Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

72 inlägg 23318 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Senox  
#562064 Hej,

Har ett knappt ha med ca 50 synligt angripna träd. Hade tänkt spendera påsken med dem... behöver jag behandla stubbarna med något eftersom det är över 5 grader? Hur hade ni gjort med tanke på röta?

Eller är det dumt att ta träden nu utan i stället vänta tills efter nästa svärmning? Om jag fäller träden nu så är det väll stor risk att Södra inte hinner hämta upp dem förrän svärmningen har skett??

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

jannee  
#562125 Avverkas snarast, väntar du kommer blånaden och det blir endast massaved.
Det som är borta är borta och barkborrarna följer med virket, många borrar kommer att dö även om inte Södra hinner hämta virket.
Har redan barken lossnat, är redan borrarna (troligtvis) borta och då är det skit samma.
Finns det borrar kvar och du lägger virket där det finns gott om löv, minimerar du spridningen.
Borrarna kan flyga långt (upp till 2 km) dock söker de helst upp närmaste möjliga föryngringsplats

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Hugin  
#562163 Ska ju närma sig + 18 grader, dags att sätta ut fällorna.
Har sedan tidigare "trattmodellen" (Novafällan?), men behövde komplettera. Fanns, vad jag hittade, endast fönsterfällan att få tag på, så det blev sådana. - Alltså båda modellerna, intressant att se om man kan dra några slutsatser;
Hittills alltså endast satt upp fällorna på hygget och ännu inte laddat med feromon, men vill ge en liten recension över hur jag uppfattar vilken modell som är mest praktisk just beträffande uppsättning;
- Helt klart "trattmodellen" som har lätta delar att komplett bära ut på hygget, kräver endast en hammare för att slå ned den spets som sedan fällan riggas på.
- Motsatsen är fönsterfällan, som förutom själva fällan kräver: spett, hammare, två st. träreglar (spetsade), spik och ståltråd. Dessutom ska man hitta två parallella hål att spetta i marken (utan stenhinder) inom fällans bredd. Ytterligare en nackdel med fönsterfällan är att man lätt får en glipa vid själva fångstfacket, där infångade borrar kan rymma (krävs lite våld på lådan för att få den i stängt läge).
Alltså en avsevärd skillnad i arbetet att sätta ut fällorna, till trattfällans fördel.
Nu är de ju inte laddade, men återkommer med ovetenskapliga slutsatser ... .

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Hugin  
#562516
1555586666_feromon.jpg

Ska bli 18 - 19 grader framöver i flera dagar. Så nu är fällorna laddade med feromon. Hängde påsen (dispensern) med hjälp av en ståltråd i mitten av varje fälla. Lite kräftpremiärkänsla över det hela ... .
Räknar med att kontrollera fällorna i stort sett dagligen. Återkommer med rapporter.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#562776 Utan att på något sätt vilja klampa in på Hugins test av barkborrefällor och fångster kan jag iaf rapportera att i sydöstra Småland fanns det enstaka pigga granbarkborrar i samtliga mina fällor vid kontroll idag, 19 april. Fällorna sattes ut och betades med feromon kvällen den 17 april. Modellen är Nove fälla, placerade vid tre olika hyggeskanter i söderläge.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#563212 Vid tömning av mina totalt sex fällor i kväll, annandag påsk var fångsten ca 1 dl gbb. Huvudparten av fångsten fanns i två fällor i samma område.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#563213 Huu! Det är nog en rekordtidig svärmning. April...

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563215 Det hade vi alla tre åren jag följde upp baggar! Men inget år var huvudsvärmningen förren 8-12/5

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#563236 Jag tror inte att vi ser mer än antydan till svärmning ännu, men dom små liven har uppenbart börjat röra på sig. Det är iaf intressant att helt ovetenskapligt se utvecklingen på några lokaler på den egna fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#563302 2007 hade vi svärmning 12 april. 2000 stycken granbarkborrefällor i ett reservat. Vill minnas att första tömningen var 300 liter.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#563812 Kvällens tömning av fällor gav närmare 4 dl gbb. Den procentuella ökningen var ungefär lika på samtliga tre lokaler.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

erik  
#564410 Klart spännande att följa era fällor @Hugin och @Håkan A. Fortsätt gärna rapportera!

Själv hade jag tänkt ha några högar fångstvirke ute vid det här laget, men annat kom emellan. Får vara reaktiv istället för proaktiv när det kommer till borrarna denna säsong. Verkar dock vara en liten stund innan det smäller i min skog, har inte sett några nya angrepp. Min skog ligger ungefär mittemellan fångstplatserna skogsstyrelsen har i Vallentuna och Hedemora, och de har varit tomma såhär långt, men är nog bara en tidsfråga som sagt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Hugin  
#564420 Tömning (4 st fällor) efter första veckan. Totalt 1,5 dl. Enligt datablad från leverantör av fällor och feromon motsvarar 1 dl 4000 borrar, vilket också är "dosen" för att döda en vuxen vital gran. Veckans fångst innebär alltså 1,5 granar. Ganska lika fångster i fönster- och trattfällorna.

Grannen, som har gräns mot samma hygge, har satt upp fällor, men endast laddat en med feromon ännu. Fällorna står mer i söderläge i förhållande till mina. Fångst efter en vecka (en fälla på samma hygge): 1 dl.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Håkan A  
#564532 Efter ytterligare fyra dygn, med relativt svalt väder och en hel millimeter nederbörd, gav kvällens tömning en styv halvdeciliter gbb på de sex fällorna. Procentuell fördelning lika som tidigare.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Gusten  
#564560 Köpte på mig några trattfällor, men dessa var ej monterade och jag är inte helt säker på hur detta ska göras. Någon som har en instruktion, eller som kan förklara? Kan ladda upp en bild på delarna inom kort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).