Föryngring

Gran på tallmark?

11 inlägg 3502 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gran på tallmark?

jojo72  
#560712 Har nyligen övertagit en skogsgård och kunnat se en avdelning på 1,8 ha 20-årig gran som mår dåligt eftersom den planterats på tallmark. Mest lite (ljus)grönt i topparna, mycket frostskador, dålig växlighet. Ser rätt ok ut på håll men när man går in i avdelningen blir man varse att något kanske måste göras.
Vad gör man? Börja om från början med tall + giftbesprutning (finns mycket älg) elller kan det bli bättre med åren?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560723 Ett okonventionellt förslag / experiment: Gödsla!

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

jannee  
#560725 Är granen dålig redan vid 20 års ålder lär det med tiden inte bli bättre - tvärtom.
Har du ork och inte minst tid att spruta kommande tallplantor, du lär behöva göra det under årligen i MINST 5 till 7 år, kanske längre, i så fall börja om.
Annars lår skiten stå och låt det bli vad det än blir.

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Avslutat-02  
#560729 Det där blir ett sorgebarn, jag skulle nästan försökt plockat bort granen så mycket det går och släppa fram tall och björk.

Eventuellt sopa rent, och börja om.
Det brukar bli bäst i slutänden.

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Ldsaren  
#560730 Jag har själv sprutat 6-7 år med Trico , men visst det har funkat bra mot älgen .

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

axwell  
#560815
Ldsaren skrev:Jag har själv sprutat 6-7 år med Trico , men visst det har funkat bra mot älg


Kan så vara, men som jannee skrev här tidigare: Sen kommer ko med kalv och bryter ner det som du klarat under "spruttiden". 😡

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Avslutat-02  
#560817 Det handlar väl nästan till slut vad man hinner och har råd med?

Det kostar att driva bort älg, men det kostar att anlägga ny skog med.

Men jag skulle ha tagit kostnaden med Nyskog, och bara för att vara säker planterat och sått.

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560847 Du ska nog prata med SS innan du ger dig in på att kalhugga 20-årig skog. Men ska du ge dig in på projektet och vara säker på att få det bättre än förut så bör du hägna.

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Avslutat-02  
#560849 Ja det är en självklarhet, men jag tror inte att de kommer att bråka något...

Dålig skog med dåliga förutsättningar brukar de vilja ha bort.

Lycka till. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Gran på tallmark?

Richard B  
#569946 Tycker du ska söka råd hos Tore Hansson som är docent i byggnadskonstruktion, han har en bra utbildning i hur man väljer trädslag och i den utbildningen säger han att tall föredrar porös mark, vattengenomsläpplig, stora sandområden och genomsläppliga moräner medan gran vill ha kraftigare jord, lerjord och fetare moränerär. Det vet du iofs men om han har sån info i utbildning så kan han nog rådge dig eller ge dig en kontakt som har erfarenhet av vad som är det bästa alternativet. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Gran på tallmark?

Mellberg  
#569953 Hur höga är granarna, hur långa har toppskotten varit de sista 5 åren? Angränsande skog, växer inga granar där? Dör träd?

Jordart, markvegitation och humustjocklek. Finns självsådd gran, tall eller vårtbjörk?

Proviniens på granen, alltså härstamningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).