Skogsekonomi

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

66 inlägg 63203 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#555974 Jag och min man köpte en lantbruksfastighet sommaren 2018. Sedan dess har vi köpt div saker som färg, verktyg, en fyrhjuling och lite annat smått och gott till gården. Nu har jag en hög med frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med! Denna tråd är egentligen uppdelad i fyra delar:

1: Jag är väldigt okunnig om det ekonomiska, så snälla förklara på ett mycket enkelt sätt hur det fungerar med att få tillbaka på moms samt inte behöva skatta lika mycket pga att man redan har betalat sakerna med skattade pengar (lön)?

2: Kan man bara "dra nytta" av de ekonomiska fördelarna med en lantbruksfastighet om man har haft inkomster under året? Det var ungefär så som en handläggare hos Skatteverket förklarade för mig. Det har inte vi haft nämligen, och vi kommer aldrig sälja något (jag själv har dock företag, men det rör alltså inte gården).

3: Vi skickade nyligen in vår fastighetsdeklaration där vi meddelade att vi vill göra om fastigheten till en småhusfastighet (kändes konstigt att skriva det som en kommentar på en deklaration men det var så man sa till oss att göra). Detta för att vi inte kan bedriva någon verksamhet på gården - skogen är enbart för eget bruk, marken i övrigt består av impediment och ett stycke åker som ligger i brant sluttning som gör det väldigt svårt att tex ta hö där. Skulle detta göra det svårare för oss att göra avdrag/få tillbaka moms för de kostnader vi haft 2018?

4: Vi har inte momsregistrerat oss, men har nu för avsikt att göra detta så att vi kan få tillbaka momsen. Är det något mer vi bör göra i samband med punkterna ovan? Vilka praktiska saker bör vi ta tag i för att göra avdrag/få tillbaka momsen och hur deklarerar vi våra kostnader?

MVH
Marhug



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555975 Om du driver egen firma har du ingen revisor att fråga?

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#555977
Flisaren skrev:Om du driver egen firma har du ingen revisor att fråga?


Jag har en redovisningskonsult som inte är så kunnig om sådant här..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

ÅsaNisse  
#555983 Om du registrerar om fastigheten till småhus så får du inte dra av varken kostnader eller moms. Du måste ha en näringsfastighet för att kunna använda de möjligheterna. När du deklarerar så ska du använda bilaga N1 där du tar upp dina intäkter och kostnader för att skatta eller bygga upp ett underskott för framtida intäkter. Även om du inte säljer något så kan du dra av kostnader för skötsel av ekonomibyggnader och skog. Däremot får du inte dra av något för bostaden.
Ta kontakt med en kunnig redovisningskonsult eller revisor. Det kommer att betala sig.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

jannee  
#555993 Lyssna på ÅsaNisse och BYT revisor.
Man ska ha så mycket som möjligt (och lite till) på näringen
Du kan göra förlustavdrag på ALLT som på något sätt kan härröras till näringen och självklart få tillbaka utlagd moms.
Själva boningshuset (bostaden) är visserligen omöjligt men alla andra byggnader som hör till - OM du på något vis kan visa att dessa nyttjas för näringens verksamhet.
EX förvaring av redskap för näringens nyttjande, lager för virke (varor) som senare ska nyttjas på fastigheten o.s.v.
M.a.o allt underhåll som hör till fastighetens byggnader, förutom de som härrör DIREKT till bostadsbyggnaden
Har du el till uthusbyggnader äger du rätt att dra av för abonnemangskostnaden men även för den rörliga delen.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#555996 Har du begärt omklassning till småhus? Vem har gett det rådet? Det lät verkligen inte bra.. går det igenom så blir det inte bra och i princip omöjligt att få tillbaka som lantbruksfastighet

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Torbjörn Johnsen  
#556016 Håller med tidigare inlägg att du inte ska begära omklassning till småhus. Försök att slå stopp på den ansökan snarast. Och som tidigare föreslagits: kontakta en rådgivare som kan jord- och skog. Och ansök om momsredovisning så kan du dra av momsen och alla andra kostnader som kan kopplas till gården. Även om ni inte kommer att ha några intäkter från jorden eller skogen så är kostnaderna avdragsgilla.

Sen är det så att det i vissa fall går att kvitta ett ev underskott (i jordbruksfastigheten) mot ett överskott i annan enskild firma om det är samma ägare = lägre skatt. Det här kan en riktig rådgivare hjälpa till med och det kommer att vara väl använda pengar att anlita en sådan. Har du tur kanske du hittar någon som kan hjälpa dig med ditt andra företag på ett bättre sätt också. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Norrtälje  
#556027 1. Ta hjälp med ekonomin.
2. Ändra i fastighetsdeklarationen, behåll taxering 110/120 och behåll därmed avdragsrätten.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#556036 Tack för alla svar!

Anledningen till att vi ville klassa om det är för att vi som sagt inte kan få några inkomster alls på gården och vi kommer inte ha några större kostnader framöver heller egentligen. Visst kan vi dra av "allt" om vi har det som lantbruksfastighet men vi resonerade som så att det skulle vara bättre att ha det som småhusfastighet så att vi skulle kunna belåna gården mer vid behov samt att det ev skulle vara lättare sålt i framtiden (lägre insats).

Jag själv har AB så det går inte att kvitta mot lantbruksfastigheten. Dessutom är jag nöjd med min redovisningskonsult (dvs ej revisor) i övrigt. Hon är relativt nystartad själv och är visserligen inte expert på skog och lantbruk men bra i övrigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#556040 Inkomst från skogen kommer vart 100 år... hur många hektar skog har ni?

Har ni klassat om den och är nöjd med det är det bara att glömma att dra moms och kostnader.
Det låter nästan som det är skatteverket som gett ”rådet” att klassa om den, just pga få intäkter närmsta tiden.....

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Norrtälje  
#556042
Marhug skrev:Jag själv har AB så det går inte att kvitta mot lantbruksfastigheten. Dessutom är jag nöjd med min redovisningskonsult (dvs ej revisor) i övrigt. Hon är relativt nystartad själv och är visserligen inte expert på skog och lantbruk men bra i övrigt.


Arbetar du ihop med en annan kvinna är risken att ni båda undermedvetet söker konsensus sinsemellan och lägger vikt vid er sociala relation istället för att söka en objektivt bra lösning på denna ekonomiska problematik.

Jag står definitivt kvar vid rådet att du borde söka ekonomisk hjälp och nej jag bryr mig inte ett skvatt att du inte håller med.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#556054 måste du ha ett ab? om det är möjligt brukar det bli fördelaktigt att driva företaget i/via jordbruket. Om inte, kan du sälja eller hyra ut något till ab:t kontor/lager/uppställningsplats? på så sätt får du intäkter att kvitta moms med/mot. Så länge du håller marknadsmässiga priser så gäller det att hitta så många utgifter som möjligt (för ab:t)

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#556057
Camaro1969 skrev:Inkomst från skogen kommer vart 100 år... hur många hektar skog har ni?

Har ni klassat om den och är nöjd med det är det bara att glömma att dra moms och kostnader.
Det låter nästan som det är skatteverket som gett ”rådet” att klassa om den, just pga få intäkter närmsta tiden.....


Hela gården är på 2,9 hektar varav skogen är knappt 1 hektar skulle jag tro. Den används alltså enbart till vår egen uppvärmning.

Skatteverket gav oss inte rådet men när jag ringde och frågade om hur det funkar att få tillbaka på moms så sa de vid upprepade tillfällen "det måste vara kopplat till någon sorts försäljning för att kunna få tillbaka moms". De är väldigt bra på att inte förklara saker närmare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#556060
Arvid0 skrev:måste du ha ett ab? om det är möjligt brukar det bli fördelaktigt att driva företaget i/via jordbruket. Om inte, kan du sälja eller hyra ut något till ab:t kontor/lager/uppställningsplats? på så sätt får du intäkter att kvitta moms med/mot. Så länge du håller marknadsmässiga priser så gäller det att hitta så många utgifter som möjligt (för ab:t)


Jag vill ha ett AB pga större "trygghet" än en enskild firma om det skulle skita sig. Dessutom vill jag att mitt företag ska vara min enskilda egendom ifall jag och min man skulle skilja oss. Därför har vi upprättat ett äktenskapsförord om detta. Därför känns det inte som ett alternativ att driva det via lantbruket.

Jag har kontoret i vår bostad och kan enligt de "vanliga" reglerna inte dra av några kostnader för företaget för denna lokal. Blir det skillnad när man har företag på lantbruket?

Vi har dessutom en liten stuga på tomten som hyrs ut som boende. I nuläget för knappt 50 000 kr per år = skattefritt men skulle man kunna klassa detta som en inkomst för lantbruket? Jag har tidigare uppfattat det som att det inte går eftersom den lilla stugan behandlas på samma sätt som vårt boningshus = man kan inte dra av några kostnader el då tillbaka moms på denna.

Dessutom, flera av er använder ordet jordbruk. Är det samma sak som lantbruk (min man rättar mig hela tiden när jag säger fel) eller är det faktiskt olika regler kring de båda taxeringarna? Så att vi inte pratar om äpplen och päron här :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#556063
Marhug skrev:
Camaro1969 skrev:Inkomst från skogen kommer vart 100 år... hur många hektar skog har ni?

Har ni klassat om den och är nöjd med det är det bara att glömma att dra moms och kostnader.
Det låter nästan som det är skatteverket som gett ”rådet” att klassa om den, just pga få intäkter närmsta tiden.....


Hela gården är på 2,9 hektar varav skogen är knappt 1 hektar skulle jag tro. Den används alltså enbart till vår egen uppvärmning.

Skatteverket gav oss inte rådet men när jag ringde och frågade om hur det funkar att få tillbaka på moms så sa de vid upprepade tillfällen "det måste vara kopplat till någon sorts försäljning för att kunna få tillbaka moms". De är väldigt bra på att inte förklara saker närmare.


går det dra tillbaka ändringen av taxeringsenhet?

isåfall, gör det omgående!

2,9ha taxerad som lantbruksenhet är ju perfekt.

du kan ju sälja några säckar ved till macken eller några höbalar till nån med hästar i närheten..

det är bara knutet till försäljning, alltså inget vinstkrav (!)

är det din redovisningskonsult som gett dig rådet att klassa om är det bara att beklaga, så kan det gå när man anlitar en liten "källarbyrå" de flesta kan aktiebolag bra, men när det kommer till jord/skog så kan de inget...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).