Skogsekonomi

Vindkraft pengar?

13 inlägg 10052 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vindkraft pengar?

Fjällskog  
#562854 I dagarna blev det klart, det kommer etableras vindkraft i trakterna där min fastighet är belägen. Närmaste vindkraftverk kommer etableras 2 km från från min fastighet. Är inte boende på orten där min fastighet är belägen, som vissa andra är. Är med i en byförening. Närmaste vindkraftverk kommer vara närmare än 1 km från byn. Dessutom ämnar vindkraftbolaget dra en kabel genom min fastighet, det finns ingen ledningsrätt och ärendet ligger för prövning i domstol. Landskapsbilden kommer förändras totalt och överlag var fastighetsägarna emot vindkraftsetableringen. Det kommer påverka jakten samt landskapsbilden totalt. Många kommer få ett stort vindkraftverk blinkande rakt in i köksfönstret.

Min fråga är följande:

1. Kan byn få pengar i ersättning?
2. Kan jag få ersättning för ledningsrätt och i sådana fall hur mycket?

Tycker det råder mycket oklarheter kring detta, men jag anser att vindkraftverksetableringen skadar min egendom samt byn även fast vindkraftverken inte är direkt placerade på min fastighet, vilket det fanns planer en gång i tiden på.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562870 Jag var på ett informationsmöte förra veckan, vill minnas att "bypengen" där var 10.000 kr/år och verk.

Ersättningen baseras enligt detta företaget på t.ex vindupptagningsområde, storlek på fundament. Nybruten eller förbättrad väg, hådgjord yta, servicebyggnader, kabelschakt.
10-13 verk påstods sammanlagt kunna ge ca 2.000.000 per år till markägare. Jag tror det när jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

ulfgustav  
#562874
Fjällskog skrev:I dagarna blev det klart, det kommer etableras vindkraft i trakterna där min fastighet är belägen. Närmaste vindkraftverk kommer etableras 2 km från från min fastighet. Är inte boende på orten där min fastighet är belägen, som vissa andra är. Är med i en byförening. Närmaste vindkraftverk kommer vara närmare än 1 km från byn. Dessutom ämnar vindkraftbolaget dra en kabel genom min fastighet, det finns ingen ledningsrätt och ärendet ligger för prövning i domstol. Landskapsbilden kommer förändras totalt och överlag var fastighetsägarna emot vindkraftsetableringen. Det kommer påverka jakten samt landskapsbilden totalt. Många kommer få ett stort vindkraftverk blinkande rakt in i köksfönstret.

Min fråga är följande:

1. Kan byn få pengar i ersättning?
2. Kan jag få ersättning för ledningsrätt och i sådana fall hur mycket?

Tycker det råder mycket oklarheter kring detta, men jag anser att vindkraftverksetableringen skadar min egendom samt byn även fast vindkraftverken inte är direkt placerade på min fastighet, vilket det fanns planer en gång i tiden på.



Vindkraftverk kan vara störande, nya ledningsgator likaså, det gäller för de som berörs att verkligen fundera över för och nackdelar med detta intrång. Vindkraftverk kan också sänka värdet på fastigheter i närområdet samt även hindra det fria naturlivet

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

Avslutat-02  
#562876
D Brown skrev:Jag var på ett informationsmöte förra veckan, vill minnas att "bypengen" där var 10.000 kr/år och verk.

Ersättningen baseras enligt detta företaget på t.ex vindupptagningsområde, storlek på fundament. Nybruten eller förbättrad väg, hådgjord yta, servicebyggnader, kabelschakt.
10-13 verk påstods sammanlagt kunna ge ca 2.000.000 per år till markägare. Jag tror det när jag ser det.



2.000000 per år? Jag det lät väldigt sliskigt sött, där håller jag med dig.

Sedan att markägaren erhåller en summa varje år är ju klart, men frågan är hur stor?
Skulle inte tro den ligger där iallafall.

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

haltegarden  
#562878 3-4% av intäkten är en ganska vanlig ersättning till markägaren. Med ett verk som ger mellan 5 & 8 miljoner kwh blir det pengar

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

Avslutat-02  
#562879 Vore en trevlig syn på bankkontot efter att man dragit och betalt skatten...

Kunna göra lite trevliga investeringar...

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft pengar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562888 Så priset man får betala är att se ett vindkraftverk en km från huset genom köksfönstret?
Det känns inte så betungande om man får en slant och bra vägar i området plus arbetstillfällen året om.
Tänkt er att se nånting genom köksfönstret en km bort, märks det ens?

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

ebex  
#562892 Vi har ett verk 3.4 km bort och ser endast toppen av bladen men ljudet är inte trevligt. Rätt riktning o vindstyrka och det är riktigt illa.

Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562894 Vi har en vindkraftpark 2 km österut och eftersom vår utsikt med vardagsrum och kök är åt det hållet blinkar det hela tiden på kvällarna. Däremot har vi inte så mycket ljudproblem eftersom att det mest bara blåser från öst när det är dåligt väder och man ändå inte är ute. De som bor på andra sidan parken har dånet (låter som ett reaplan ibland) då standard är sydvästlig vind.

Farsan har varit på Daniel Bäckström (lokal centerpartistisk förespråkare av vindmöllor) som sitter i försvarsutskottet om att de ska köra över militären, för det är de som kräver konstant blinkande ljus. Flygradar finns så man skulle kunna sätta igång julgransbelysningen bara vid behov men det duger inte tyvärr. Vore ju väldigt enkelt att fixa utan att någon egentligen drabbades om viljan fanns hos politikerna.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft pengar?

Fjällskog  
#562899 Vindkraftsbolaget har utlovat kompensation till byn i form av bygdemedel men inte preciserat. Kommunen har ingen man kompetens i detta område. Som liten lekman är man inte så stark mot en stor aktör. Finns det någon part man kan rådfråga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindkraft pengar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562931 LRF jobbar med de här frågorna.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft pengar?

Vildmarksjanne  
#733272
Avslutat-02 skrev:
D Brown skrev:Jag var på ett informationsmöte förra veckan, vill minnas att "bypengen" där var 10.000 kr/år och verk.

Ersättningen baseras enligt detta företaget på t.ex vindupptagningsområde, storlek på fundament. Nybruten eller förbättrad väg, hådgjord yta, servicebyggnader, kabelschakt.
10-13 verk påstods sammanlagt kunna ge ca 2.000.000 per år till markägare. Jag tror det när jag ser det.



2.000000 per år? Jag det lät väldigt sliskigt sött, där håller jag med dig.

Sedan att markägaren erhåller en summa varje år är ju klart, men frågan är hur stor?
Skulle inte tro den ligger där iallafall.


Det beror mycket på hur parken är utformad och hur stor del av markägarens mark som påverkas. Nu är det ju an gammal tråd jag fyller på i, men idag kan man tänka ca 40 000 per MW och idag är turbinerna på ca 6MW, så varje vindkraftverk genererar en knapp kvarts miljon i ersättning till markägarna. Sen fördelas detta med en del direkt till marägaren där turbinen står och en del inom ett område runt den. Har dy fyra verk med vindområdet helt inom din mark så har du runt en miljon per år i ersättning. Men då behöver du ha ganska mycket mark då man typiskt separerar kraftverken med 600-800 meters mellanrum. En bra ersättning blir det oavsett, plus att man får fina vägar och ersättning för eventuell fällning i samband med bygget (som är bättre än om man fäller själv).

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft pengar?

Vildmarksjanne  
#733275
Fjällskog skrev:I dagarna blev det klart, det kommer etableras vindkraft i trakterna där min fastighet är belägen. Närmaste vindkraftverk kommer etableras 2 km från från min fastighet. Är inte boende på orten där min fastighet är belägen, som vissa andra är. Är med i en byförening. Närmaste vindkraftverk kommer vara närmare än 1 km från byn. Dessutom ämnar vindkraftbolaget dra en kabel genom min fastighet, det finns ingen ledningsrätt och ärendet ligger för prövning i domstol. Landskapsbilden kommer förändras totalt och överlag var fastighetsägarna emot vindkraftsetableringen. Det kommer påverka jakten samt landskapsbilden totalt. Många kommer få ett stort vindkraftverk blinkande rakt in i köksfönstret.

Min fråga är följande:

1. Kan byn få pengar i ersättning?
2. Kan jag få ersättning för ledningsrätt och i sådana fall hur mycket?

Tycker det råder mycket oklarheter kring detta, men jag anser att vindkraftverksetableringen skadar min egendom samt byn även fast vindkraftverken inte är direkt placerade på min fastighet, vilket det fanns planer en gång i tiden på.



Hej. gammal tråd ser jag. Hoppas du fick rett ut allt men just in case.. 1. Ja byn ska få nån form av bygdepeng. Tyvär finns ingen bestämd modell för detta så det bestäms från case till case. Se på Störmsund och åskälen vindpark, där har de en riktigt bra modell tycker jag med en vindfond där man kan söka bidrag för vad som helst som gangar byn. 2. Se till att teckna nyttjanderättsavtal med utvecklaren så det står på papper, men visst ska du få ersättning för intrånget. Har du inte avtal kanske det blir enligt skogsnormen, får du till avtal kan du nog få något bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).