Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152831 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Peol86  
#561830 Jag är ganska säker på att "B" står för Bärare och "V" för Vagn..
På hemsidan finns P25V och P25B.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#561842 Så kan det vara.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#561923 Funderade ännu över följande, hur ofta behöver man skärpa knivarna och hur brukar ni göra det?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsfix  
#561926 Hur mycket m3 får man ihop på en dag i förstagallring?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#561968 Knivarna har jag gjort något med på p25, men har ju fortfarande Vimeken g30 kvar och på den brukadar jag ta en liten vinkelslip med putsskiva och slipa lite försiktigt men det var inte ofta. Hur många m3 man får ihop på en dag vet jag inte, men det blir i alla fall mer än dubbelt så mycke i jämförelse med att gå med motorsågen och då är väl min presentation någorlunda normal.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#562031 Vad är din åsikt om däcken, klarar man sig med de mindre eller bör det vara de större samt vad är skillnaden i hanteringen?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#562063 Har ingen erfarenhet av dom små hjulen men dom verkar väldigt lika dom som finns på många atvvagnar. En sak jag har märkt är att ibland kan drivrullarna slira mot däcken så då får man klämma ner dom detta sker hydralisk men det är inget stort problem. Men skulle tro att med dom små hjulen som har klenare mönster att det kan vara ett litet problem, hållbarheten borde vara betydligt med dom större hjulen och risken för punktering borde minska.
Bilden visar rullen i uppfälld läge.
20190415_191716.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#562072 Ja det problemet har jag upplevt på min 1750 vagn att man måste trycka ner rullarna emellan när de börjar slira. Då har jag samma däck som du har på din maskin. Men det är oftast då man kör vagnen tungt lastad.
Är lite skeptisk till de små hjulen som p:25 orna har, de tycks mest finnas med stora däck. Någon annan som har erfarenhet av p25 med små däck?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#564544 Då gick affären i lås. Nu är jag ägare av en Kranman P25 med serie nr 3[emoji3].

IMG_0946.JPG

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564622
Skäribo skrev:Vad är din åsikt om däcken, klarar man sig med de mindre eller bör det vara de större samt vad är skillnaden i hanteringen?

Alltid fördel med högre hjul i skogen, går lättare och klättrar bättre.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#564669 Grattis till till processor köpet, tänk på att när du vinchar in trädet så MÅSTE du dra det ändå fram till endläge, du får inte stoppa invinchningen när det är nästan framme, för om du gör det och har lite otur kan det vara färdigtkört den dagen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#564676 Ratatelle, tack. Jag har stora förväntningar och hoppas den kommer att vara till hjälp. Kan du lite mera specificera varför det är så viktigt att man skall vinscha ända till ändläge?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#564831 Ska försöka att förklara, om du avbryter invinchningen någon dm före ändläget så hamnar stammen inte i stockhållaren ( klon), och då finns det inget som fångar upp trädet så när du slutar vincha så faller trädet ner och på ena sidan finns två hydral slangar och dom sitter väldigt utsatta så dra in trädet till ändläget. Har själv varit nära att göra misstaget men det har hittills gått bra. Hoppas du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

totte  
#564834 Det där låter väl som ett rätt allvarligt problem som borde diskuteras ordentligt med tillverkaren.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#564835 Idag har det då blivit premiär för min p25:a. Hade i åtanke det Ratelle nämnde om att vinscha fullt in. Det är en bra point och vad jag kunde konstatera så är det viktigt att man lyckas vinscha så långt in att man kan gripa om stammen. För övrigt gick det bra och är än så länge nöjd maskinen. Kommer att krävas en del körande innan man blir van, är en hel del spakar att hålla koll på [emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).