Skogsekonomi

Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

19 inlägg 7383 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Kenya Cane  
#565959 Hej!

Min far har passerat 75 år och jag anser att det borde vara dags att tänka på ett generationsskifte. Jag har för några år sedan sagt till honom att jag vill överta hans skogsfastighet men svaret jag fick var att det inte var någon brådska.

Jag har en bror och en syster som inte är intresserade av skogsbruk och skogsskötsel. Jag däremot har ett stort intresse och tycker givetvis att jag är den naturliga och givna övertagaren av fastigheten.

Jag och min far samäger också en sommarstuga (25% resp. 75%) utan något egentligt större värde (taxeringsvärde ca 60 000 kronor). Jag har föreslagit honom att skriva över hans del av stugan så att jag lättare skulle kunna försöka köpa några angränsande små skogsskiften (detta med tanke att jag bor i Norrbotten men fastigheten ligger i Västerbottens inland och det då skulle bli enklare med exempelvis förvärvstillstånd). I det fallet sa han dock att det inte var möjligt eftersom min syster uttryckt intresse för sommarstugan eftersom hon bor i södra Sverige och uppenbarligen vill ha ett ställe att bo på den dag våra föräldrar går bort och hon inte längre kan bo hos dem vid besök i hemtrakten.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om sommarstugan, min syster kan gärna överta hans 75%, men den behövs som bas för skogsbrukandet så mina 25% kommer jag inte att sälja.

Nu har jag i flera års tid både direkt och indirekt visat att jag vill ta över men inget händer? Jag vill gärna ha detta löst innan ett eventuellt arvsskifte eftersom jag vet att min brors sambo kommer att kräva att fastigheten säljs på öppna marknaden vid detta scenario. Samtidigt är jag mån att generationsskiftet ska ske så rättvist som möjligt för alla inblandade.

Min far sitter inte i pottan rent ekonomiskt. Han skulle kunna ge skogen och stugan till mig i gåva och ändå ha lika stora värden att överlåta till vardera av mina syskon.

Jag orkar inte fortsätta vänta längre, snart köper jag mig någon egen fastighet på öppna marknaden. Men grejen är den att i dessa skogar har jag knatat omkring i sedan barnsben och fastigheten har varit i familjens ägo i många generationer och det vill jag ska fortsätta. Jag har fyra barn som något förhoppningsvis skulle vara intresserat att ta över efter mig.

Vad göra? Varför denna ovilja att inleda ett generationsskifte? Borde jag prata med mina syskon och be dem "trycka på"?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Vedproducent  
#565963 Jättetråkigt. Jag vet inte hur gammal du är men åren går ju och man vill ju göra saker i skogen innan man blir för gammal och skröplig. Så försök prata lite förstånd med honom.

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565969 Gnata på, berätta om grannar som gjort liknande och andra goda exempel, berätta att hans agerande påverkar din framtid och han har haft sin tid nu är det dags för skifte och ett sämre alternativ är att allt säljs på auktion till nån okänd spekulant och du tvingas starta på ny kula på okänd ort.

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Kenya Cane  
#565987
Vedproducent skrev:Jättetråkigt. Jag vet inte hur gammal du är men åren går ju och man vill ju göra saker i skogen innan man blir för gammal och skröplig. Så försök prata lite förstånd med honom.


Exakt. Jag är 50 år och vill göra massor i skogen (alltså utveckla, inte skövla). Jag skulle ha max 20-25 år på mig innan det är dags att lämna över, en kort tid inom skogsbruket.

Själv har i han inte gjort något de senaste 10 åren och mycket börjar bli eftersatt. Det behöver röjas, gallras och dikesrensas bland annat. Jag skulle även vilja få till stånd en skogsbilväg samt har idéer om omarrondering med en rågranne om intresse finns från dennes sida för att förbättra "logistiken" med ett sammanhängande skifte istället för två-tre skiften.

Samtidigt kan jag ju inte lägga ner tid på detta så länge jag inte äger det. Skulle inte ha något för det om min far avlider helt plötsligt och fastigheten skulle tvingas ut till försäljning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Nyborg  
#565991 Försök att få honom att vara med på det också, innerst inne vill han väl det bästa för marken. Han var nog lika hängiven en gång i tiden... Roligare om fastigheten stannar i familjen, han kan ju fortfarande vara delaktig till viss del om han vill. OCH se den utvecklas!

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Arvid0  
#566068 temat på denna fråga känner jag igen från vänner och bekanta. jag tror att oftast vill fadern (ägaren) att det ska bli bra för alla men tycker det är jobbigt att barnen ska bli osams om det är orättvist. Man tänker nog att det hade varit bäst att ta tag i men skjuter på det till "rätt tillfälle". Min uppfattning är att det bästa är om ni barn försöker sammanställa värdet på "allt" som kommer fördelas i ett arv och dela upp det så som ni tycker blir bäst. En del kanske har mer känslomässiga band än monetära och vice versa. Går det inte lösa så så är ett annat alternativ att ni barn kommer fram till ett totalt värde på arvet detta värdet fördelar ni lika mellan arvtagare och har sedan auktion sinsemellan på de olika lotterna/lösöre/fastigheter/skiften. Det borde bli mest rättvist. Lägg sedan fram er lösning till pappan. Gärna skriftligt så han kan läsa i lugn och ro och gå tillbaka och läsa igen. Har man en färdig lösning så brukar det bli lättare att diskutera sedan. Det kan kännas för stort för många så de vet inte vart de ska börja. Går inte detta så berätta precis som du skrev här att du verkligen vill och kan hålla på med skog nu och blir inte det här av snart (sätt gärna ett slutdatum) så kommer du köpa annan skog vilket förmodligen kommer resultera i att du blir tvungen att sälja ärvd skog i framtiden då du inte har möjlighet att ta hand om båda.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566070 Går det att fråga om du får köpa ut far din? Du kan alltid betala en del med revers, som betalas den dagen det är fråga om arvsskifte.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

jannee  
#566075 Tjata på fadern om att köpa, glöm det, du biter dig själv i svansen.
Gården är din faders och han själv VILL avgöra när det är dags.
Desto mer du frågar desto tjurigare/envisare lär faderskapet bli.
Visst tiden rinner iväg, och din far kan bli på 85 eller 95 utan att han för den sakens skull går med på att sälja.
Det är något du borde inse.
Finns ett gammalt ordspråk som säger:
Man ska inte klä av sig förrann man ska gå till sängs.
Om din fader skulle sälja till dig lär ändå inte alla dina syskon till fullo acceptera detta.
Du har nämnt din svägerska och att hon vill sälja fastigheten på en öppen auktion.
Hon har egentligen inte alls med fastigheten/gården att göra - men är din bror en toffel så är han, något du/ni får leva med.
Är du och dina syskon till 100 FULLT eniga ska ni TILLSAMMANS diskutera gårdens framtid med er fader.
Är själv "lite" över 70 och har inte en tanke på någon överlåtelse :grin:

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

bgl  
#566078 @jannee gör en tydlig och närmast heltäckande beskrivning av situationen.
Jag har vid flera tillfällen, inte minst som ortsombud för dåvarande Lantbruksnämnden, kunnat följa liknande lägen.
Kanske svåraste frågan att komma runt är "ingiftingar", såna kan förgifta det mesta vid generationväxling. En annan fråga som påverkar är tidigare generations uppnådda livslängd. En 75-åring vars Far blev 95 år känner sig fortfarande som möjligen medelålders.
Vet ett fall där ett tvångsläge uppstod, men den ursprunglige ägaren har passerat 100 års ålder och nästa generation är vid sämre hälsa!
Ett råd i brist på alternativ är att inte binda sig känslomässigt vid fastigheten utan bra se den och dess marknadsvärde som en del av ett kommande arvsskifte.
Dessutom finns det i våra yttersta dagar en annan komplikation, en skogsfastighet som inte rörts på flera 10-tals år är ett "lovligt byte" för allsköns miljömuppar, även på myndigheter!

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

ANDERS NYQVIST  
#566083 Det kan bli livs lång tvist eller att ni inte prata med varandra under väldigt lång tid 😢 .Det är ju bra om ni kan lösa det så ingen känner sig lurad. Och då är det bra om bara syskon och en opartisk konsult eller bank man är med och förklarar alla fråge tecken som kommer upp 🙂 . Det blir ju så att man måste ge staten pengar som varken du eller någon av dina syskon få nytta av. Jag vet har köpt en gård med sluten budgivning bara kusiner och vad sura de blev. Vi vann budet med väldigt liten marginal. Anklagade för fusk och en massa annat skit 😢

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Kenya Cane  
#566106
jannee skrev:Tjata på fadern om att köpa, glöm det, du biter dig själv i svansen.
Gården är din faders och han själv VILL avgöra när det är dags.
Desto mer du frågar desto tjurigare/envisare lär faderskapet bli.
Visst tiden rinner iväg, och din far kan bli på 85 eller 95 utan att han för den sakens skull går med på att sälja.
Det är något du borde inse.


Självklart. Därför tjatar jag inte. Jag har sagt det rakt till honom en gång att jag vill köpa fastigheten, fler gånger tänker jag inte säga det.

Däremot pratar jag mycket med honom om fastigheten och försöker få honom att inse indirekt att det kanske är dags att "lämna över stafettpinnen".

Han var själv 33 år då han övertog den från min farfar. Och som sagt, han har inte gjort något i skogen de senaste 10 åren. Om han fortfarande vore aktiv i skogen skulle jag ha större förståelse till att han vill behålla fastigheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

Kenya Cane  
#566111
Mangan skrev:Går det att fråga om du får köpa ut far din? Du kan alltid betala en del med revers, som betalas den dagen det är fråga om arvsskifte.

För tydlighetens skull: Sommarstugan är en separat fastighet på några tusen kvadratmeter i direkt anslutning till skogsfastigheten. Själva skogsfastigheten har jag inget delägande i men jag har sagt till min far att jag vill köpa den av honom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

jannee  
#566126 Vi "något" äldre kan resonera på många olika sätt.
Många gånger handlar det inte om pengar utan i stället om att få leva och DÖ där jag alltid bott.
När då frågan kommer upp om att sälja/överlåta = nu vill de att jag ska bort/dö.
Var själv med om något liknande i början av 70 talet när jag köpte min fädernegård.
Min morfar/mormor satte som ultimatum att få leva i orubbat bo tills döden inträffade, dessutom begärde de ett marknadsanpassat pris.
INGEN av mina mostrar eller morbröder var intresserade av att betala detta "hutlösa" pris + skyldigheten att låta gamlingarna få bo kvar i orubbat bo = ta hand om.
Jag köpte dyrt och blev idiotförklarad, dessutom mer eller mindre ovän med mina släktingar.
Morfar/mormors barn slutade mer eller mindre med att hälsa på = stämningen blev m.a.o. sval.
Några år senare när min flickvän, blivande fru flyttande in, bröts kontakten med släktingarna totalt.
Har senare framkommit att det påstods att jag manipulerat min morfar/lurat mina mostrar och morbröder på deras rättmätiga arv.
För att i möjligaste mån undvika osämja mellan syskon är det nog till syvende och sist bäst att låta er fader själv avgöra hur generationsskiftet ska gå till och när.
Han kanske t.o.m. skänker bort gården till något barnbarn - vem vet.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

ostnordväst  
#566133 kan också vara så att han grubblar på det hela tiden och är helt blockerad i frågan och gör som strutsen

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte - hur komma igång med diskussioner?

anersimyra  
#566159 Däremot pratar jag mycket med honom om fastigheten och försöker få honom att inse indirekt att det kanske är dags att "lämna över stafettpinnen". .......här tycker jag nog att du beskriver hur du i praktiken ” tjatar ” om ett övertagande, och det på ett riktigt enerverande sätt.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).