Skogsmiljö och Trädlära

Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

53 inlägg 10358 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562521 Den här stoppade avverkningen var alltså ett övergrepp från SS!
Torbjörn Johnsen - Nytt artskyddsförordningsstopp tjäder stoppar avverkning
SS tar inte hänsyn till vedertagen forskning 😡

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562525
Röjkvist skrev:Den här stoppade avverkningen var alltså ett övergrepp från SS!
Torbjörn Johnsen - Nytt artskyddsförordningsstopp tjäder stoppar avverkning
SS tar inte hänsyn till vedertagen forskning 😡

Alla stoppade avverkningar är övergrepp av myndigheterna, översitteri och borde vara åtalbart.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

anersimyra  
#562541
vinterrojarn skrev:Det var konstigt, då jag hittade detta i det allra första inlägget....


Det viktigaste är att det är tall. :-bd
En sanning med en gigantisk modifikation.. :-bd Tallbarr är den viktigaste födan under vintern. Annars är blåbärsplantor en nyckelart för tjädern. Tjädern äter även skott och blad från ett stort antal andra växter, ekollon är i vissa delar ett viktigt tillskott. Kycklingarna matas främst med insekter. Tjädern behöver för sin trivsel en miljö med inslag av lite grövre asp och surdrågsmiljöer som skydd för kycklingarna. Tjädern är en . S.k ” arenaspelare ” och spelar som bekant i gles tallmiljö. En miljö med stora sammanhängande bestånd av ungtallskog är således en dålig miljö för tjädern, och att trakthyggesbruket skulle gynna tjädern är förstås inget annat än dumheter.. :ugeek: :-bd

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Bosse1  
#562547 Bästa miljön,ugnen :d :-bd för de som går i fel skog.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

anersimyra  
#562550
Bosse1 skrev:Bästa miljön,ugnen :d :-bd för de som går i fel skog.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

T Landström  
#562555 Undra vad Göran R säger om denna forskning...

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

isteskog  
#562564 Den ratar han nog som allt annat som inte faller denne man på läppen. Undrar om en viss Ulf är släkt med Rönningen .... 😉

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562575
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Det var konstigt, då jag hittade detta i det allra första inlägget....


Det viktigaste är att det är tall. :-bd
En sanning med en gigantisk modifikation.. :-bd Tallbarr är den viktigaste födan under vintern. Annars är blåbärsplantor en nyckelart för tjädern. Tjädern äter även skott och blad från ett stort antal andra växter, ekollon är i vissa delar ett viktigt tillskott. Kycklingarna matas främst med insekter. Tjädern behöver för sin trivsel en miljö med inslag av lite grövre asp och surdrågsmiljöer som skydd för kycklingarna. Tjädern är en . S.k ” arenaspelare ” och spelar som bekant i gles tallmiljö. En miljö med stora sammanhängande bestånd av ungtallskog är således en dålig miljö för tjädern, och att trakthyggesbruket skulle gynna tjädern är förstås inget annat än dumheter.. :ugeek: :-bd


Nja att kalla allt annat för dumheter vet ja inte om jag håller med om, trakthyggesbruk är nog inte det största problemet denna fågel har.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

anersimyra  
#562577
T Landström skrev:Undra vad Göran R säger om denna forskning...

Är det den där jävla gubben med hennafärgad peruk som diskuterar som om han ser världen genom ett sugrör..😃

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

isteskog  
#562579 Han har idiotförklarat mig många gånger på olika sidor och i tidningar. Blir riktigt elak om någon har en annan åsikt ..... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

anersimyra  
#562581
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Det var konstigt, då jag hittade detta i det allra första inlägget....


Det viktigaste är att det är tall. :-bd
En sanning med en gigantisk modifikation.. :-bd Tallbarr är den viktigaste födan under vintern. Annars är blåbärsplantor en nyckelart för tjädern. Tjädern äter även skott och blad från ett stort antal andra växter, ekollon är i vissa delar ett viktigt tillskott. Kycklingarna matas främst med insekter. Tjädern behöver för sin trivsel en miljö med inslag av lite grövre asp och surdrågsmiljöer som skydd för kycklingarna. Tjädern är en . S.k ” arenaspelare ” och spelar som bekant i gles tallmiljö. En miljö med stora sammanhängande bestånd av ungtallskog är således en dålig miljö för tjädern, och att trakthyggesbruket skulle gynna tjädern är förstås inget annat än dumheter.. :ugeek: :-bd


Nja att kalla allt annat för dumheter vet ja inte om jag håller med om, trakthyggesbruk är nog inte det största problemet denna fågel har.

Nio av tio fåglar återfinns i de norra landskapen, vad som saknas i de södra kan man lätt googla fram.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562582
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Undra vad Göran R säger om denna forskning...

Är det den där jävla gubben med hennafärgad peruk som diskuterar som om han ser världen genom ett sugrör..😃

=))

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562583
isteskog skrev:Han har idiotförklarat mig många gånger på olika sidor och i tidningar. Blir riktigt elak om någon har en annan åsikt ..... 🙃


Låter som en sådan där jävla miljöterrorist....

Fattas bara rånarluvan och hoten....

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562585 Jag behöver inte googla för att se vad som saknas i de södra delarna av landet.... :-bd

Varför skulle jag annars bo här? :d

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

anersimyra  
#562586
isteskog skrev:Han har idiotförklarat mig många gånger på olika sidor och i tidningar. Blir riktigt elak om någon har en annan åsikt ..... 🙃

Gubbskrället har gett sig på mig med. När jag beskrev vårt arbete i Stockholm stads naturreservat hade perukgubben mage att påstå att jag ljög om vilka åtgärder vi utför i det dagliga arbetet. Han var så förbannat korkad att man skämdes å hans vägnar. Och jag blev så jävla förbannad på gubben att jag uppmanade fanstyget att ta sin hennafärgade peruk och stoppa upp den i arslet..🤬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).