Motorsåg och handhållet

550xp portning

49 inlägg 10336 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

550xp portning

jonko  
#562227 I samband med att stiftet hade havererat på ena 550in så tänkte jag att man skulle löpa linan ut och go bananas...

Har putsat allt skägg och filat lite här och där, tänkte att jag skulle svarva ur toppen och decka foten, men det är så sjukt mycket jobb att börja spänna upp det i svarven, och egentligen vet jag inte vad det ger i slutändan... kommer säkert ske förr eller senare, men inte nu.
Så nu till början med så blir det bara puts och det berömda "mufflermod"

Fråga: Är det någon annan som har "trimmat" 550in? Vad har Ni gjort?
Fråga 2: hur fasen gör man för att ställa fram tändningen på en? filar ur kilspåret på hjulet?? känns så där måttligt klokt tycker jag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#562230 Öppna upp ljuddämparen och sätt ihop allting så ska du se att det blir en annan såg, visst kan du ställa fram tändningen men jag tror inte riktigt det behövs.

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562238 De har ju flytabde täbdförstälning och adaptiv tändkurva..
Vet inte hur mycket du får flytta för det ska ha önskad effekt.
Jag hade nog struntat i det. I alla fall så länge.

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#562246 orsaken till tändningsfrågan är ju om jag skulle hitta flera timmar på dygnet bara så där och lyckas svarva av foten en aningen... då sku jag nog definitivt villa vrida fram tändningen lite... iallafall veta hur jag ska göra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562261 Vad har svarvningen av cylinderfoten för avgörande tanke?

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#562276
Mange skrev:Vad har svarvningen av cylinderfoten för avgörande tanke?


Mera comp.

tänkte svarva av i toppen så jag får bättre squish samt bort alla märken efter stiftet som har dansat omkring.
samtidigt då så måste foten bli lägre. givetvis i rätt proportioner som tas bort i toppen etc etc...

Men detta ställer ju till det med alla porttider, så gissningsvis behöver tändningen flyttas fram av tidigare erfarenheter i livet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562336 Just det här med tändning och bränsle är lite mer komplicerat när man ser till dess funktioner och uppbyggnad än tidigare.
Kurvor på båda med adaptiva förmågor...

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562422
jonko skrev:
Mange skrev:Vad har svarvningen av cylinderfoten för avgörande tanke?


Mera comp.

tänkte svarva av i toppen så jag får bättre squish samt bort alla märken efter stiftet som har dansat omkring.
samtidigt då så måste foten bli lägre. givetvis i rätt proportioner som tas bort i toppen etc etc...

Men detta ställer ju till det med alla porttider, så gissningsvis behöver tändningen flyttas fram av tidigare erfarenheter i livet.

Amrisarna svarvar ner kolven ca 1mm på toppen men sparar ca 15mm runt om i mitten.
Annars är det lätt att mäta porttiderna på dom sågarna

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#562440 Iomed att det är "spikningar" i toppen, så vill jag plana av den, samtidigt som den får tightare squish med svarvad fot...

Men det verkar som den blir standard nu, behöver få fart på den... typ igår.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#562442
Mange skrev:Just det här med tändning och bränsle är lite mer komplicerat när man ser till dess funktioner och uppbyggnad än tidigare.
Kurvor på båda med adaptiva förmågor...


Hur menar du?

Dom är väll som dom är? Om jag flyttar fram tändningen 2 grader så är det ju alltid +2

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562513 Det kan man tro. Så har det ju varit men så är det inte.

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#562519 Vill du ha sågen att brumma, så lägg det där på hyllan ett tag, kanske ta en kvälls öl och läsa på extra om dessa ingrepp..

Absolut inget personligt, men allt sådant tar en stund och du verkade vilja ha igång den ganska snabbt???

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#563051 Idag hade jag iaf med skiten i skogen, inget öppnat på dämparn, ingen kompsänkning. Ingen tändningsflytt. Går jäkligt orent. Bluddrar som fasen. Varför är oklart.

Lägger in en fin bild på hur jag alltid har min nyckel kittad för att kunna utnyttja den vid filning...

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#563053 Har den nya mjukvaran?
Annars kan det vara orsaken.....

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#563054 Det är en 2015, den gick bra förr... vet ej vad det är för mjukvara... aldri uppdatera en 550.

Har 2012, 2015 och 2018.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).