Verkstan

Tätning hydraulmotor

11 inlägg 3393 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559687 Hej!

Har en läkande hydraulmotor till utkastet på snöfräsen.
Nu ä ju säsongen förhoppningsvis slut för snöröjning så jag tänkte ge mig på att byta tätning.. hur svårt ska det vara tänkte jag?


Men det vart rätt knepigt, fick lös den yttre tätningen som jag gissar är ett dammskydd.

Men där på insidan sitter rester av nån sorts packbox kvar.. jag har fått lös lite plastslamsor samt en stålfjäder som jag gissar satt i packboxen för att täta mot axeln...

Det var även skador på godset sedan tidigare.. kanske därför den läker.. de fick den kanske inte tät sist de försökte, se bild..

Tips på hur man gör för att få det tätt igen?

Har inte sett en enda märkning på prylarna...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559689





   TS
Avatar Fallback

Re: Tätning hydraulmotor

Brorsan  
#559691 Ta två U-nycklar i lämplig dimension. en i hålet under tätningen och den andra på kanten.
kroka i nycklarna i varandra och bänd upp.
den inre ska väl tas den inåt då den ska tåla hydraultrycket. knacka/tryck in med lämplig hylsa.

Användarvisningsbild

Re: Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559695 Som synes har jag fått lös den yttre..

Den inre har gått sönder, men sitter delar av den kvar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559753 det är även en rätt liten motor vilket kanske inte framgår av bilderna..

axeln är nog ca 15 mm..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tätning hydraulmotor

ulfgustav  
#559759 Då du delade så förmodar jag att du märkte upp delarna, det är viktigt med timingen och åtdragningsmoment det är viktigt att det blir rätt annars så får du ingen funktion ur den,

Användarvisningsbild

Re: Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559765
ulfgustav skrev:Då du delade så förmodar jag att du märkte upp delarna, det är viktigt med timingen och åtdragningsmoment det är viktigt att det blir rätt annars så får du ingen funktion ur den,



nja jag skruvade bara isär=)

såg inget som skulle kunna behöva timing, allt var symmetriskt vad jag såg..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tätning hydraulmotor

ulfgustav  
#559908 Precis det menar de flesta men faktum är att har du inte rätt timing på delarna gerotor och axeln som har hand om oljefördelningen så är du "körd", men å andra sidan så kostar denna lilla motor inte mycket så det lönar sig inte att krångla. Har du närhet till en kunnig hydraulverkstad så kan du kanske ta delarna dit och de sätter ihop motorn

Användarvisningsbild

Re: Tätning hydraulmotor

JohannesG  
#559911 Är delarna märkta eller hur vet verkstaden hur de ska sitta?

Användarvisningsbild

Re: Tätning hydraulmotor

Camaro1969  
#559974 hittade manual på nätet:
https://pvglobal.com.sg/img/cms/service ... uction.pdf

så den ska gå få ihop...

har även fått tag i packningssatsen..

lokala hydraulfirman skulle ha 220:- och hade på hyllan

lantmännen kunde ta hem en packningssats de med.. till det facila priset av 1530:- plus moms =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Tätning hydraulmotor

Avslutat-02  
#559981 Det är många som ska leva på lantmännens grejer, därför är de så dyra..... Ibland.

:-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).