Skogsröjning

stamkvistning

18 inlägg 5881 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stamkvistning

Camaro1969  
#565870 har provat stamkvista ett litet bestånd som jag röjde ifjol.
varierande dimensioner så vissa är säkerligen för grova.

svårt att välja ut vilka som lämpar sig för stamkvistning så jag har stamkvistat allihopa.. tar ju bara max 1 minut per träd typ... nästan lika länge som att fundera om man ska stamkvista eller ej.. =)

nedlagt tid har man säkert dåligt betalt för, men det blir ju väldigt fint iaf =)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

stamkvistning

Camaro1969  
#565871
IMG_1343.JPG


IMG_1344.JPG


IMG_1345.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Pannben  
#565874 :-bd Mycket fint! :-bd

Säkert låg timpenning men vad hade du gjort annars den tiden som kunnat ge lika mycket tillfredsställelse att se?

Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Camaro1969  
#565877
Pannben skrev::-bd Mycket fint! :-bd

Säkert låg timpenning men vad hade du gjort annars den tiden som kunnat ge lika mycket tillfredsställelse att se?


jo visst blir det fint =)

hmm jag har ju kunnat gå med röjsågen =)

men det är väldigt lättsamt att stamkvista, jag var lite krasslig nån dag och det var lagomt ansträngande =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

skogjussi  
#565883 Det börjar ta tid då man kommer högre upp, hur högt tänker du kvista?

Avatar Fallback

Re: stamkvistning

surjämten  
#565885 Hur nära stammen kvistar du?
Av bilderna att döma ser det ut som ca 1 cm?

Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Camaro1969  
#565887 jag ska införskaffa en stångsåg för att nå högre, har ni tips på någon bra och gärna bra pris med =)

har tänkt kvista till ca 4.30 ca. det extra kvistvarvet till 4,60 ska vara väldigt arbetskrävande har jag hört..


nä jag kvistar tätt intill stammen, iaf så nära det går.. bara lite av kvistkuddenens bula kvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

skogjussi  
#565900 Jag har läst att man borde kvista upp till 5m höjd. Det blir mer arbetskrävande.

Avatar Fallback

Re: stamkvistning

erik  
#565902
Camaro1969 skrev:har tänkt kvista till ca 4.30 ca. det extra kvistvarvet till 4,60 ska vara väldigt arbetskrävande har jag hört..


nä jag kvistar tätt intill stammen, iaf så nära det går.. bara lite av kvistkuddenens bula kvar


Tycker mig ana att du också lyssnar på skogspodden :)

Snyggt blir det, jag har ett litet område där jag gör samma sak. Någon avkastning räknar jag inte med men det är trevligt att hålla på med, ser fint ut och tänker också att jag lär mig något om hur träden växer och beter sig efter stamkvistningen.

Har även introducerat sambon till stamkvistning. Hon tycker det är en så fin syssla att jag kommer behöva skaffa en till såg om jag själv ska få såga något på våra gemensamma promenader.

Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Camaro1969  
#565906
erik skrev:
Camaro1969 skrev:har tänkt kvista till ca 4.30 ca. det extra kvistvarvet till 4,60 ska vara väldigt arbetskrävande har jag hört..


nä jag kvistar tätt intill stammen, iaf så nära det går.. bara lite av kvistkuddenens bula kvar


Tycker mig ana att du också lyssnar på skogspodden :)

Snyggt blir det, jag har ett litet område där jag gör samma sak. Någon avkastning räknar jag inte med men det är trevligt att hålla på med, ser fint ut och tänker också att jag lär mig något om hur träden växer och beter sig efter stamkvistningen.

Har även introducerat sambon till stamkvistning. Hon tycker det är en så fin syssla att jag kommer behöva skaffa en till såg om jag själv ska få såga något på våra gemensamma promenader.


korrekt!
gissar jag är deras flitigaste lyssnare, tror jag hört alla avsnitt minst 4 ggr ;)
så det blir till att plantera gran och så tall tillsammans med frötall på nya hyggen :-bd

men måste få tummen ur och köpa en stångsåg eller heter det stamkvistsåg eller kanske kvistsåg?

svårt det där..

jag har inte lyckats få sambon tycka det är kul, hur gjorde du? =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

StefanN74  
#565907
Camaro1969 skrev:jag ska införskaffa en stångsåg för att nå högre, har ni tips på någon bra och gärna bra pris med =)

har tänkt kvista till ca 4.30 ca. det extra kvistvarvet till 4,60 ska vara väldigt arbetskrävande har jag hört..


nä jag kvistar tätt intill stammen, iaf så nära det går.. bara lite av kvistkuddenens bula kvar


4-delad Silky Hayauchi använder vi, tycker den är riktigt bra. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Camaro1969  
#565910
StefanN74 skrev:
Camaro1969 skrev:jag ska införskaffa en stångsåg för att nå högre, har ni tips på någon bra och gärna bra pris med =)

har tänkt kvista till ca 4.30 ca. det extra kvistvarvet till 4,60 ska vara väldigt arbetskrävande har jag hört..


nä jag kvistar tätt intill stammen, iaf så nära det går.. bara lite av kvistkuddenens bula kvar


4-delad Silky Hayauchi använder vi, tycker den är riktigt bra. :ymparty:


vilken längd använder ni?

ska man kvista 4,5 meter säg, behöver väl stången vara nästan 3 meter.

edit: såg 4 delade var 5,83m max.

tror 2 delad skulle passa mig bra, max 3,2meter..

   TS
Avatar Fallback

Re: stamkvistning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565911 Stamkvistar också och speciellt när jag tröttnat på att gå med röjsågen. Det blir lite variation för musklerna. Jag har en Hayaushi 4.9 m och då kan man i alla fall få med rotstocken.œö

Avatar Fallback

Re: stamkvistning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565912 Stamkvistar också och speciellt när jag tröttnat på att gå med röjsågen. Det blir lite variation för musklerna. Jag har en Hayaushi 4.9 m och då kan man i alla fall få med rotstocken.

Användarvisningsbild

Re: stamkvistning

Camaro1969  
#565920 "få med rotstocken" ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).