Skogsröjning

545 fxt autotune..

9 inlägg 5087 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

545 fxt autotune..

Micke36  
#559904 Nu har snön sjunkit ihop så pass mycket så att jag har kunnat ut å testa 545:an lite och har ett par frågor till er erfarna skogsröjare..
Till att börja med så är den VÄLDIGT seg att varva upp?! Är det bara att allt måste slitas in och att det tar tid för den att justera sig optimalt eller?
Sen vibrerar den ganska ordentligt på mellanregistret, är det normalt?
Och sist men inte minst så följde det med ett annat luftfilter och en blå luftburk? Filtret förstår jag, men måste man byta burk när man byter till det nya filtret?
/Micke.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: 545 fxt autotune..

Avslutat-02  
#559909 Den blåa burken byter du till när du skall köra i minusgrader.

Va det gäller vibrationerna i riggen, så är det så att axeln i riggen är ihålig.
Därför kan den vrida lite på sig och därmed avge lite ojämna vibrationer, detta går att åtgärda, man byter axel till en annan som är solid.

Va det gäller bottendraget, så kan det vara så att den behöver gå lite, annars blir den snabbare med en mindre klinga.

Skulle detta inte hjälpa, då byter man mjukvaran i datorn och raderar de felkoder som finns.

Lycka till och fråga gärna om mer info.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: 545 fxt autotune..

Micke36  
#559916 Oke, då är inte vibrationerna nåt att vara orolig för iallafall! Måste man byta även botten på burken eller räcker det med locket?Jag såg att det satt en "läpp" på det blå locket som täcker insuget lite!
Jag har redan en 200 klinga på så jag hade väntat mig att den skulle vara lite "rappare" faktiskt, men det kanske är bäst att köra ur några tankar och testa ordentligt innan man gnäller hos säljaren 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: 545 fxt autotune..

Avslutat-02  
#559921 Gnälla hos säljaren ska du alltid göra.

Va sågen provstartad och tankad vid köp?
Om du har 200 klinga på och den varvar segt så är det inte som det ska.

Nä, nu behöver du inte ha den blå burken på.

Avatar Fallback

Re: 545 fxt autotune..

Avslutat-02  
#559925 Va det gäller vibrationerna så ska du inte gå för länge med dessa, de kan leda till "vita fingrar". Alltså sönderslagen blodkärl.

Hör med verkstaden om du börjar känna av domningar.

Användarvisningsbild

Re: 545 fxt autotune..

Micke36  
#559926 Ja, den var tankad och provad när jag hämtade den och jag har kört ca:1,5 tank.
Jag får vara lite uppmärksam på vibrationerna då och annars så gick det väl att byta till solid axel.

   TS
Avatar Fallback

Re: 545 fxt autotune..

Avslutat-02  
#559934 Jajemän. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: 545 fxt autotune..

Micke36  
#559936 Tack så mycket för snabba informativa svar!! 😀 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: 545 fxt autotune..

Avslutat-02  
#559938 Varsågod, jag är Jonsered handlare, med många års erfarenhet.

Så är det något du undrar eller behöver, t,ex sprängskiss så hör av dig några ligger under tråden: sprängskisser hva jonsered.
På motorsåg handhållet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).