till det också idag när jag var ute och kikade efter eventuella barkborreangepp. Blev faktiskt lite nervös innan jag kunde konstatera att det inte varit några baggar nära träden.
Och ännu en anledning till att skjuta upp tvättningen av bilen :d .

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

ananders  
#568047
mareka skrev:Hur vet man när de gjort huvudsvärmningen? Ska man vänta med att avverka de som endast har mindre angrepp nu tills efter huvudsvärmningen för att flera ev. ska kunna angripa dessa träd ist f nya oangripna? En annan fråga: De granar som blivit bruna sista veckorna är väl inte 2019 års angrepp? (N Götaland)


Här nere i södra Götaland skulle jag tro att den största faran är över för fösta svärmningen och enligt väderprognosen så ska det inte bli mycket varmare än 15 grader i veckan.

De träden som vissnat nu är troligen angrepp sedan ifjol men kolla om det sitter borrar under barken för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#568092 Dagens tömning gav 8 dl gbb. Början av veckan var riktigt varm och de senaste dygnen svalare med en del nederbörd. Snart dags för nytt feromon i fällorna. Rapporter från andra markägare i omgivningen visar betydligt större fångster än vad jag uppmätt i mina fällor sista veckan.
I två områden med skador förra säsongen, där jag inte har fällor, har jag idag hittat ett femtontal nyangripna granar. Än så länge känns det som situationen är under kontroll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).