Traktorer och processorer

Valmet 705, problem med kraftuttag

42 inlägg 16220 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Amatörhuggare 62  
#558557 Bild på axel å hylsa svänghjul

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Forestboy  
#558627 När man tar bort hydraulpump kan man dra ut långa axeln bakåt. Då ser man om axeln är slut och slirar...

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558635
jan larsson skrev:
vinterrojarn skrev:Vänta lite, är det hydrauliken eller kraftuttaget som spökar?

Kraftuttaget är väl mekaniskt?
utan hydaultryck kan inte elventilerna påverka kraftuttag, diff eller snabbväxel.


Jaha det är en sån jävel..... Jag höll på med en Valmet 415M i tre dagar innan jag hittade oljeläckage på hydrostaten.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558677 Tack för alla goda och uppmuntrande inlägg. Dela en traktor har jag aldrig gjort. Jag tror att jag har tillräcklig teknisk kunskap och förståelse, däremot är det lite sisådär med tålamodet....
Och just nu finns inte tiden, vilket gör tålamodet ännu kortare. Så denna gång får jag leja bort det.
Någon som vet en bra och pålitlig meck i Sala/Västerås/Avesta?
Känner några duktiga men de brukar vara ganska så upptagna så väntetiden har en tendens att bli lite lång, saker kommer emellan osv....

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558691 Vhb från tex Ellös ger bra info om hur du ska gå till väga vid delning.
Ett betonggolv är med önskvärt

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

halvproffs  
#558694 När jag delade MF-en så la jag ut plankor under domkraften iom att betonggolvet är lite ojämt och skrovligt. Funkade perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

källshult  
#558787 705 är hyfsat balanserad lite framtung men inga problem att hålla för hand i frontvikts fäste och dra isär viktigt att man låser fast framaxlen innan man delar. Har man ett bra betong golv så går det bra och man delar och sätter ihop den på en förmiddag. Har även delat den ute i skogen på en vändplan men det var lite bökigare och det tog 6 till 7 timmar det var första gången jag delade den andra gången hade jag den hemma i verkstaden och då tog det ca 4 timmar

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558789 Kan tillägga att 805an var betydligt smidigare att dela än BM650, mindre påhäng som skulle delas

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

källshult  
#558791 6300 jag hade var också väldigt lätt att dela på är inte så mycket som skiljer på 705 och 6300

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558806 Om man känner att man inte vill, kan, hinner dela på traktorn själv är det ett fantastiskt val att anlita. :-bd

Tyvärr finns det alldeles för få mekaniker som jobbar med detta.

Lycka till.

Står själv med en Bm 650 som jag ska riva, har gjort detta jobb förr...... :d :(( :-bd

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558813
vinterrojarn skrev:Om man känner att man inte vill, kan, hinner dela på traktorn själv är det ett fantastiskt val att anlita. :-bd

Tyvärr finns det alldeles för få mekaniker som jobbar med detta.

Lycka till.

Står själv med en Bm 650 som jag ska riva, har gjort detta jobb förr...... :d :(( :-bd

Svänghjulet på 650 är en tung klump att ta ut som skulle svarvas vid kopplingsbytet

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558835 Ja svänghjulet är inte kul, om man är själv på skiten.
#:-s

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558837 Valmet traktorerna är väl ganska lätt skruvade i allmänhet, inte lika som en belarus men ändå.

Tycker inte om 415-615M.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558844 Ser massor av problem. Delningen är bara en del. När jag väl delat den ska jag lyckas identifiera vilken/vilka komponenter som behöver bytas. Kan man avgöra det rent okulärt klarar jag det, tex se om splinesen är rensad eller nåt lager är sopor. Är det däremot flera halvdåliga komponenter som tillsammans skapar problem är jag tveksam att jag lyckas identifiera allt, beställa rätt grejer och sen få ihop det inklusive eventuella justeringar som förmodligen är avgörande för slutresultatet. Plus om det går grejer som man eventuellt inte har hemma, packningar, krysskilar, låsringar osv.
Uppskattar er uppmuntran men jag har inte ens börjat hugga ved än eftersom barkborreträden tagit all tid fram till nu. Normalt brukar jag vara klar med alla vedleveranser i april och om jag ska ge mig på detta projekt är jag inte säker på att jag är klar med traktorn i april.
Hade jag haft sommarsemestern på mig hade jag kanske testat, men nu kommer det bara innebära stress, frustration och tid från skogen. Just nu är både traktor, skog och gården väldigt billiga. Ett liv i lägenhet känns som ett lockande alternativ....:-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705, problem med kraftuttag

Avslutat-02  
#558854
JF skrev:Ser massor av problem. Delningen är bara en del. När jag väl delat den ska jag lyckas identifiera vilken/vilka komponenter som behöver bytas. Kan man avgöra det rent okulärt klarar jag det, tex se om splinesen är rensad eller nåt lager är sopor. Är det däremot flera halvdåliga komponenter som tillsammans skapar problem är jag tveksam att jag lyckas identifiera allt, beställa rätt grejer och sen få ihop det inklusive eventuella justeringar som förmodligen är avgörande för slutresultatet. Plus om det går grejer som man eventuellt inte har hemma, packningar, krysskilar, låsringar osv.
Uppskattar er uppmuntran men jag har inte ens börjat hugga ved än eftersom barkborreträden tagit all tid fram till nu. Normalt brukar jag vara klar med alla vedleveranser i april och om jag ska ge mig på detta projekt är jag inte säker på att jag är klar med traktorn i april.
Hade jag haft sommarsemestern på mig hade jag kanske testat, men nu kommer det bara innebära stress, frustration och tid från skogen. Just nu är både traktor, skog och gården väldigt billiga. Ett liv i lägenhet känns som ett lockande alternativ....:-(



JF läs det jag skrev i tidigare inlägg, ta hjälp när man känner att tiden inte finns, eller liknande.

Det är inte kul att stå med en halv traktor när man behöver den, alla kan inte skruva varje dag.
Delar går alltid att få fram, men det är tiden som ligger emot.

Jag river inte en traktor för att skruva, ca 1,5 Tim sedan går det 4 dagar innan jag har tid igen. Nä, jag skruvar varje dag tills den är klar.

Visst det är kul att lära sig, men inte om man blir stressad och tappar tålamodet.

Nä, gör som du tänkt.

I mina ögon är det rätt och jag ser då inte ner på dig, lycka till med nästa projekt min vän. :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).