Motorsåg och handhållet

Stihl bedrägeri i gen

80 inlägg 21168 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri i gen

Avslutat-02  
#558617
halvproffs skrev:Annonsören skriver att den inte är äkta och påstår inte att det är en stihl. Är det då olagligt?



Nä inte att sälja den, inte i det sammanhanget, hade det där emot stått t,ex, Stihl såg till salu, då är det lite annat..

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri i gen

Blivande snickare  
#558619
halvproffs skrev:Annonsören skriver att den inte är äkta och påstår inte att det är en stihl. Är det då olagligt?

Jag tror inte det. Maskinen i sig kan ju inte vara olaglig att sälja.
Han är ju som sagt ärlig med ursprunget.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri i gen

Avslutat-02  
#558620
Blivande snickare skrev:
halvproffs skrev:Annonsören skriver att den inte är äkta och påstår inte att det är en stihl. Är det då olagligt?

Jag tror inte det. Maskinen i sig kan ju inte vara olaglig att sälja.
Han är ju som sagt ärlig med ursprunget.



Maskinen kan ju vara olaglig, pga varumärkesintrång, men om man inte säljer den som en stihl så är det ingen Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558646 Stihl är borttaget nu. Nu är det bara ett vanligt ocker pris. En beg 500:- såg för 2990:- Det tycker jag är piss men det klart...
Har du 10 000 över kan du få köpa 3 av mig. Jag kan tänka mig leverera dem till din dörr om du swishar nu direkt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558647 Förlåt mig jag skrev fel i all hast.
2995:- ska det vara.

För en beg. 500:- såg..

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558648 Jag har svarta, röda, vita, orange..
Vill du blanda färger går det o ordna med för en orimligt hög summa.
De kan bli dina allihop för en obegripligt hög summa pengar jag sen betalar av huslånet med.
Va säger du..
Ska vi säga halva priset 5000:-styck.
Tar du tio bjuder jag på kaffet..

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558649
Blivande snickare skrev:
halvproffs skrev:Annonsören skriver att den inte är äkta och påstår inte att det är en stihl. Är det då olagligt?

Jag tror inte det. Maskinen i sig kan ju inte vara olaglig att sälja.
Han är ju som sagt ärlig med ursprunget.

Där har du nog inte riktigt rätt.
Där är inget som säger detta är en maskin man kan använda.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

anersimyra  
#558695 Likheterna är förstås alltför stora för att inte bedömas som varumärkesintrång, men stihl hinner väl inte med att processa mot alla kopior som spottas ut ur ett otal olika kinesiska fabriker.. :shock: men att sälja den som privatperson är lika lagligt som att sälja andra kopierade varor..🤑

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri i gen

jannee  
#558698 Köpa och nyttja en kopia, vad det än månde är nog lagligt, MEN däremot inhandla för att sälja vidare en kopia är OLAGLIGT.
Men är sågf*n en kopia eller bara något som efterliknar en Stihl, står det inte Stihl någonstans är det ej heller någon Stihl eller piratkopia.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558700 En såg skiljer sig lite från en handväska. Den såg som ska säljas/användas ska vara testad och godkännd. Även beg sågar ska vara i godkännt skick mdd alla säkerhets anordningar godkännda och fungerande.
Annars får de inte säljas.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri i gen

jannee  
#558706 Hur är läget när det gäller en privat försäljning?
För en auktoriserad säljare är det säkert som Mange säger, men........
Privat kan jag väl i princip sälja vad skit som helst så länge jag inte utger varan för att vara en originalprodukt - eller?
Inte ovanligt att man ser annonser på motordrivna redskap där säljaren frånsäger sig driftsäkerheten.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

anersimyra  
#558707 I Sverige står det en konsument ( privatperson ) fritt att sälja piratkopior oavsett vara eller varans skick utan påföljd, men regelverket kring detta varierar kraftigt inom EU.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558771 Man får inte sälja eller använda ett motor drivet redskap som inte är säkert och testat!
Lika lite som du får köra såg utan kort.

Man får inte sälja en såg som inte har alla gällande och fungerande säkerhetsanordningar oavsett om det är firma eller privat.
Utöver detta så är det upp till kunden att förvissa sig om att det inte är pirat och att produkten uppfyller allas krav.
Så misstänker man att det är fel ska man kolla upp det. Både som köpare o säljare.

Att benämna nåt skrotsåg som märkes produkt är bedrägeri eftersom det inte är nåt märke bakom prudukten med allt vad märket innebär, oavsett summa men säskilt om det är över eller ocker summor.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558775
anersimyra skrev:I Sverige står det en konsument ( privatperson ) fritt att sälja piratkopior oavsett vara eller varans skick utan påföljd, men regelverket kring detta varierar kraftigt inom EU.

Köp o sälj bäst du vill. Det blir du som förlorar på detta argument.
Inte många Kinessåg är ce godkända och får inte användas. Märkningen är oftast inte riktig. Många står det att de är, men väldigt få uppfyller kraven och oftast säljs de utan någon form av kosumentskydd (även det är lagbrott).

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri i gen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558776
jannee skrev:Hur är läget när det gäller en privat försäljning?
För en auktoriserad säljare är det säkert som Mange säger, men........
Privat kan jag väl i princip sälja vad skit som helst så länge jag inte utger varan för att vara en originalprodukt - eller?
Inte ovanligt att man ser annonser på motordrivna redskap där säljaren frånsäger sig driftsäkerheten.

Klart man kan sälja vad som helst hur som helst.
Man kan vända o vrida det mesta till sin fördel, men Skit är Skit. Även om det ser bra ut o kanske till o med luktar gott så sitter smaken kvar!
En motorsåg som ska användas ska vara godkännd, rätt märkt och säker. Oavsett säljare...
Finns inget o argumentera om det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).