ATV och UTV i skogen

Vilken ATV är bäst i skogen

66 inlägg 66639 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554218
1551475972_b0464a71-f3a1-43db-bced-29b7461f9f13.jpeg
. Med TB kedjor som borgar för en extrem framkomlighet över stock och sten.. :-bd

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554221 Nu ser jag att jag även monterat ” buskskydd ” där framme, och det gjorde jag även bak, minns jag nu.. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554223
1551476313_b205f483-c1d4-4fa9-9d5b-03550a3c592f.jpeg
1551476313_f4833c88-80cc-4db9-94bc-7fa89e8a0d03.jpeg
1551476313_e9f7c216-bb54-458f-bb65-e018c94b5c21.jpeg
. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Värmlänning  
#554225
anersimyra skrev:Annars har jag en 800 2010 potät på 63 Hp med 400 timmar på mätaren. Potatisen är utrustad med i stort sett extra allt man kan tänka sig, TB kedjor, helt oanvänd elektriskt vinklad plog, värmehandtag, ruta, HD fjädring runt om, rostfria drivaxelskydd och hasplats, skärmbreddare och en tums spacerbultar, HD styrlänkar som är helt nya då jag demonterade eftermarknadsservon och gick tillbaks till muskeldito, fina 27/10/12 och 27/10/10 på Starco plåtfälg, potatisen servades för ca 2 år sedan och garagerades. Avesta 4,2 H 2012 med möjligen 100 timmars körning på nacken, vagnen har ramstyrning och driv/bromsautomatik, säkerligen är det något jag glömt.. :???: jo..det ingår även en transportvagn i form av en Avesta 1300 vedvagn där potatisen lastas på vagnen och hydraulvagnen kopplas till ett drag på vedvagnen. Dragekipaget ser riktigt proffsigt ut men är förstås olagligt på allmän väg.. :-bd :ymparty:
1551474568_211b9e7b-9cb2-4198-8939-890d81e52807.jpeg

En såkallad ”pärhjuling”

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#554232 Anersimyra:
Är den till salu eller?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554233
Värmlänning skrev:
anersimyra skrev:Annars har jag en 800 2010 potät på 63 Hp med 400 timmar på mätaren. Potatisen är utrustad med i stort sett extra allt man kan tänka sig, TB kedjor, helt oanvänd elektriskt vinklad plog, värmehandtag, ruta, HD fjädring runt om, rostfria drivaxelskydd och hasplats, skärmbreddare och en tums spacerbultar, HD styrlänkar som är helt nya då jag demonterade eftermarknadsservon och gick tillbaks till muskeldito, fina 27/10/12 och 27/10/10 på Starco plåtfälg, potatisen servades för ca 2 år sedan och garagerades. Avesta 4,2 H 2012 med möjligen 100 timmars körning på nacken, vagnen har ramstyrning och driv/bromsautomatik, säkerligen är det något jag glömt.. :???: jo..det ingår även en transportvagn i form av en Avesta 1300 vedvagn där potatisen lastas på vagnen och hydraulvagnen kopplas till ett drag på vedvagnen. Dragekipaget ser riktigt proffsigt ut men är förstås olagligt på allmän väg.. :-bd :ymparty:
1551474568_211b9e7b-9cb2-4198-8939-890d81e52807.jpeg

En såkallad ”pärhjuling”

Joappelhjulingen.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

anersimyra  
#554234
Tomas88 skrev:Anersimyra:
Är den till salu eller?

Den är till salu.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#556742 Det blev en Yamaha Grizzly 700 SE till slut.
Leverans troligen i April. 🙂

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#556747
Tomas88 skrev:Det blev en Yamaha Grizzly 700 SE till slut.
Leverans troligen i April. 🙂


Du blir säkert nöjd! Traktor eller terrängreg? Servo?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#556760 Det blev terrängreggad. På Yamaha så kunde man bara få Kodiaken med traktorregistrering och då till en extrakostnad av ca 15000kr (dyrt för blinkers och backspeglar).
Servo ja. Men det har väl alla nya Grizzly tror jag.

SE som vi valde till innebär alufälgar och en tum större hjul, 27 i stället för 26". Sen är framhjulen lika breda som bakhjulen. De är annars lite smalare fram.

Anledningen till att det blev Yamaha var nog främst återförsäljaren. Sen har Yamaha gott rykte också.

Hade kunna tänka mig en Suzuki King Quad också men med den återförsäljaren så var det uteslutet.
Han (ägaren för firman) snackade mest skit. Kom med felaktiga uppgifter flera gånger. I och med att jag läst på lite så kunde jag rätta honom flera gånger. Sen snackade han skit om andra märken och talade om hur billigt han skulle sälja maskinen, det var nästan så att man skulle tycka synd om honom för att han knappt hade någon vinst.
Kändes oseriöst.

Hos Yamahas ÅF var jag tre gånger och de var alltid trevliga. Första gången kom jag och sambon precis när de skulle stänga (hade missat att de stängde kl 17), det var ändå inga problem utan vi fick komma in i butiken och diskutera fyrhjulingar.

Det är 5 års garanti på en Grizzly men då måste man lämna in den på service en gång /år (eller per 100h tror jag).
Jag tror mig kunna serva den själv men då ryker ju garantin.
Hur skulle ni gjort? En service kostar ju ändå 2-2500kr. Första servicen lyckades jag få med på köpet men under hela garantin blir det ju ändå ca 10000kr. Kostar ju lite att serva själv också men inte i närheten av 10 000 gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Ent  
#556794 Ett dilemma det där... Jag gjorde första service på CanAmmen och det kostade runt 2500 vilket är svettigt. Jag kommer i vart fall göra andra också, då byts även oljor i kardanerna. Lär väl dra upp priset ytterligare. Men sedan får vi se, man får väl försöka höra pris, kolla alternativa verkstäder eller göra själv och hoppas på det bästa. Men nog har de räknat hem garantierna, det är då säkert.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

skogsbonne  
#556805 Absolut tjänar dom på service men är man den personen som dom inte skulle tjänat på så är det inte roligt om man skitit i att serva när man står med kanske trasig diff eller liknande, är ju en chansning

Är ju rätt skönt och lämna in och slippa ställa ventiler och kleta med oljor på 4 ställen :-bd

1000-1500 kan man ju räkna på om man gör det själv plus några timmar i arbete

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Tomas88  
#556814 1000-1500! Vad är det som kostar så mycket?

Hur ofta behöver man ställa ventiler? (Har aldrig gjort det själv på min nuvarande Kymco.)
Är det fyra ställen som det skall bytas olja på?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

skogsbonne  
#556836 Några liter bra olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, tändstift, kylarvätska, bromsvätska, variatorer som ska kollas/servas beroende på maskin, man byter ju inte bränslefilter, tändstift, bromsvätska, kylarvätska och kollar/servar variatorerna varje service/år

Ventiler är olika på olika märken, står i värdens minst lästa bok, instruktionsboken :lol:

Diff fram, motor, växellåda och slutväxel/diff bak byter man olja i

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV är bäst i skogen

Nicke78  
#556845 Tomas88 tror du kommer bli nöjd, köpte en grizzly där i somras med timmervagn. Fått bra service av dom och snabba svar. Kommer att lämna den på service där under garantitiden iallafall.

Hoppas din svärfar blir nöjd med din gamla kymco 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).