Skogsmiljö och Trädlära

Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (video)

17 inlägg 6087 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (video)

Torbjörn Johnsen  
#556766 Jag vet inte om den här filmen har länkats upp här på skogsforum tidigare men den är i alla fall värd en egen tråd. Skogsstyrelsens "barkborreexpert" Gunnar Isaksson går igenom vilka träd som ska bort och vilka som kan vara kvar:



#barkborreangrepp2019


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 23 apr 2019, 16:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

rejser  
#556781 Bra video, även om klippningen kanske....
Tänkte ta upp en del med granbarkborre på nösslinge-dagen den 30/3:e genom att visa med drönare hur tydligt man faktiskt kan hitta dom.

Avatar Fallback

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Amatörhuggare 62  
#556838 Drönare måste ju vara bra.
En god hjälp .

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

rejser  
#556847 Vi kollar över 100-150ha på en timma ungefär och får då punkter som man kan gå och säkerställa på marken och sedan svära över

Avatar Fallback

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Norrtälje  
#556849 Hur gör du gps markörer med drönaren?

Kommer inte in på din hemsida..
Senast redigerad av Norrtälje fre 15 mar 2019, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

hlb  
#556850 Roligt att du blivit vän med drönaren. Jag visste nog att du blev biten på förra träffen.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

rejser  
#556961
Norrtälje skrev:Hur gör du gps markörer med drönaren?

Kommer inte in på din hemsida..


Håller på att bråka lite med det för stunden :) Men litchi som app har stöd för lite ditt och datt.
I början tog jag en skärmbild och skrev av koordinaterna och använde en separat gps-app. (Copy paste)

Utvecklar metoderna hela tiden.

Kör jag ut den på längre egna uppdrag (Fast självklart alltid inom synhåll) så använder jag dashware i datorn och sammkör med gps och loggfiler från drönaren.
Använder nästan bara litchi för att flyga.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

rejser  
#556962
hlb skrev:Roligt att du blivit vän med drönaren. Jag visste nog att du blev biten på förra träffen.


Det tar sig lite hela tiden :)
Kommer du den 30:e?

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

anersimyra  
#556977
rejser skrev:
Norrtälje skrev:Hur gör du gps markörer med drönaren?

Kommer inte in på din hemsida..


Håller på att bråka lite med det för stunden :) Men litchi som app har stöd för lite ditt och datt.
I början tog jag en skärmbild och skrev av koordinaterna och använde en separat gps-app. (Copy paste)

Utvecklar metoderna hela tiden.

Kör jag ut den på längre egna uppdrag (Fast självklart alltid inom synhåll) så använder jag dashware i datorn och sammkör med gps och loggfiler från drönaren.
Använder nästan bara litchi för att flyga.

Får man mer med litchi än vad som erbjuds i DJI appen, och fungerar den med phantom PRO plus som har egen skärm?
Mvh Anders.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

rejser  
#556979
anersimyra skrev:
rejser skrev:
Norrtälje skrev:Hur gör du gps markörer med drönaren?

Kommer inte in på din hemsida..


Håller på att bråka lite med det för stunden :) Men litchi som app har stöd för lite ditt och datt.
I början tog jag en skärmbild och skrev av koordinaterna och använde en separat gps-app. (Copy paste)

Utvecklar metoderna hela tiden.

Kör jag ut den på längre egna uppdrag (Fast självklart alltid inom synhåll) så använder jag dashware i datorn och sammkör med gps och loggfiler från drönaren.
Använder nästan bara litchi för att flyga.

Får man mer med litchi än vad som erbjuds i DJI appen, och fungerar den med phantom PRO plus som har egen skärm?
Mvh Anders.. :-bd


Vet inte om det fungerar med phantom pro plus. Det kommer en hel del funktioner, men om man bara flyger direkt och kollar så tillför det inte så mycket.
Men man kan sitta vid datorn och bestämma körslingor hemma, med höjdbanor riktningar på kameran osv.
Men pro plus skärmen är väl en androidenhet så det borde fungera.

Avatar Fallback

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Sture Andersson  
#563140 Nån som sett några angrep i skogen nu ,Måste väl vara kritiskt nu hög temp och torrt .Var ute och kolla i går men såg inget.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Senox  
#563163 Håller på och fälla tidigare angreppsträd, barkar en del. Det jag ser under barken är mest larver men en och annan utvecklad borre också. Inte sett några spår efter nya angrepp men risken är väll stor att det kan ske när som. Sällan längtat efter regn lika mycket som nu.

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Seb macahan  
#563242 Hade en liten fundering ang. Gps och drönare. Jag har en kompis som använder appen WeHunt till att rapportera sina vindfällen och barkborre skador (i telefon). Men med "hund gps'en" till WeHunt, alltså fästa gps sändaren (hundens) på drönare borde det bli både enkelt att markera och sedemera hitta träden. Allt i samma app. Se Hunt är ganska billigt och gps delen är både liten och relativt billig. Någon som provat?

Användarvisningsbild

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

Anton Holmström  
#563301
Senox skrev:Håller på och fälla tidigare angreppsträd, barkar en del. Det jag ser under barken är mest larver men en och annan utvecklad borre också. Inte sett några spår efter nya angrepp men risken är väll stor att det kan ske när som. Sällan längtat efter regn lika mycket som nu.


Larverna på ditt foto är inte granbarkborre utan mest troligt en predator som dödar granbarkborre. Skulle jag bara gissa så skulle jag säga styltfluga, men de ser lite för stora ut.


Jag utvecklar en systematisk inventeringsmetod med hjälp av drönare åt skogsägare och förvaltare. Tjänsten bygger på att vi producerar enkla bakgrundskartor utifrån vilka vi sedan inventerar granbarkborreangrepp och levererar GPS-fil till kund eller direkt till skördarföraren. Titta gärna mer på http://silvapinealis.se och säg vad ni tycker.

Avatar Fallback

Re: Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (vid

ÅsaNisse  
#563319 Jag kan inte se videon. Den är inte tillgänglig står det. Ska man stoppa i en krona i någon springa någonstans?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).