Motorsåg och handhållet

Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

13 inlägg 10955 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Bladen  
#566822 Hej

Jag har en vän som fick höra ett tips att man kunde ta en dålig kedja och göra ett spår i gräsmattan för att lägga ner kabel till robotgräsklippare. Jag har en HVA 550XPG som jag sköter ganska bra, den har inte gått jättemycket och jag är ganska nogrann med mina verktyg och maskiner.

Jag svarade tveksamt att, mja isåfall om man kör med skjutande kedja... men det lär ju ändå komma in en hel del skit i sågen tänker jag och jag är inte så sugen på att behöva laga sågen eller få in skit i onödan i den.

Är det någon som har erfarenhet av det, kan man göra det, är det skadligt för sågen etc?

Har en gammal Stihl 026 som jag renoverar (utan större framgång för tillfället) som jag ev skulle kunna tänka mig att använda, men då det är en riktig klassiker och fortfarande har bra komp trots skick på cylinder så vill jag helst inte använda den heller. :roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

bgl  
#566824 Vinkelslip med stenslipskiva!

Avatar Fallback

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

adahlm  
#566825 kanske en kinasåg för 500kr skulle klara jobbet? sedan donerar du den vidare åt nästa offer

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

anersimyra  
#566842 En kantskärare är förstås betydligt mer lämplig än en motorsåg för den uppgiften.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

johan eriksson  
#566848 Motorkap är nog vettigare, eller hyra en kabelläggare, brukar inte kosta några våldsamma pengar.

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566851 När de kör ner med kniv kostar det inte mycket.

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

anersimyra  
#566852 https://www.gardenstore.se/kantskarare- ... 1SEALw_wcB Slå två flugor i en smäll.. :-bd kantskäraren köper man till när man köper sig en ny röjsåg.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566853 Hmm, köpte sån där robot idag. Kabeln behöver inte grävas ner längre, man fäster den med märlor ovanpå.
Eller kommer det inte fungera? Köpte en Husqvarna

Avatar Fallback

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Avslutat-02  
#566855 Ja det har blivit bättre, när jag sålde John Deere då sålde vi även robotklippare, men nä, de hade väldigt mycket problem med sina trådar i slingorna....

De stod mest och skrek på gräsmattan 😱

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Vedproducent  
#566866
Uvskogen skrev:Hmm, köpte sån där robot idag. Kabeln behöver inte grävas ner längre, man fäster den med märlor ovanpå.
Eller kommer det inte fungera? Köpte en Husqvarna

Fungerar utmärkt. Det gjorde jag för 4 år sen och jag har inte haft ett enda fel på slingan som är ungefär 300 meter lång. Växer snart över gräs så det är helt onödigt att gräva ner den.

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

dhaglund  
#566869 Det finns faktiskt en vits med att inte gräva ner slingan. Chansen är ganska stor att slingan behöver finjusteras på sina ställen. Då har man inget för att man grävt ner den.

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566871 Kalasbra att höra! Ska installera i morgon :smile:

Användarvisningsbild

Re: Använda motorsåg för att gräva ner robotklipparslinga

JensSkoog  
#566908
Uvskogen skrev:Kalasbra att höra! Ska installera i morgon :smile:

Senn får du bara komma i håg att du inte "ska bara" med
röjsåg och treuddskniv där kablen ligger. :mrgreen:

Varje år hjälper jag en kompis i trädgården med en "hovudstädning".
Ena året klipte jag hans utegransbelysning som var glömd i en thuja i femtio bitar.
Året efter fångade jag hans robotklipparslinga med treuddskniven :lol:
Vi är fortfarande vänner :grin:
Slingan ligger nu två cm under gräsmattan, efter att
jag körde spår med Stihl kantskäraren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).