SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (video)

36 inlägg 15008 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Vedproducent  
#565052
filijox skrev:
vinterrojarn skrev:Bland det viktigaste när man köper nya byxor är att tänka på vilken hastighet sågens kedja roterar i, många köper klass 1 20 m/s men det räcker inte till med dagens motorsågar, hva 550 roterar t,ex fullgas ca 22 m/s och då stannar kedjan kanske och ju högre cc ju snabbare kedja på dagens sågar. Värt att tänka på.... :-bd


Mja, fullgas på en standardsåg ligger på ca 35 m/s. Iallafall enligt en som jobbat med säkerhetsforskning på husqvarna som jag pratade med...

Nej då pratar han nog skördare i så fall

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

filijox  
#565057 Nej. Motorsåg som jag skrev.

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

filijox  
#565060 Med dessa tabeller kan man få fram kedjehastighet beserat på motorns RPM och antal tänder på drevet.

Varsågod:

1556991854_chain_3.png

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Vedproducent  
#565063
filijox skrev:Med dessa tabeller kan man få fram kedjehastighet beserat på motorns RPM och antal tänder på drevet.

Varsågod:

1556991854_chain_3.png

Jovisst. Ska du inte ha sågen till att såga med så går det bra att få upp hastigheten redigt. Bara att sätta på större drev och tomgasa för fullt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

filijox  
#565065 Vad menar du? Att informationen jag ger dig är fel, eller? att alla sågar i hela världen har samma motorhastighet, drev och därmed samma hastighet på kedjan vid fullgas? Kan ju nämna att det skiljer en del mellan olika tillverkare och modeller vilket gör tabellerna relevanta, men det visste väl redan du som är proffs-världsmästare på motorsågar och gillar att förlöjliga de som ger dig information som du annars faktiskt skulle kunna ha nytta utav...

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Vedproducent  
#565068
filijox skrev:Vad menar du? Att informationen jag ger dig är fel, eller? att alla sågar i hela världen har samma motorhastighet, drev och därmed samma hastighet på kedjan vid fullgas? Kan ju nämna att det skiljer en del mellan olika tillverkare och modeller vilket gör tabellerna relevanta, men det visste väl redan du som är proffs-världsmästare på motorsågar och gillar att förlöjliga de som ger dig information som du annars faktiskt skulle kunna ha nytta utav...

Menar exakt det jag skriver. Ska du inte använda motorsågen till att såga med så kan du tomgasa och dreva upp sågen till siffror du bifogat. Vill du däremot ha riktiga siffror ur säkerhetsaspekten så tar man reda på fakta och den kan jag bifoga till dig.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/59 ... byxor.html

Avatar Fallback

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Avslutat-02  
#565076 En vanlig motorsåg år 1999 gav ut på kedjan ca 20-23 m/s men dagens sågar börjar på ca 23 och slutar på 35 m/s.

Om man tittar på en t,ex hva 550-560.

Byxornas skyddskläder säger: klass 1 20m/s
Klass 2 :24 m/s.
Klass 3: 28 m/s.

Detta har det nästan alltid varit.
Kedjehastigheten står på varje såg i info tabellen.

Att någon på hva skulle säga att en såg skulle få detta, va var det 38m/s är inte troligt på normala moment.
För då skulle inte sågen klara Arbetsmiljöverkets krav.

Men ja har ju bara sålt dem i 15 år och arbetat med dem i 20 år så va vet jag..... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Nyborg  
#565077 Är väl lite oförstående, men varför skulle man hålla fullgas och sätta sågen i byxorna? Borde ju vara så att man sätter sågen i benet om man slinter när man sågar. Då har man väl släppt gasen? Eller vill man skada sig? Allting kan ju bära till, men lite sunt förnuft? :oops:

Avatar Fallback

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Avslutat-02  
#565079 Två gånger har jag sågat med fullgas rakt in i byxan, båda gånger vid arbete i slänter.

En kollega sågade sig i byxan, när en tjej sprang förbi i ett motionsspår...
:d :d :-bd =))
Va väl mer än sågen som hade fräs....

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Nyborg  
#565082 Sågen är nog för vass för detta... Tur han hade byxor...

Avatar Fallback

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Avslutat-02  
#565083 Japp han fick sy litegrann också....

Jag har ett jack på baksidan benet,,,, ett dumt misstag jag aldrig gör om.

Det går väldigt fort att skada sig...

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

totte  
#565084 Det är inget fel på tabellerna som filijox la upp, men de talar då endast om vilken hastighet kedjan har vid ett visst varvtal, med en delning och ett antal kuggar på drevet.

För att nå 35 m/s med 3/8" och 7 kugg krävs 16000 rpm, det är väl få sågar som når det ens på fullgas obelastad. För att få upp en .325 i 35 m/s krävs 8 kugg vid samma varv.

Arbetsvarvet ligger runt 10 000 för sågar i 50 cc-klassen och då snackar vi kedjehastighet på 20 - 25 m/s beroende på delning och antal kugg.

Så det finns väl inget att bråka om, annat än möjligen vad som är toppvarvet, vilket är rätt ointressant eftersom det är arbetsvarvet som räknas, om man får tro artikeln som vedproducent länkade till.

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565086 Det är lite kluriga grejer detta. Mycket som påverkar varvtal när den används.
Förhoppningsvis har de inte fullt rusvarv när de träffar benet men i vissa fall har de nog det.
Tabeller och listor är bra men det är svårt att göra nån som täcker allt oavsett tillverkare modell användare och användning.

Användarvisningsbild

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Nyborg  
#565089 Röjarn hängde nog inte med på den med han som sågade sig i benet när ha såg en tjej!.. skulle vara lite rolig... :-bd

Avatar Fallback

Re: Här tillverkas sågskydd av världens starkaste fiber (vid

Avslutat-02  
#565092 Det är inte bra att ha snygga kvinnor runt sig när man hugger.....

Men skitsamma vilka byxor man har huvudsaken är att de skyddar.

För många kör såg i vanliga byxor....
:oops: :oops: :oops:
På vedbacken kan det hända.... Fy på mig....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).