Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

72 inlägg 23326 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

erik  
#558061 Hej!

Jag har den senaste tiden med stort intresse följt de trådar som skrivits kring barkborrar och barkborrebekämpning. Nu senast Torbjörns eminenta artikel där han med emfas rekommenderar alla drabbade att arbeta med fällor och/eller fångstvirke.

Jag tänker att det vore kul att ha en tråd där vi som tänkte försöka med någon typ av fälla eller fångstvirke under våren och försommaren i år kunde rapportera hur vi agerar och vad vi ser för resultat.

Det vore intressant redan nu att höra vilka som tänkt sätta upp någon typ av fälla eller fångstvirke och hur de tänkt gå till väga och hur mycket ni tänkt sätta ut.

Sen vore det självklart kul att höra praktiska erfarenheter kring själva utsättningen och pricken över i kommer ju lite senare när vi kan börja rapportera om våra fångster.

Intressant att veta är också var i landet fällorna sätts upp eftersom jag gissar att resultaten kommer vara ganska olika på olika platser. Och som alltid, desto fler bilder desto bättre.



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

erik  
#558062 Kan börja med att delge er min plan för året.

Jag kommer inte sätta ut några fällor men har tänkt försöka lite med fångstvirke. Jag har ändå en del färska vindfällen som jag inte kommer bli av med, så då kan de lika gärna få jobba. Jag siktar på ställa upp fyra högar och hålla dem en bit ut på ett hygge respektive på nedlagd åkermark som är i närheten av där jag sett angrepp.

Jag kommer inte spruta något gift på fångstvirket och tror inte att jag kommer ha möjlighet att transportera iväg det till industri. Om jag får napp så funderar jag istället på att kapa upp det i lagom långa bitar och bränna dem i tunna eller liknande. Jag gissar att jag inte behöver lyckas elda upp hela stockarna, utan kan nöja mig med att det blir varmt nog runt och i barken för att ta död på allt i dem.

Skogen som ska skyddas finns i Uppland, mellan Uppsala och Gävle.

Återkommer självklart med bilder när jag börjat ställa ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

jannee  
#558065 Själv har jag ett tiotal vinfällen, lte här och där, som jag kvistat men ej rotkapat.
Räknar med att de får ligga tills det finns en massa borrar i dem = massor med ingångshål.
Om detta sker tar jag hem dem och gör ved av det (sågar och klyver upp det)
Räknar med att larverna dör genom detta förfarande.
Rätt eller fel ?

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558066 En sak som jag inte sett skrivet någonstans. (Det är mycket text så jag kan ha missat det.) är att oavsett vilken typ av fälla man använder så är det bara riktigt effektiva på nytagna hyggen med skogskanten i söderläge. Man fångar på andra ställen med men det är mycket stor skillnad när man sätter upp fällor. De funkar dåligt i gläntor eller om man sätter de på små angreppsplatser från förra året inne i storskot.
om det inte har hänt något nytt med feromon så är halveringstiden 6 v och utan funktion efter 10-12 v vilket gör att det krävs två till tre laddningar på en vår-sommar. Med levande fällor är det så att om man inte tömmer ofta. 1-2 gånger i veckan dör baggarna och döda baggar lockar inga nya. Även kraftiga regn gör att man måste tömma fällorna. Särskilt fönstefällorna är känsliga med döda baggar.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558067
jannee skrev:Själv har jag ett tiotal vinfällen, lte här och där, som jag kvistat men ej rotkapat.
Räknar med att de får ligga tills det finns en massa borrar i dem = massor med ingångshål.
Om detta sker tar jag hem dem och gör ved av det (sågar och klyver upp det)
Räknar med att larverna dör genom detta förfarande.
Rätt eller fel ?

Du får inte föräldrar djuren som kryper ut efter 2-3 veckor och svärmar om. Och man får klyva mycket. Max 7-9 cm sammanhängande bark.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Torbjörn Johnsen  
#558085 Mycket bra trådinitiativ @erik !
Det ska bli intressant att följa.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

JoGaGu  
#558092
Tåndemåla skrev:En sak som jag inte sett skrivet någonstans. (Det är mycket text så jag kan ha missat det.) är att oavsett vilken typ av fälla man använder så är det bara riktigt effektiva på nytagna hyggen med skogskanten i söderläge. Man fångar på andra ställen med men det är mycket stor skillnad när man sätter upp fällor. De funkar dåligt i gläntor eller om man sätter de på små angreppsplatser från förra året inne i storskot.
om det inte har hänt något nytt med feromon så är halveringstiden 6 v och utan funktion efter 10-12 v vilket gör att det krävs två till tre laddningar på en vår-sommar. Med levande fällor är det så att om man inte tömmer ofta. 1-2 gånger i veckan dör baggarna och döda baggar lockar inga nya. Även kraftiga regn gör att man måste tömma fällorna. Särskilt fönstefällorna är känsliga med döda baggar.


FEROMON-"NYTT":
2006 - Test SLU: "Phero-X-Lure-IT" (PXL) Effektiv i 18-20 uker! Fanger 3-4 ganger fler GBB enn tidligere/originale
"IPSLURE! - Det er faktisk feromonet som avgjr fangstresutatet! De aller fleste (gift-frie!) plastfeller, uansett prod.
land - fanger faktisk stor sett likt! Imidlertide er det stor forskjell på anvending, montering, utplassering og evnt. tilleggsutstyr... (som koster extra Kr.!) Dessuten - Viktig! - Om man slenger i en 1/2 kg. grovt Sjøsalt i burken, så
skremmer ikke lukten av allerede døde GBB bort andre som kommet til senere... Dette REDUSERER STERKT! -
de manuelle arbeidskostnader, med hyppige tømmings-besøk og altså "manuelle" arbeidstimer og "besvär.." :d

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

JoGaGu  
#560892
Tåndemåla skrev:En sak som jag inte sett skrivet någonstans. (Det är mycket text så jag kan ha missat det.) är att oavsett vilken typ av fälla man använder så är det bara riktigt effektiva på nytagna hyggen med skogskanten i söderläge. Man fångar på andra ställen med men det är mycket stor skillnad när man sätter upp fällor. De funkar dåligt i gläntor eller om man sätter de på små angreppsplatser från förra året inne i storskot.
om det inte har hänt något nytt med feromon så är halveringstiden 6 v och utan funktion efter 10-12 v vilket gör att det krävs två till tre laddningar på en vår-sommar. Med levande fällor är det så att om man inte tömmer ofta. 1-2 gånger i veckan dör baggarna och döda baggar lockar inga nya. Även kraftiga regn gör att man måste tömma fällorna. Särskilt fönstefällorna är känsliga med döda baggar.


Hei - en liten tilbakemelding på ditt og andres interessante kommentarer i denne tråden. :smile:

Legger ved info. om utplassering av giftfrie plastfeller og også levetid/fangsteffekt, mm. på det avanserte
feromonmerke "PXL-IT" fra Amerika. Dette anvendes, allerede i mange år Skogsstyrelsens årlige overvåkning og
i de Norske nove-plastfellene - med veldig bra resultater!:

JoGaGu

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Anton Holmström  
#560917 @JoGaGu: Det är logiskt att du talar dig varm om feromonet du säljer. (Säljer du Nove-fällan också?)
En rolig anekdot är att när jag jobbade på Skogsstyrelsen och skulle köpa in 4000-5000 dispensrar med gbb-feromon så pratade jag flera olika forskare, från olika länder, som alla sa att det spelade egentligen mindre roll vilken tillverkares feromon man köpte. De innehöll alla de viktiga huvudsubstanserna och "någon hade något lite extra, men kostade därmed % mer än %större fångst". Så jag gjorde en upphandling och blev _utskälld_ av två leverantörer men berömd av den tredje. Påföljande år så var jag _lite_ visare och la in ett ytterligare krav om dispenserns utformning, då det faktiskt kostar mer pengar att ha en entreprenör som ska hänga upp något som är litet, pillrigt och bökigt... Det slutade med att jag köpte in från en av de två som skällde ut mig föregående år.. men jag blev nu ändå utskälld av två leverantörer.

:)

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Gusten  
#561716 Tycker det är förvånansvärt låg aktivitet i Borre-trådarna här på forumet. Själv hade jag lite panikkänslor när temperaturen var kring 15 grader för någon vecka sedan. Nu har det ju varit kallare överlag och riktigt kallt, -5 grader någon natt här i östra Småland. Kan de här kalla nätterna få några borrar att stryka med tror ni?

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

källefall8  
#561718
Gusten skrev:Tycker det är förvånansvärt låg aktivitet i Borre-trådarna här på forumet. Själv hade jag lite panikkänslor när temperaturen var kring 15 grader för någon vecka sedan. Nu har det ju varit kallare överlag och riktigt kallt, -5 grader någon natt här i östra Småland. Kan de här kalla nätterna få några borrar att stryka med tror ni?


Dör gör dom nog inte men det försenar svärmningen lite. Vi fick nån vecka extra iaf![emoji52]

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

ÅsaNisse  
#561796 Jag funderar på hur klokt det är att använda feromoner över huvud taget. Det lockar ju fler baggar och långt ifrån alla hamnar i fällorna utan angriper omgivande träd istället. Jag försöker att går runt på känsliga ställen och leta upp angripna träd så snabbt det går. Arbetsamt och kostar en del, men det lockar ju inte fler borrar. Ska man ha feromoner bör de placeras där inte borrarna har något annat att välja.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561798
ÅsaNisse skrev:Jag funderar på hur klokt det är att använda feromoner över huvud taget. Det lockar ju fler baggar och långt ifrån alla hamnar i fällorna utan angriper omgivande träd istället. Jag försöker att går runt på känsliga ställen och leta upp angripna träd så snabbt det går. Arbetsamt och kostar en del, men det lockar ju inte fler borrar. Ska man ha feromoner bör de placeras där inte borrarna har något annat att välja.



Feromonet funkar bara att få baggarna att landa på rätt plats! 30-50 m. Sitter fällan fel får du bara de som råkar befinna sig rätt i vind. Det är det färska hygget eller den stressade skogen som lockar. När ett träd är fullt skickar baggarna i det trädet ut ett budskap om att här är fet fullt. Ta nästa träd. Detta händer inte i en feromonfälla. Men om man låter döda baggar ligga kvar är det samma sak. Kom inte hit!

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

jannee  
#561801 Än så länge lär det vara lugnt just när det gäller granbarkborren.
Den behöver varmare väder, minst 18- 20 plusgrader för att kunna flyga och inga kalla nätter. Så länge det är minus om nätterna kan vi känna oss trygga.

Avatar Fallback

Re: Barkborrefällor, utsättning och fångstrapporter 2019

jannee  
#561888 Bara för att det är lugnt med just svärmningar ska man inte sitta still UTAN just nu när det börjar bli varmare ute kan man se hur en del granar ger upp, de kan bli bruna (röda) bara på någon vecka.
M.a.o. en hektisk vår stundar och och det gäller att vara på hugget för att inte missa stora virkesvärden.
Starkt solsken och temperatur runt 15 +, de träd som då granbarkborren "strypt" ändra skepnad snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).