Skogsekonomi

Kalkyl

11 inlägg 2848 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kalkyl

Urban 12  
#563085 Hejsan! Jag undrar hur det funkar att plocka ut pengar från skogskonto. Har nyss köpt en skogsfastighet, och har hört en massa krångel att plocka ut pengar. Det är moms och skatt hit och dit.
Kan någon göra en kalkyl på hur det funkar
Mvh Urban



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Kalkyl

stackenas  
#563092 Antar att det var gåvoköp om du fick med ett skogskonto från start. Då kan du inte göra skogsavdrag men har förhoppningsvis inte så hög belåningsgrad heller. Skogskonto är ett sätt att fördela den stora intäkten som blir vid avv under 10år framåt. Har du kostnader på gården är det perfekt att kvitta dessa med skogskonto för att hamna så nära 0 resultat som möjligt. Tips är att kolla hur gammalt kontot är så kan du sedan göra en plan för hur du ska plocka ut det med så lite skatt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl

stackenas  
#563093 Skogskonto har inget med moms att göra, momsen lever sitt egna lilla liv.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl

Avslutat-02  
#563097 Momsen från avverkningen brukar jag sätta på skattekonto, medans skatt på beloppet som sitter på skogkonto, Betalar man först då man plockar ut ett belopp, uttaget bestämmer hur hög skatten blir.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl

Urban 12  
#563098 Ok, men vi säger om man avverkar för 500000, och sedan vill jag köpa en fyrhjuling tex för 150000. Om jag ska plocka ut 150000, måste jag räkna då hur mycket inkomst jag får det året och måste plocka ut momsen och skatten för att spara till deklarationen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kalkyl

Avslutat-02  
#563099 Momsen sätter man av, övrigt belopp går in på skogkonto, när du sedan gör ett uttag, så kan man dra skatten emot förluster/vinster, detta görs vid deklaration.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl

Avslutat-02  
#563100 Om du sedan känner för att sätta av Skattebeloppet och momsen, så finns skattesatsen på deklarationsblanketten.
Och moms 25%.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl

Aleck  
#563102
Urban 12 skrev:Ok, men vi säger om man avverkar för 500000, och sedan vill jag köpa en fyrhjuling tex för 150000. Om jag ska plocka ut 150000, måste jag räkna då hur mycket inkomst jag får det året och måste plocka ut momsen och skatten för att spara till deklarationen?



Fyrhjulingen skrivs av under flera år och inte bara under nuvarande räkneskapsår. Men det är mer företagande och har väl egentligen inget med skogskonto att göra.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl

stackenas  
#563105
vinterrojarn skrev:Momsen sätter man av, övrigt belopp går in på skogkonto, när du sedan gör ett uttag, så kan man dra skatten emot förluster/vinster, detta görs vid deklaration.


Skogskontot i sig skapas året efter avverkning och du kan sätta in max 60% av avverkningens netto. 40% på leveransvirke har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Kalkyl

stackenas  
#563106
Urban 12 skrev:Ok, men vi säger om man avverkar för 500000, och sedan vill jag köpa en fyrhjuling tex för 150000. Om jag ska plocka ut 150000, måste jag räkna då hur mycket inkomst jag får det året och måste plocka ut momsen och skatten för att spara till deklarationen?


Du kan sätta av 60% av de 500000 du får för virket till ett skogskonto. Fyrhjulingen kan skrivas av under 5 år med 30% avskrivning, så 45000 första året, 31500 andra året osv. Då har du 155000 kvar att fundera på. Momsen du får vid avverkning ska betalas tillbaka nästa år i samband med deklaration, om du inte har massa utgifter för ingående och utgående moms kvittas mot varandra.

Avatar Fallback

Re: Kalkyl

339  
#564172 Avverkar man för 500 kkr så gör jag alltid upp en betalningsplan med den som gör uppdraget. Lägger upp så dessa 500 kkr delas upp i typ 100 kkr om året i fem år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).