Skördare

Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

14 inlägg 4081 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557774 Hej

Såg för ett tag sedan en film tror jag det var där några hade satt plattjärn inuti kvistknivarna för att bättre kvista krokigt löv. Någon som vet vad jag menar och kan länka till detta?

Ser det så klart för min inre syn, men kan inte komma på vad jag ska söka efter.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557836 Ingen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

Relaskop  
#557838 Ett plattjärn som fjädrar eller hur tänker du?

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557841 Om jag minns rätt hade de svetsat plattjärn på insidan av knivarna för att hålla eggen en liten bit ifrån stammen och på detta sätt skulle inte kniven skära in lika mycket i stammen vid krökar och grova grenar. Om jag kommer ihåg rätt vill säga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

valmetpower  
#557843
det här klippet skulle jag tro är det du menar

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557847 Den är det. Tack så mycket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

Blondin 750  
#557876 Det där var nåt att fundera på, det verkar ju fungera fint, varför ser man inte det på moderna kvistknivar?

Avatar Fallback

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

valtra mega  
#557903 Troligen var det inte så bra annars tycker man att någon skulle börjat använda det efter 28 år

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557906 Är det inte så att kraven på virket i mångt och mycket har anpassats efter hur bra eller dåligt maskinerna klarar tillreda det? Kvistar som han visar i videon är vad jag förstår fullt tillåtna idag då de inte är längre än 16cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

JohannesG  
#557907
Blondin 750 skrev:Det där var nåt att fundera på, det verkar ju fungera fint, varför ser man inte det på moderna kvistknivar?

Du får väl prova och se hur det verkar och sedan återkomma med resultatet. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

finskpinne  
#557926 Knivarna på dagens aggregat ser ut ungefär sådär. Man har en glidyta som gör att spetsen går en liten bit från stammen och på det viset kan man slipa kniven i en aggressiv vinkel utan att den skär in i stammen, men ändå kvistar rent. Här är en bild ur ponsses reservdelskatalog, där kanske det syns lite hur dom är gjorda.

1553108711_kvistknivar.png

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

Kse  
#557965 Dagens kvistknivar ser inte riktigt ut som på 80 talet så man har nog kommit ifrån problemet till stor del.
Vad är det för aggregat du har problem med?

Avatar Fallback

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

Blondin 750  
#557981 Mitt aggregat är ett Keto 51 Victor från -08 och det har snart gått 14000 tim och visst syns det lite på insidan av kvistkniven att det har rullat några mil med virke igenom aggregatet, det har nog inte riktigt samma mått som när det lämnade fabriken. Jag upplever inte några jätteproblem med kvistningen men tyckte just att modellen i filmen borde kunna ge ett bättre resultat än en klassisk slipning på knivens insida. Ponsses slipning ser ju mer ut som en uppgraderad variant av att slipa en "mot-egg" , båda tvingar ju succsessivt kniven ifrån stammen vartefter kniven skär av kvisten pga att eggen och stödet inte ligger i linje med stammen. 1mm ( Ponsses illustration) kanske är vad som komprimeras av snittytan på kvisten och att detta gör att det fungerar till belåtenhet med fina snitt och att det går lätt igenom. Det som gör exemplet i filmen intressant är att med den konstruktionen så borde anliggningsytan vara mindre än hälften och många "kvistbulor" borde passera mellan distanserna och kniven skär mera parallellt med stammen.

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning film/dokument plattjärn på kvistknivar.

finskpinne  
#557986 Problemet med den modellen i filmen är att dom där plattjärnen nöts bort otroligt fort! Folk tror inte att trädstammarna nöter så mycket på stålet men det tar inte länge att nöta bort en sån liten bit järn som dom har svetsat dit på filmen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).