Traktorer och processorer

Pris för snöröjning 2018/19

27 inlägg 50642 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris för snöröjning 2018/19

BjörnS  
#562319 Hej!

vad tar ni eller hur mycket betalar ni för snöröjning av skogs och byvägar (grusvägar)?

Mvh Björn



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Avslutat-02  
#562320 Vägföreningen betalar mig ca 1800 kr exklusive moms varje plogning och varje året runt boende ca 400 kr vid plogning inne på gården.

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562326 8-900 + m för 3,5 km enskild väg, körs åt båda håll, undanplogning i kors i båda ändar, LBC-ansluten lastbil som har all körning på ett gäng vägar i området.

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

miffoweiron  
#562365 Jag fakturerar 450:- +moms i timmen

Med vänlig hälsning
Mikael

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Gaffe  
#562390 Vägföreningen betalar 850kr ex moms för traktor med vikplog och sandspridare.
Vid grusning tillkommer material kostnad.
Tidigare körde en äldre herre med bakskär och spetsplog för halva kostnaden. Nya entreprenören gör det snabbare, bättre och det blir billigare.

Användarvisningsbild

Pris för snöröjning 2018/19

BjörnS  
#562444 Tack för svaren, jag tog de sista åren 700kr +moms i timmen. Och då körar jag med en case 5130 med 2,8m diagonalblad. Jag tänkte nu att höjer priset då dieseln blev så dyrt. Men jag är alltid lite osäker om det inte blir för mycket. Åt andra sidan sliter det mycket på materialet särkilt på sämre vägar. Innan jag plogade vägen i byn så tog en granne hand om det. Han tog bara 550kr per timme men det blev ändå dyrare då traktorn inte är lika effektiv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Seb macahan  
#562453 Vi som kör traktor åt Svevia/transportstyrelsen kör för ca 835:-/h +m (utan jourersättning). Detta är nog smärtgränsen för de flesta (för lågt) och många pratar om att säga upp avtalen. När jag kör vägföreningar och byavägar (som jag kan ploga när det passar mig, ingen jour) tar jag 700-750kr/h beroende på vägstandard) 3,2m Vikplog och ny traktor. Men om man sätter sig och räknar på det är det ganska meningslöst o göra något under 750kr/h om man kör med stålen i backen som vi gör. Hissar man upp bladet kan man lägga sig lite lägre kanske. Sandning 970:-/h +m (åt Svevia). Men vad du än gör så lägg dig inte för lågt, börja räkna på antalet timmar, vad anskaffning av blad och stål tillsammans med diesel, värdeminskning, service etc kostar så inser man snart att priserna ska upp. Enl. maskinkalkylgruppen kostar bara traktor med förare och drivmedel 635-659:-/h (dagtid utan snöblad). Räkna sedan på snöblad, stål, och någon krona extra för obekväm arbetstid (om det nu är fallet).
Jag tillhör absolut ingen "okrare" men man ska ha betalt vad det kostar och nån krona extra. Tex vi som kör barmarksröjning (ofta svart asfalt) på en runda som tar 11-14h kostar slitstålen ca 210:-/h om man kör med "vanliga" brinell 500. Givetvis kan man inte ha dessa men en del kör ändå med dessa stål. Finns andra stål som klarar sig betydligt bättre 🙂 😀

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Brorsan  
#562456 Jag ligger på 850:-/tim plus jourersättning med grävlastaren 3,2m eller valtra 2,8 m och sandspridare sand tillkommer.
Första körningen, på otjälad väg eller utan packad snö tar ca 1,5 cm per plogvända på skären för mig.
Jag kör bara vägföreningar, blandat asfalt/grus.

Användarvisningsbild

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Bert1  
#562860 Kör du med hårdmetall Seb? Vad har du för plog?

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

ÅsaNisse  
#562897 Vad är det för runda som tar 11-14 tim då Trafikverkets rundor som längst får ta 6 tim?
För övrigt kan man ju som vägförening sluta att titta på timpriset då det är totalkostnaden per runda och resultatet som avgör kostnaden. Plogkostnad på ca 75-80 kr/km väg är väl ganska normalt.
Att ligga och fila ned stålen på barmark är ju inte heller någon hit för en entreprenör och då kan en sats hjul spara många kronor. Om det blir en halv cm snö kvar på vägen då det är otjälat har ingen betydelse för resultatet för trafikanterna. Det som sliter mest på mina stål är när det är hårdpackad snövägbana med gammal sandningssand infrusen. Då lyser elden hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Brorsan  
#562903 På mina vägar tar själva vägplogningen inte ens halva tiden. Den drygaste delen är vändplaner och korsningar, då har jag ändå fram och backlåda med converter.
Km kostnad för mej kan jag inte räkna på.
Förutsättningarna är olika för dom flesta.
Pris per vända går ju att räkna ut men det skiljer mycket på snömängd eller kall/blötsnö och tid på dygnet - trafik, tillpackat.
Som entreprenör måste jag räkna på värsta cenariot.
Ren vägplogning mellan 2 punkter 40 km/tim traktor går ju undan.
Vad gäller trafikverket är det bara att fortsätta ploga om det fortsätter att snöa.
Finns inga krav på färdskrivare eller maxtid om vägarna ska hållas öppna.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Seb macahan  
#562904 Jag kör med kombistål hårdmetall, Force heter de. Skäret i någon typ av Hardox med ingjutna stavar av något specialstål.
Vi har krav på oss att köra utan släpskor/hjul. Att rundan tar så lång tid är pga att jag kör flera olika vägtyper. Först tar vi stora vägar. Efter det gång och cykelvägar som ligger bredvid stora vägar (alltså ingen idé att ploga dessa förrän vägarna är klara) sen tar vi samåkningsplatser bussfickor etc.

Användarvisningsbild

Re: Pris för snöröjning 2018/19

Seb macahan  
#562905 Jag kör med Drivex VB320 (vikplog 3.2m)

Avatar Fallback

Re: Pris för snöröjning 2018/19

ÅsaNisse  
#562915 Spelar ingen roll hur länge det snöar. Varje runda får inte ta mer än max 6 Tim. Har du även klass 4 vägar så är det 5 tim till du ska börja nytt varv.

Användarvisningsbild

Re: Pris för snöröjning 2018/19

TommieL  
#584779
miffoweiron skrev:Jag fakturerar 450:- +moms i timmen

Med vänlig hälsning
Mikael


Alltså inte för att vara sån, men är inte det just såna priser som skapar osund konkurrens? ^#(^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).