#564333Nu har de smĂ„ đ vaknat högg virke i onsdags i förra veckan och i lördags sĂ„ var det angrepp i det nyavverkade Jag kollade lite noga och det var 2-3 baggar i varje borrhĂ„l och som mest 30 borrhĂ„l i en 3 meters massabit sĂ„ nu behöver man inte gĂ„ ensam i skogen Om det redan finns en trĂ„d dĂ€r detta passar sĂ„ flytta den gĂ€rna.
#564384Vi hittade mycket i vindfÀlle som höggs i helgen. Jag har letat men inte hittat nÄgot i levande trÀd Àn men det Àr nog bara en tidsfrÄga!! Detta Àr pÄ smÄlÀndska höglandet.
â Det har varit en varm och torr inledning pĂ„ vĂ„ren, nĂ„got som gynnar skadeinsekten. Precis det vi inte behövde. Kanske Ă€r detta början pĂ„ det vĂ€rsta scenario vi rĂ€knat med dĂ€r angreppen kan bli sex gĂ„nger sĂ„ stora som förra Ă„rets rekordsommar. Det Ă€r oroande, sĂ€ger Gunnar Isacsson, ekolog och Skogsstyrelsens expert pĂ„ skadeinsekter.
#564411Borde gĂ„ att odla parasitsteklar??? Har sett dom med egna ögon tror jag. JĂ€ttesmĂ„ svarta maskar typ sticker snabbt o gömmer sig om skivar in sig med kniven pĂ„ gran stam helst en liggande hittar du dom sĂ„ grattis TĂ€nk om vi kunde ympa in dom i skadeomrĂ„denađ
#564810I en hyggeskant. Och en bild frÄn. Svartmyllemosse. DÀr drönarn hittat förut. SÄ nu tar vi hela mossen. Blir ju bara luckigt. à midsommar allt rött. Skulle ja tro. KÀnner pÄ mig d i allafall.
Skördaren kom idag. SĂ„ d kĂ€nns bra. Ăr före Ă„ fĂ€ller,snitslar.Ă„ mĂ„lar.
#564815Har i förebyggande syfte slutavvekningasanmÀlt 1 ha i fall det blir stora angrepp i Är. Blir det inga angrepp sÄ fÄr det stÄ ca 10-15 Är till
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).