Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

53 inlägg 16046 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Gustac  
#561022 Hej, har kollat runt lite men inte hittat någon tråd som jämför dessa två sågarna. Vilken av sågarna skulle ni rekommendera och varför?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561024 Tänkt till första gallring?

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Gustac  
#561026 aa precis, kanske något lite större träd då o då men inte särskilt ofta

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561032 Ja, nu är jag kanske lite dålig på just Stihl.
Men jag skulle inte välja en 543xpg.

Jag tycker inte om Kina grejen, det som är en fördel dock är förgasaren, den är ställbar utan en elektronisk förgasare inställning.

Stihlen har ju en sådan men hela sågen är uppbyggd på ett helt annat koncept.

Stihl har upplevts av mig lite fyrkantig, medans HVA har varit smidigare, men detta är en vane sak.

Avstånd till återförsäljare är ju en annan sak och kompetens ytterligare en annan.

Mitt råd: be att få prova båda.
:-bd

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Ldsaren  
#561040 Stihl 201 är ett bra i första gallring och klarar även grövre ,lätt och smidig .
Den har dataförgasare men funkat jättebra.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561041 Inte för att vara sån men om vi håller oss till dessa maskiner en gång, Stihl 201 är en jättefin såg.

Jag har inga vikter i huvudet men de ligger väl ganska lika.
Är lite fundersam om inte stihlen är lite rappare och kraftigare.??

Stihlarna brukar ha kopplingstrumman på insidan och drevet på utsidan och HVA tvärtom, jag föredrar Stihl där.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Ldsaren  
#561047 201an väger 3.9 kg tom utan svärd .
Jag gillar att den har ett låg tyngdpunkt, snabba manövrar vid kvistning.
Skulle ju finnas med hantagsvärme vore bra.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Rasken  
#561049 Jag valde mellan dessa sågar i höstas. Har alltid kört husqvarna, så det var ett steg längre att välja stihl. Men efter man känt på sågarna. Så kändes stihlen mer välbalancerad och att den har M-tronic så föll valet på stihlen.

Är supernöjd med sågen. Tycker att den fungerar till all huggning och gillar vikten på den. Dock kommer jag inte överens med sågkedjan 3\8 picco. Får inte till slipningen, och tycker att kedjan är för klen. Går offta sönder om kedjan hoppar av eller men sågar i sten. Nu har jag bestämt att byta ut kedjan mot 325 delning. Så jagv har satt återförsäljaren i jobb att fixa det åt mig.

Rasken


,

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561050 Det brukar inte vara något större problem.
Kan vara lite halv roliga kedjor, men fan när det är vasst, då skär det härligt...

Har du många kedjor?

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Rasken  
#561052 Nej, inga som är okej. De flesta är skadade på något sätt. Och så när jag har varit på och filat ner de till hälften, har jag nog förstört de. Ler.....

Så nu skall jag ha kedja, som jag behärskar!

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561053 Jaha, annars hade du kunnat skicka dem till mig så ska jag ha fått ordning på dem åt dig.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Gustac  
#561054 Intressant med många åsikter. Själv så har jag ju ej testat någon Husqvarna såg. Men 543an värkar inte jätte många tycka är speciellt bra.

Finns det några andra lätta och nya Husqvarna sågar som skulle kunna utmana stihl-sågen? Tillexempel 450-serien eller liknande? 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561056
Gustac skrev:Intressant med många åsikter. Själv så har jag ju ej testat någon Husqvarna såg. Men 543an värkar inte jätte många tycka är speciellt bra.

Finns det några andra lätta och nya Husqvarna sågar som skulle kunna utmana stihl-sågen? Tillexempel 450-serien eller liknande? 🙃


Nä, Hva 440,450 är plast maskiner och inget att jämföra med stihlen tyvärr.

Att ingen tycker om 543 det förstår jag, det verkar vara en modell man måste vänja sig med.

Det är dåligt med sågar i detta utförande.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561059 Pratar vi 241:an då pratar vi snarare hva 545- Jonsered 2252.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561061 Men som man då ser blir ju pris bilden lite annan, men stihlen är en rejäl såg.

Jag har en Jonsered 2252 jättefin såg, men jag tycker inte om förgasaren.
Jag saknar även handtagsvärmen som fanns på föregående modell 2152 w.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).