Skördare

valmet 901 och 942-95 sågar förlänge

4 inlägg 2792 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 901 och 942-95 sågar förlänge

per901  
#561459 Hej är det någon som vet vad et kan vara för fel på mitt 942 aggregat från 1995 eller maskinen 901 från 1990. När jag trycker på kap knappen så sågar den om vanligt på vägen ut men den slutar inte såga när den går till baka de fortsätter såga tills den är hemma igen. Jag har bytt sågventilen men det blev ingen skillnad. Jag råkade dra av slangen med alla kablar som går från maskinen till aggregatet och undrar om det kan ha något med saken att göra ? Mvh Per



   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 och 942-95 sågar förlänge

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561513 Kolla så alla kablar sitter rätt,borde höra ihop med felet.

Avatar Fallback

Re: valmet 901 och 942-95 sågar förlänge

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561518 På min blev det så när jorden mellan datorn i aggregatet och kranspetsen var dålig.

Felet var lite klurigt att förstå sig på:
Om jorden till datorn i aggregatet försvann så jordade datorn istället via färgmärknings-kretsarna och sedan genom spolen till sågmotorn.
Strömmen var inte tillräckligt stor för att få sågmotorn att starta, men tillräcklig för att få den att fortsätta snurra efter att man kapat en gång.
Den fortsatte snurra lite på halvfart när man kapat liksom.

Minns jag rätt så kunde man få den att sluta genom att stål av datorn från hytten.

Jag konstaterade felet genom att kapa och sedan springa ut och dra ur kontakten till sågmotorn medan den snurrade (jag hade tagit av kedjan först). När jag stoppade i kontakten igen så startade inte sågmotorn igen eftersom strömmen inte var tillräcklig för att dra spolen.

Du kan ju testa ovanstående också, beter den sig på samma sätt är det med stor sannolikhet jorden från datorn i aggregatet som inte är ordentligt kopplad till kranspetsen.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 och 942-95 sågar förlänge

per901  
#561900 Många tack för svaren !!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).