Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyvsjakt

22 inlägg 12421 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyvsjakt

H-E  
#56168 Tjabba alla! Är ny här på forumet. Verkar vara ett forum med mycke intressant läsning!! Varför jag hamnade här är att för att farsgubben är på jakt efter en vedklyv. Vi har ramlat över tre olika intressanta klyvar. Skulle vara kul om nå kunde ge lite erfarenheter om dessa och vilken vi ska välja, eller inte välja. Tackar!!

* Kellfri HK 777

* Faxes 500

* Moraklyven



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56185 Välkommen hit! Du kommer av samma anledning som jag landade här för nåt år sen.

Min åsikt:

ABSOLUT INTE Kellfri, det finns rätt mycket att läsa här på forumet om Kellfris grejor, bl a om deras klyv som bara fungerar om man har tur. Använd sökfunktionen och skriv "Kellfri" så kommer du att få en del intressant läsning.

Faxe 500 köpte jag själv, en mycket gedigen och bra maskin. Har inte haft några problem med den. Och allmänt kan man säga att det är toppkvalitet på svetsar, rejäl krom på cyliderstången, snabb och lättarbetad. Enda nackdelen med den är att den är rätt tung att flytta, hjulen sitter långt ut mot änden så det blir rätt tungt och handtaget är litet. En annan liten detalj är att det inte är inställbar klyvlängd, går dock att fixa lätt med en liten rörstump som man sätter på returstoppet. Kan rekommendera den utan att tveka.

Mora-klyven kan jag inte säga mycket om, har bara läst om den. Siffrorna säger något svagare än Faxe 5 ton mot 7. Längre returtid, 3 s, jämfört med Faxes 1,5. Annars är det förmodligen god kvalitet även på den.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

H-E  
#56187 Tack ska du ha totte! Har rotat runt lite på forumet redan och hittat mindre bra kritik om Kellfri. Faxes verkar intressant. Är du föresten nåt Gilson-fan? Farsan har en gammal Gilsonslunga som vi startade i vintras efter 15 år inställd i förråd. Bara tanka och dra igång!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56194 Jo här på Skogsforum hittar man det mesta som man behöver om man sysslar med skog och ved, traktorer och maskiner, mm. Här blev jag fast efter att ha hamnat här på vedklyvsjakt jag också.

Gilson gillar jag :ugeek: :grin: ! Har två stycken, den ena renoverade jag klart i höstas, det är en stadig gammal järnklump med 8 hk som inte ger sig för en halv meter blötsnö. Den andra är en 5 hk, den har jag reparerat så långt att den startar och går. Tänkte renovera klart den till hösten, måla och snygga till och fixa en del detaljer.

Inte illa att starta efter 15 år, det gjorde inte mina när jag köpt dom, men dom är å andra sidan så gamla så det är brytarspetsar. Vad är det för årgång på din farsas slunga? Om du inte vet kolla serienumret så går det att ta reda på. Var i landet håller du hus? Gå gärna in i din profil och skriv in åtminstone vilket län du är från, via länken "kontrollpanel" i övre delen av startsidan.

Om du inte redan har varit där så kan du kolla in mina slungor på blog/totte/torstens_blogg_gilsonbloggen_b-731.html.

Och vill man veta allt om Gilson så finns det en verklig fantast här: http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

Torparn79  
#56209
totte skrev:Gilson gillar jag :ugeek: :grin: ! Har två stycken, den ena renoverade jag klart i höstas, det är en stadig gammal järnklump med 8 hk som inte ger sig för en halv meter blötsnö. Den andra är en 5 hk, den har jag reparerat så långt att den startar och går. Tänkte renovera klart den till hösten, måla och snygga till och fixa en del detaljer.

:-t ljug inte nu totte...
du kommer inte att hinna med det i höst för du har inte hunnit svetsa "ikapp" då. ;)

du vet väl att stora projekt har bristfällig planering och dom brukar ju dra ut på tiden. ⏱

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56215
:-t ljug inte nu totte...
du kommer inte att hinna med det i höst för du har inte hunnit svetsa "ikapp" då. ;)

du vet väl att stora projekt har bristfällig planering och dom brukar ju dra ut på tiden. ⏱


Jag säger bara som Ronny Eriksson: "Det är aldrig försent att ge upp!" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

swe#kipp  
#56218 Totte har du lust att slänga ut en bild på längd stoppen till faxe 500 som du gjort ??
har en sån maskin själv och tänkte nog göra en stopp till den med men inte orkat ännu :P
så en genväg vore fint !!

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

Nolltax AB  
#56227 En hjulgrävare återfinns på önskelistan min...
http://www.cgnord.se/

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56245
swe#kipp skrev:Totte har du lust att slänga ut en bild på längd stoppen till faxe 500 som du gjort ??
har en sån maskin själv och tänkte nog göra en stopp till den med men inte orkat ännu :P
så en genväg vore fint !!


Jomen visst kommer så snart jag hunnit knäppa en bild.

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56297 Hade också valt Faxes500-modellen. Eller varför inte Faxes700 där du har ställbar klyvlängd från början. Mora klyven är en enklare klyv som ej är lika stark, men dom har också en starkare som heter PW klyven. Kellfri går bort direkt.

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

nexon  
#56300 Har själv faxe 50 klyven. Funkar perfekt.
Kellfri har du ju läst om här på forumet.
Mora kan jag inte säga ngt om då jag aldrig har sett en sådan mer änn på bild.

Mitt råd är faxe, lite dyrare men det är det värt.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

H-E  
#56333 Tack ska ni ha för alla bra svar! Bara att be farsan öppna börsen och köpa en Faxes 500!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56366 Klokt beslut tycker jag. Säker på att du blir nöjd med den. Skall fixa en bild i morgon på min lilla AKKRB (Automatisk KlyvKolvsReturBegränsare), dvs min lilla rörstump, som Kipp bad om.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyvsjakt

totte  
#56387 Bild på returstoppet till min Faxe

090417_02.jpg


Hittade ett plaströr som passar en aning trångt på stoppstången, drog en skruv igenom och kapade till lagom längd. Går ju bra med vilken rörstump som helst bara den sitter kvar på stoppstången, men det går ju att fixa med en stoppskruv, lite tejp eller nåt annat.

Jag har inget behov av nån justerbar stopp, kör alltid vedlängd runt 30, så jag har ställt min på 35.

Avatar Fallback

Re: Vedklyvsjakt

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56510 Jag brukade låna en Faxe 50 innan jag hade någon egen klyv. För sex år sedan köpte jag en
begagnad Ne-Ma 50cm(7ton) den tycker jag är bättre än Faxen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).