Trädslag

Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och tall?

14 inlägg 15047 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och tall?

buskmann  
#564473 Jag utbedrar stigar och lignande efter skogsarbete i vintras. Fyller i rätt djupa körspår till eksempel. Det är manuelt arbete.

Jag brukar döda stammor og rester från backen som er grot efter hugningen. Föremålet er at utbedringene varer längst möjligt till det ruttnar bort. Har björk, gran och tall att välja blant.

Frågen er vilket träslag som ruttnar långsammast?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Avslutat-02  
#564475 Björk ruttnar oftast bort inom nått år, gran kan ligga i många år innan det blir dåligt.

Och tall kan ligga i flera hundra år och ruttna, beroende på hur mycket kådved eller tjära den innehåller.

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Sture Andersson  
#564500 Om vi pratar om gran så är det stor skillnad på grenar och stam ,grova grenar kan nog hålla väldigt länge om det kommer ner så inte syret kommer åt det ,medan en stam ruttnar väldigt fort .
Det är ju väldigt vanligt att man bygger skogsvägar på ett lager grangrenar som täcks med först måssjord och sen grus.

Användarvisningsbild

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

hlb  
#564514 Tror att även björk duger att risa vägar med, men här är det ändå viktigare att syrespärren av dynga kommer på illa kvickt. Grova grangrenar är bäst, men kan vara bristvara ett år när man bara röjer och ordnar till vägar och diken.

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

jannee  
#564521 Jag har plogat upp tallstammar som varit sedan stora branden på 1500 talet, Virket var till 100 % friskt en bit in.
Däremot förmultnade stubbarna ganska snabbt (20 år) där de fick ligga i mosskanten.

Användarvisningsbild

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Arvid0  
#564529
buskmann skrev:Jag utbedrar stigar och lignande efter skogsarbete i vintras. Fyller i rätt djupa körspår till eksempel. Det är manuelt arbete.

Jag brukar döda stammor og rester från backen som er grot efter hugningen. Föremålet er at utbedringene varer längst möjligt till det ruttnar bort. Har björk, gran och tall att välja blant.

Frågen er vilket träslag som ruttnar långsammast?
när de pålar för vägar så brukar de vilja ha granstockar. jag gissar att de multnar långsamt/sakta i syrefattig miljö? annars är ju som tidigare sagts kärnfuru bäst. ytved av furu sämre och björk sämst. kärnan på gran brukar (på min mark iaf) ruttna först....

Användarvisningsbild

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

halvproffs  
#564566 När väg 509 byggdes på 30talet med AK jobbare gick den över många myrar som det höggs timmer för och kavlades långa sträckor med jordmassor ovanpå. Dom tog nog virket som var närmast och drog fram med häst. Många tunga transporter har gått på den vägen.
Så småningom asfalterades vägen och för 6-7 år sedan blev den helt nyrustad.

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

jannee  
#564573 En är annars något som har en hög rötbeständigt.
Har stående enstakar runt ett hägn som är närmare 100 år, visst de är inte bra men står ändå upp.
Granslanorna som funnits är dock ett minne blott

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Avslutat-02  
#564574 En är ett fantastiskt trädslag, eller buske eller va fan det nu är, det är gott att röka av iallafall. Annat trädslag som fungerar bra är lärk.

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Blivande snickare  
#564575
vinterrojarn skrev:En är ett fantastiskt trädslag, eller buske eller va fan det nu är, det är gott att röka av iallafall. Annat trädslag som fungerar bra är lärk.

Lärken ska man vara noga med att man använder endast kärnved och då av sibirisk lärk om man vill ha rötbeständighet.
Den europeiska kusinen är inte alls rötbeständig och ruttnar på bara några år ute.

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Avslutat-02  
#564576 Jag har lite lärk på fastigheten som jag har sågat staket virke av.....men det är som som du säger sibirisk lärk som gäller...

Den europeiska duger väl bara som vanligt brädvirke...

Användarvisningsbild

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

JörgenO  
#564577
jannee skrev:Jag har plogat upp tallstammar som varit sedan stora branden på 1500 talet, Virket var till 100 % friskt en bit in.
Däremot förmultnade stubbarna ganska snabbt (20 år) där de fick ligga i mosskanten.

Hur gammal är du ? :d :d :d

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

Avslutat-02  
#564579 Sedan urminnes tider... =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vilket träslag ruttnar långsammast av gran, björk och ta

jannee  
#564591 Min morfar hade riktigt gamla kartor/skrifter över min nuvarande fastighet. Det som senare blev en mosse hade på 1500 talet varit ett kärr och enligt skrifterna hade en stor brand härjat området.
Därav har jag med flera den åsikten att dessa tallar varit med om denna brand, å andra sidan brann det visst duktigt även på 1700 talet = kan även vara från den branden.
Senare, någon gång på 1800 talet dikades dessa kärr(mossar) ut för att sedan brukas, tror men har inga belägg, att det var efter storskiftet (laga skifte) som ägde rum på mitten av 1800 talet - var ej heller då med :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).