Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56600 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lönsamheten med vimek maskinerna

mhskog  
#55932 Jag skulle vilja se vad andra anser att det är för lönsamhet med vimek maskinerna, brister, fördelar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55950 Vimek tillverkar ju flera modell av gallringsskotare (606tt och 620 Minimaster), gallringsskördare (404t) och maskin för klipp av biobränsle (606 Biokombi). Den stora vinsten torde ligga i stickvägslös gallring och att marken inte körs sönder.

Kan inget om lönsamheten men det beror väl på vilken maskin du syftar på.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

mhskog  
#56052 404t och 606 biokombi samt om nån har koll på sampo modellerna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

GremoNiclas  
#56102 Vad gäller Sampo så har det dryftats lite + och - under skördare.
viewtopic.php?f=10&t=4013

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56106 Vimek anser jag som en leksak, sen vet jag inte vad ni andra tycker, men så tycker jag. :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Torparn79  
#56111
kjugekarlsson skrev:Vimek anser jag som en leksak, sen vet jag inte vad ni andra tycker, men så tycker jag. :P

är det inte så att under sina rätta förutsättningar så är vilken maskin som helst oslagbar.
tycker iofs oxå att det liknar lite leksak men jag tror att om man är självverksam och har känslig mark så kan den vara högst lämplig.
jag tror att det är svårt att få lönsamhet på en s k småmaskin ur alla hänseenden. det är ju inte något att konkurrera med i ackordslistorna men däremot på specialuppdrag med en ren timtaxa så kanske man kan köra in nå´n krona.

hur är räckvidden på kranen på en biokombi?
hur tätt blir det mellan vägarna i sena röjningar/tidiga gallringar?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56112 Jo! Jag var kanske lite dum när jag skrev som jag gjorde, men det är samtidigt en dyr maskin att ha hemma på gården för att köra lite hemmabränne vid behov också, och att tjäna inte pengar som en traditionell skotare tror jag är svårt.

Hade jag haft gott om pengar hade jag ju utan tvekan köpt en sådan här för diverse småjobb.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56161 Tja, är en 2 tons grävmaskin en leksak? Eller en liten minidumper? Var sak har isn plats.

Efter att ha sett spåren efter "riktiga" maskiner i min skog, så börjar jag undra om big verkligen är så j-a beautiful. Men, om små maskiner är svaret skall jag låta vara osagt, har ingen erfarenhet av hur det ser ut efter dem.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsmange  
#56181
Mangan skrev:Tja, är en 2 tons grävmaskin en leksak? Eller en liten minidumper? Var sak har isn plats.

Efter att ha sett spåren efter "riktiga" maskiner i min skog, så börjar jag undra om big verkligen är så j-a beautiful. Men, om små maskiner är svaret skall jag låta vara osagt, har ingen erfarenhet av hur det ser ut efter dem.


Det går att köra ut virke utan att köra sönder vad man än har för maskiner.. oftast.. Mycket hänger på planeringen!! Tyvärr är det ju nästan alltid pengarna som styr. Jag tror att markägaren får skjuta in rätt mycket pengar om man ska gallra med småmaskiner typ vimek.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

mhskog  
#56183 Är det nån här som kör sampo skördare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56203
Skogsmange skrev:
Mangan skrev:Tja, är en 2 tons grävmaskin en leksak? Eller en liten minidumper? Var sak har isn plats.

Efter att ha sett spåren efter "riktiga" maskiner i min skog, så börjar jag undra om big verkligen är så j-a beautiful. Men, om små maskiner är svaret skall jag låta vara osagt, har ingen erfarenhet av hur det ser ut efter dem.


Det går att köra ut virke utan att köra sönder vad man än har för maskiner.. oftast.. Mycket hänger på planeringen!! Tyvärr är det ju nästan alltid pengarna som styr.


Så om man har gott om tid, kan köra när det passar bäst och dessutom betalar extra, så går det att fixa det med stora maskiner?

Men hur ofta inträffar detta i praktiken?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#56214 Jag kör med en rottne 2002 och skotar med en vimek 606 och det blir skog utan vägar och spår där jag har kört.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsmange  
#56243 Det är klart att man får betala extra! Kostar ju pengar att risa vägar. Ska man köra 100 ggr i samma hjulspår brukar det gå neråt oavsett vad man har för maskin.. Men det hjälper ju om det är torrt eller tjäle,när det nu är det. Det är väl bara att ställa krav som markägare! Ibland måste det ju huggas omedelbart och då är det väl bara att acceptera läget!![quote][/quote]
Senast redigerad av Skogsmange ons 15 apr 2009, 18:48, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Skogsmange  
#56244
Rotröta skrev:Jag kör med en rottne 2002 och skotar med en vimek 606 och det blir skog utan vägar och spår där jag har kört.


Det förutsätter ju att man kör med samma maskiner nästa gång... Blir kanske inte så bra att hugga upp nya stickvägar i andra gallring!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56257
Skogsmange skrev:Det är klart att man får betala extra! Kostar ju pengar att risa vägar. Ska man köra 100 ggr i samma hjulspår brukar det gå neråt oavsett vad man har för maskin.. Men det hjälper ju om det är torrt eller tjäle,när det nu är det. Det är väl bara att ställa krav som markägare! Ibland måste det ju huggas omedelbart och då är det väl bara att acceptera läget!!


Det är väl precis därför (betala extra, acceptera lgäet osv) ett alternativ till de stora maskinerna kan vara aktuellt att kika på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).