Motorsåg och handhållet

Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

7 inlägg 2178 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Broddan  
#557680 Hej

Jag har blivit ombedd/tillfrågad att ta motorsågskort, med tanke på att det finns skogsfastigheter inom familjen.
Jag har tittat igenom de utbildningar som finns men kommit fram till att de datum och tider som erbjuds ej passar mitt schema.

Därför undrar jag följande.
1. Är det möjligt att man tränar på egen hand och kör upp för en, av säker skog, godkänd examinator?
Det jag menar med att träna på egen hand är då att använda mig av personer som genomgått utbildningen som vet vad det handlar om. Personerna har flera års erfarenhet av skogsarbete, ja jag har juridisk rätt att bruka marken jag tränar på.

2. Är det följande listor som används för att mäta kunskaperna för motorsågskort A och B?
A: https://sakerskog.se/wp-content/uploads/2015/10/Checklista-A-uppdaterad-20151016.pdf
B: https://sakerskog.se/wp-content/uploads/2014/09/Checklista-B-uppdaterad-20140131.pdf

Alltså är det detta man ska kunna?

Något annat att tänka på?

Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Avslutat-02  
#557681 Hej Jo det går väldigt bra att träna hemma och sedan köra upp inför examinatorn.

Du vet väl om att om du använder dessa papper och låter dem med utbildning fylla i dessa hur väl du utför handlingen så blir detta en dokumentation och samtidigt avlagda prov, därigenom får du det du behöver för att få hantera en motorsåg enligt lagen. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Broddan  
#557682 Så du menar att jag kan använda dokumenten som jag länkade och be mina "lärare" att genomföra testet?
Jag behöver således inte genomgå "tentamen" med en licenserad examinator utan det räcker med en person som har AB-kort som gör testet?
Hoppas du förstår vad jag menar.

Och om det är så, vart skickar jag i så fall papperna om att jag genomfört testet utifrån de kriterier som gäller för att få mitt körkortsbevis?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Avslutat-02  
#557683 Ja du kan använda dina vänner till detta...

Men du kan inte skicka in dessa för att få
ett motorsågskörkort då detta är säkerskogs egen påkomna.

Men i och med att du behåller proven och därigenom har dokumentation och avlagda prov, vill du vara helt säker be en av dina vänner skriva ner t,ex att denna dag genomförde dit namn, denna kurs i motorsåg och säkerhet. Datum och datum för avlagda prov.

Vill du ha just motorsågs körkortet då behöver du ta kontakt med en examinator utbildad och certifierad genom säkerskog.....

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Broddan  
#557684 Juridiskt är det alltså ingen skillnad men vill jag ha plastkortet så fås det endast genom en examinator utbildad och certifierad genom säker skog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Avslutat-02  
#557687 Helt riktigt, det som krävs rent juridiskt från Arbetsmiljöverket är: dokumentation och avlagda prov, ett teoretiskt och ett praktiskt. Skriv sedan typ ett diplom eller en liten dokumentation över vilken dag du deltog i kursen och vad den handlade om.

Så skriver din vän under att han intygar att du gått kursen, sedan att han/ de övervakat provet och betygsatt med godkänt eller icke godkänt resultat.
På båda proven.

Låt din vän ställa i ordning ett teoretiskt prov. Läs gärna arbeta med motorsåg.
Både skogma och hva har denna bok...

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller vid anskaffning av motorsågskort

Broddan  
#557713 Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).