Skogsmiljö och Trädlära

Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

25 inlägg 5182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

halvproffs  
#556957
jl skrev:Bild på 45 årigt granbestånd jag har. Inte så mycket växtlighet förutom gran skiljer sig rätt mycket mot föregående bild.
1552693628_20170718_182434.jpg


Där har planteringen gått till må ja säga.
Dags för gallring och släppa ner lite solljus till marken?

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

Avslutat-02  
#556960 Eller endast plocka dåliga träd och slutavverkning om ca 15-20 år.. :d

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

anersimyra  
#556972
jl skrev:Bild på 45 årigt granbestånd jag har. Inte så mycket växtlighet förutom gran skiljer sig rätt mycket mot föregående bild.
1552693628_20170718_182434.jpg

Den ser ju ut som en produktionsskog ska göra, det är en trädodling på samma sätt som bondens odlade åker.. :-bd den kan likt bondens moderna betesvall omöjligen hysa en rik flora och fauna vilket inte är några konstigheter, det är så vårt moderna odlade langskap för närvarande ser ut.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

isteskog  
#556978 I mina produktionsskogar av gran har jag då bärris, mossa och olika slags bräken, gräs och annat. De enda skogarna jag har som ser ut som den på bilden är igenplanterade åkrar där granen har gått till bra. Men även där finns det luckor där gräs, björk och andra trädslag finns. Skulle tro att det som bilden visar finns på några få % av skogsmarken i Sverige och då främst i de södra delarna ..... 🌲

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

anersimyra  
#556981
isteskog skrev:I mina produktionsskogar av gran har jag då bärris, mossa och olika slags bräken, gräs och annat. De enda skogarna jag har som ser ut som den på bilden är igenplanterade åkrar där granen har gått till bra. Men även där finns det luckor där gräs, björk och andra trädslag finns. Skulle tro att det som bilden visar finns på några få % av skogsmarken i Sverige och då främst i de södra delarna ..... 🌲

Jo, i den brukade skogen finns förstås allt från den sterila granåkern till bestånd med en rik flora och fauna. Men om vi nu använder begreppet ” naturmuppar ” så tar många av dem för givet och kräver att även den brukade skogen i sin helhet ska vara en jungfrulig plats likt en helt orörd naturskog, och det är förstås en utopi. Lite märkligt är att vi inte hör några ” naturmuppar ” föra fram åsikter om det moderna jordbruket vars moderna metoder är den största anledningen till minskad biologisk diversitet i vårt landskap. :???:

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

isteskog  
#556982 De kanske är rädda att bli utan mat,Myra ..... 😉 Blir vi utan insekter som det påstås, då är det nog fara på färde! Det storskaliga jordbruket, vare sig det är konventionellt eller ekologiskt tror jag inte är framtiden.... men det är min personliga åsikt! Tror även att vi bör sköta skogen lite mer småskaligt och försiktigt än det sker idag .....

Användarvisningsbild

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

anersimyra  
#556986
isteskog skrev:De kanske är rädda att bli utan mat,Myra ..... 😉 Blir vi utan insekter som det påstås, då är det nog fara på färde! Det storskaliga jordbruket, vare sig det är konventionellt eller ekologiskt tror jag inte är framtiden.... men det är min personliga åsikt! Tror även att vi bör sköta skogen lite mer småskaligt och försiktigt än det sker idag .....

Det håller jag med om, dessutom finns mycket för både stat och kommuner att göra. I Oxelösund där jag är uppväxt finns några ” berömda ” gräsmattor med en sammanlagd yta på säkerligen närmare 50 ha som tidigare var slåttermark. Nu har man börjat med att låta delar av dessa åter bli äng, samt att man återställer delar av en å som kulverterades 1966, och enbart denna begränsade insats får stor betydelse för både groddjur, kräldjur och inte minst insektslivet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557064 Har skött om stora arealer ungskog som har kommit upp efter stormen -69. Värmlands Gudrun. Men något sådan perfekt granåker som på jl:s bild har jag inte. Kanske har jag varit för snäll emot björken i röjningen och därmed fått gå in och gallra tidigt?

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557166
halvproffs skrev:
jl skrev:Bild på 45 årigt granbestånd jag har. Inte så mycket växtlighet förutom gran skiljer sig rätt mycket mot föregående bild.
1552693628_20170718_182434.jpg


Där har planteringen gått till må ja säga.
Dags för gallring och släppa ner lite solljus till marken?


Det är gjort en maskinell första gallring, har gjort en snäll manuell andra gallring där jag tog ut ungefär 5-6 %.
Nu skall jag bara ta det som håller på att själv gallras fram till slutavverkningen.

Avatar Fallback

Re: Artdatabanken - Gran hyser flest arter av alla trädarter

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557167
1552778585_sam_0187.jpg
1552778570_20170628_193201.jpg

Det tar inte så lång tid tills växtligheten kommer, stormlucka 2016 blid med växtlighet juni 2017.
Så täta gran planteringar blir det på G34 och uppåt om man inte gallrar allt för hårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).