Virkesmätning och Matrisfub

Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

38 inlägg 18811 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Fredrik Reuter  
#555991 Nu börjar skogsbolagen anpassa sina virkesprislistor inför det nya mätsystemet Prima-Sekunda som träder i kraft 1 augusti 2019. En av de första ut med publika siffror är SCA som nu börjat presentera två prislistor för massaved, dels den gamla, dels en enligt det nya P/S systemet.

Den gamla listan säger 310 kr/m3fub för barrmassaved.
Prima-Sekunda listan säger 300 kr/m3fub för Prima, 280 kr/m3fub för Sekunda och 0 kr/m3fub för Utskott.

Som vi skrivit i tråden PrimaSekunda för massaved väcker stora frågor så antar Biometria att utfallet i det nya systemet kommer bli 96% Prima, 3% Sekunda och 1% Utskott. Om antagandet är rätt så är det en sänkning av massavedpriset med nästan 1%.

Vidare i länken ovan tar vi upp det faktum att Biometria själva anser att det finns en "pott" på minst en kvarts miljard årligen att fördela mellan köpare och säljare i och med att vraket som idag är ett snitt på 3,6% måste fördelas.
Och eftersom skogsindustrin enligt Biometria regelmässigt använder ALLT vrak tillsammans med allt annat virke så är det ytterligare en förlust på en "dryg tia fubben" för skogsägarna/säljarna. Enligt antagandet från Biometria så blir det nu en reell sänkning med 2,44 kr/m3fub vid införandet. Det finns de som tycker att det borde vara minst en tia i påslag istället...

Virkesprislistan som en forummedlem tipsade om länkas här nedan, skärmdumpen nedan är från samma lista.

Fråga till dig som skogsägare: Hur känns det? Är du förvånad?

https://www.sca.com/globalassets/skog/v ... l19-b1.pdf



   TS
Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Brorsan  
#555994 Det var väl ingen som hade trott något annat. 😡
Olle

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

isteskog  
#556046 Trodde det skulle vara större skillnad på priserna mellan Prima och Sekunda! Sen att grundpriset sjönk var nog väntat (iaf från min sida) 👎

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556093 Industrins utgångsbud. Så får de väl presentera sina premier.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Icegrip  
#556095 Märk också att det höjt transportavdraget med 5 öre per kubik för barrmassaveden. Det står med väldigt liten text så det är lätt att förbise detta.

Den skogsägare som har 200km till närmsta industri tappar då ytterligare 10kr/fub, om jag räknat rätt. Alltså jämfört med förra prislistan.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

wigge  
#556146 Intressant !
Min undran är vem som företräder skogsägarna hos Biometria & vad har den/dom människorna för agenda/intresse förutom att förenkla? Förenkla i min värld betyder kostnadsreduceringar som i sin tur ska avspegla sig hos kunden. Är kunden i detta fall skogsbolagen enbart?

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556154 Om du räknar med genomsnittligt vrak, så har priset gått upp för prima, och ner för sekunda.

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Torbjörn Johnsen  
#556167
wigge skrev:Intressant !
Min undran är vem som företräder skogsägarna hos Biometria ...?


I den här tråden finns en lista över vilka som representerar köpar- resp säljarsidan i Biometria: Virkessäljarna har inte 50% röster i Biometria

Inte så många som representerar annat än industri och virkeshandel.

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556173 Försvinner det kollektiva vrak-% nu då i och med att de inför nya klasser?

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556181
OAS-forests skrev:Försvinner det kollektiva vrak-% nu då i och med att de inför nya klasser?


Det kunde kanske någon intresserad som bor i område med kollektivt vrak ta reda på...

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Torbjörn Johnsen  
#556185 Det är en intressant fråga men i det jag har sett i bakgrundsmaterialet så finns inte kollektivmätning omnämnt. Men @Fredrik Reuter har bättre koll på detta.

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556233 Det finns inte vrakning i det nya så då kan det väl inte finnas kollektivrakning heller?

Användarvisningsbild

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Fredrik Reuter  
#556238 Hej,

Som jag förstått det så kan P/S göra att kollektivet försvinner i framtiden, men det har nog mer med kameramätning att göra som P/S mer är ett symtom av. Kollektivmätningen fortsätter eftersom volymmätningen INTE påverkas av P/S.

Det är svårt att sia om hur kollektivmätningen slår och i mina undersökningar så visar det att det inte skiljer så mycket över ett helt år mellan varken brutto- eller nettovolym (inkl vrak) mellan de gamla mätningsföreningarna. Om det är något som sticker ut så var det en större vrakandel i VMF Nords område (jag ska se om jag hittar på den skriften).

Vi måste skilja på volymmätning och kvalitetsmätning alltså och P/S är en kvalitetsmätning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Axl  
#556244 Idag redovisas ju kollektivet som en vrakvolym. Kommer då inte kollektivet försvinna när vraket gör det?

Avatar Fallback

Re: Första prislistan i Prima/Sekunda - massavedpriset sänks

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556249 https://www.primasekunda.se/wp-content/ ... ekunda.pdf

"Skogsägaren får betalt för hela volymen"

Nu är ju detta från Biometria, så de luras säkert... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).